Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sparwen
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:
sparwen skrev:Kanske inte riktigt hör hit, men Quattro kan ju även vara Haldex. Likväl Syncro och 4Motion i vissa gamla VW kan ha det gamla Quattrosystemet med torsen.

Därför blir det ju fel att säga att Quattro är en liga för sig, då Quattro även är haldex i vissa bilar och torsen-systemet från Audi hittas i vissa VW.
Sant!

Men A3 är den enda Audin som har haldex. De andra har "riktig" 4wd. Fast även i A3 går antisladd att koppla bort.

Men haldex behöver ju inte vara tråkigt, beror ju lite på implementationen. Titta på nya Saab xwd som har senaste versionen av haldex med en elektronisk diffbroms. Har ju fått väldigt bra kritik gällande aktiv körning.
Nej , VW syncro är inte riktig 4wd, det är samma typa a visko som i tidiga volvo.

Och AWD beöver inte vara tråkigt, men eftersom det är en Volvo kan du ganska enkelt räkna ut hur man har proggat den ....... supertrå........
VW Passat Syncro har inte visco utan Audis torsen-system.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ok...jag har testat lite olika Volvos och det stämmer som skribenterna ovan säger; det skiljer sig mellan de olika årskullarna och de olika modellerna. Vissa kan man stänga av det mesta på, och vissa kan man stänga av hälften och vissa ingenting alls.

De som har en knapp för avstägning (eller via färddatorn och reset på 08-orna) stänger som sagt oftast endast av anti-spinn.

Skillnaden blir således att motorn inte dör när du ger gas från stillastående eller i en kurva. Men anti-sladd jobbar på som vanligt och det hackar och hoppar och dundrar i bromsarna.

Med lite vrid i gasen och en fin hyfsat hårdpackad snöväg så går det dock att få till fina ställ. Det finns vissa "lägen" där antisladd inte riktigt hänger med eller inte kopplar in. Det gäller att lära sig var dessa lägen är så kan man ha hyfsat kul även med en volvo awd. Men trist när man tappar känslan och antisladd hugger tag i bilen. Jag tror man ska försöka få till lugna fina och kontrollerade ställ med bra gas och lugn rattrörelse. Kompenserar man för mycket eller åt fel håll hugger antisladd direkt.

Är det riktigt halt och du drar fullgas med antispinn urkopplat drar haldexen igång höger bak och vänster fram, eller något annat hjulpar... brukar inte notera att de drar igång alla fyra hjulen samtidigt. Detta tror jag kan ske i kurvor också..dvs, bilen är framhjulsdriven tills det börjar spinna på framhjulen tillräckligt mycket, då går bakhjulen in, men det kan - gissar jag - innebära att bara vänster eller höger startar.

Tycker man det är kul att sladda på isvägar och i rondeller etc på vintern så skulle jag aldrig välja ett system som inte kan kopplar ur anti-sladd och anti-spinn. Men man måste förstå att Volvo tvingar kvar dessa system för att påverka olycksstatistiken. Bilen är byggd för att vara säker. Inte för att man ska ha kul och vara ute och sladda. Ju mindre antal olyckor, desto bättre statistik för Volvo. Därför är även bältesvarnaren enormt jobbigt på nyare modeller. Går inte att överrösta med stereon och den fortsätter även när man står stilla om man kört ett tag.

Vill man ha en kul bil och gillar att köra lite med ställ skulle jag lätt välja Subaru eller Audi eller motsvarande bil där fyrhjulsdriften är mer jämnt fördelad och kanske aktiv hela tiden dessutom. Och skulle även vilja ha möjlighet att koppla in diff-spärr.

Det finns dock en positiv sak med körkänslan och antisladd. Om du kör på en snöväg eller isväg så är det i princip bara att gasa. Antisladdsystemet bromsar hjulen så att du kommer dit du pekar med hjulen. Dvs, du kan köra mycket snabbare i kurvor etc än vad många andra skulle ha gjort med en bil utan antisladd.

Tex i en tvär 90 graderskurva så upplevs det som så att bakhjulen bromsar (typ handbromssladd) och bakvagnen kommer upp på ställ, samtidigt som framhjulen driver. Detta utan att du behöver tänka på något alls mer än att styra åt det håll du ska. Det är riktigt kul och stor körglädje.

Men i rondeller etc kan det vara lite tråkigt om det är allt för halt när framvagnen bara vill rakt fram och baken nästan vägrar att släppa.
av KalleH
En fråga till er som kört en del med Volvos AWD. Hinner man märka nått framhjulsspinn innan bakhjulen börjar driva och blir det då ryckigt när man får drivning på alla 4 helt plötsligt? Tänker mig t.ex. att man gasar på i en korsning och det är halt eller vått på marken.

Har inte haft möjligthet att testa Volvo AWD när det varit halt ute än, däremot quattro som funkade fin fint.
av matzen10
KalleH skrev:En fråga till er som kört en del med Volvos AWD. Hinner man märka nått framhjulsspinn innan bakhjulen börjar driva och blir det då ryckigt när man får drivning på alla 4 helt plötsligt? Tänker mig t.ex. att man gasar på i en korsning och det är halt eller vått på marken.

Har inte haft möjligthet att testa Volvo AWD när det varit halt ute än, däremot quattro som funkade fin fint.
Knappt/marginellt. Och absolut inga "skutt" hur som helst! 8)
Enda gången jag upplever lite, lite hjulspinn är när det är mkt snö på backen, men det är väldigt marginellt, som sagt. Tror dock det kan vara olika beroende på vilken haldexmodell man har? Jag har en 2004 och har gen. 2.

M V H
---> M10
Användarvisningsbild
av VolvoB20
matzen10 skrev:
KalleH skrev:En fråga till er som kört en del med Volvos AWD. Hinner man märka nått framhjulsspinn innan bakhjulen börjar driva och blir det då ryckigt när man får drivning på alla 4 helt plötsligt? Tänker mig t.ex. att man gasar på i en korsning och det är halt eller vått på marken.

Knappt/marginellt. Och absolut inga "skutt" hur som helst! 8)
Enda gången jag upplever lite, lite hjulspinn är när det är mkt snö på backen, men det är väldigt marginellt, som sagt. Tror dock det kan vara olika beroende på vilken haldexmodell man har? Jag har en 2004 och har gen. 2.

M V H
---> M10
Min 06 ska ha "instant traction" enligt volvo, I varje fall hinnerj ag inte märka något innan bakhjulen går in, det går blixtsnabbt.

Provade tex att ställa framhjulen på blankis och bakhjulen på asfalt. När man släpper upp kopplingen sticker bilen direkt, man hinner inte märka att bakhjulen ska kopplas in.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av SeEmSi
På min 07:a hinner man känna att framhjulen släpper innan bakhjulen kommer.
av bilgalen
Men det är stor skillnad på olika 4wd system. I testen jag länkade till ovan så ställde man bilarna i en isbacke och kopplade en större pick-up/Suv bakom. Testen var alltså att dra en drygt 2ton tung bil upp för en isbacke. En omöjlig uppgift för en personbil kan ju tyckas, men Bmw:n, Audin klarade det utan problem! XC70:n som var med kom inte en enda cm framåt!

Som sagt. Mycket intressant test för er som klurar på 4wd bil.
av KalleH
Okej lite olika svar men det verkar ju funka hyffsat. Jo den testen var intressant läsning. Är det Haldex generation 2 som sitter i nya V50/S40 T5 AWD fortfarande?
Om man vill ha instant traction är det V70/XC70/XC90 från 2006 som gäller då?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:Men det är stor skillnad på olika 4wd system. I testen jag länkade till ovan så ställde man bilarna i en isbacke och kopplade en större pick-up/Suv bakom. Testen var alltså att dra en drygt 2ton tung bil upp för en isbacke. En omöjlig uppgift för en personbil kan ju tyckas, men Bmw:n, Audin klarade det utan problem! XC70:n som var med kom inte en enda cm framåt!

Som sagt. Mycket intressant test för er som klurar på 4wd bil.
Testet är intressant för det visar att man inte behöver ha diffbromsar, kontinuerliig 4wd etc. Om man som på BMW har 4wd on-demand och ABS assisterad antispinn som båda är kobra-snabba så funkar det lika bra...

Jag är nyfiken på om sådana här system håller i längden om man gasar mycket och kör på hala underlag så det får akktiveras hela tiden. En hederlig mekanisk diffbroms håller ju i evighet.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]