Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krippa
gooose skrev:
MathiasS skrev:Just så. Den texten är klar som korvspad. Goose inlaga om att totalvikten vid B kort inte får överstiga max släpvagnsvikt finns det dock inte stöd för här och jag hittade heller inget i teoriboken.
Har själv inget lag text på detta Men en polis stoppade mig i en rutin kontroll med en 1500 kg kärra (tom) med en V70 D5 som drag bil Som får dra 1320Kg med B kort Och han frågade om jag inte visste om att jag inte får dra denna kärra den väger för mycket Jag besvarade frågan med att kärran e ju tom den väger inte mer än 1320 kg Svaret jag fick var detta spelar ingen roll när du har B kort då är det kärrans totalvikt som ej får överstiga max dragvikt med Bkort Som kommentar fick jag även "Du har tänkt rätt men det blev fel ändå har man BE så är det annorlunda" och som sista fras sade han Se det så här har man BE så kan man se om kärran e tom eller ej med B så gäller det som står i reg bevisen om totalvikterna Och det slutade med åk nu och lämna kärran och ta körkort för detta innan du använder den nästa gång annars kan det bli dyrt

Så därför har jag nu BE

Så detta är upplevda ord som jag endast har Men kan det vara så att polisen har fel ? Någon som kan ha kolla på detta?

Är det som ni säger så har jag ju tagit BE i onödan :-)))))

//Goose
Polisen hade både rätt och fel. Han hade rätt i att du inte fick dra släpet men fel i vilken anledning det är så. En V70:s totalvikt är 2150kg och släpets totalvikt får då vara max 1350kg för att få dras med B-kort eftersom annars överstiger bilen+släpets sammanlagda totalvikter 3500kg (2150+1350=3500). Detta gäller även tomt släp.Ditt släp med 1500kg totalvikt får alltså inte köras tomt med en V70 utan BE-kort.

En V70 har max släpvagsvikt på 1800kg vilket innebär att även om du har ett släp med totalvikt på "hur mycket som helst" får du i alla fall bara lasta det så tungt att släpet+lasten (bruttovikten) väger max 1800kg. Du behöver också BE-kort för att framföra ekipaget eftersom summan av totalvikterna är minst 1800kg+2150kg=4000, dvs mer än 3500kg.

Så du har inte tagit BE i onödan.

/krippa
Användarvisningsbild
av MathiasS
Goose, när du beskriver det på detta sätt blir det ju lite tydligare. Precis som krippe beskrivit är ju detta det klockrena exemplet på varför man ska ha BE och fördelarna med detta.

Polismannen har ju även uttryckt sig ok. Han säger "...ej får överstiga max dragvikt med Bkort" och max dragvikt med B kort är ju just den framräknade siffran utifrån totalvikterna som krippe också visat (som också står i regbesviset).

Slutet gott, allting gott.... :)
Tog nyss BE-kort.
Kostnaden uppgick till 2660 kronor, där 300 kronor spenderades på en särskild teoribok och tillgång till övningprov på internet. Detta kostade 600 kronor, men vi var två som delade på den kostnaden.

Dessutom hade jag inte fotograferat mig på något förarprovskontor, utan fick ta bild på mig själv hemma. Annars tillkommer 80 kronor för det, men å andra sidan krävs förstås vettig kamera och skrivare, vilket kostar avsevärt mer än 80 kronor. Fast i mitt fall räknas det på hobbykontot, så det får kosta.

Spenderade dessutom 170 kronor på att upphöja min gamle far till övningshandledare. Det var heller inte nödvändigt, för jag kunde ju haft honom till att köra själv till uppkörningen. Men jag använde hans bil, så jag tyckte det var lika bra att känna lite på den på vägen till uppkörningen.
Som vagn hade vi husvagnen. Den kan man inte se igenom (inget fönster fram, och hade det funnits något kunde man ju dra för rullgardinen) och inte vid sidorna heller, då den är 250 bred. Last i husvagn är enkelt. Se till att allt är nedpackat och alla luckor stängda, bara. Glöm inte att kontrollera detta vid säkerhetskontrollen, även om du vet att du gjorde det innan du körde hemifrån. Det vet inte inspektören...

Absoluta minimiavgiften kommer jag fram till är 2190 kronor. Då ingår synintyg, körkortstillstånd, teoriprov, uppkörning och tillverkning av körkort.

Hela övningen tog 3½ vecka, från det att jag skaffade synintyg tills jag hade "Beslut om körkort", en papperslapp som gäller som körkort tills man hinner få det riktiga.

Räknar man in bilen, som gjorde detta nödvändigt från början, stiger kostnaden med en halv miljon, ungefär...

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel