Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
nep skrev:Ursäkta om jag "lånar" denna tråden men jag har en DSTC/STC-relaterad fråga.
Har precis köpt en V70 2.5T AWD -04. Jag utgick från att den var utrustad med anti-sladd/spinn men efter att ha läst intruktionsboken så inser jag att det inte finns någon DSTC eller STC-knapp där det borde sitta en :shock:

Betyder det att min bil inte är utrustad med anti-sladd/spinn? Kan man eftermontera den funktionen till ett rimligt pris?

//n00b-volvoägare
har du modellår 04 eller 03?
yttligare att bra exempel på varför man ska prata modellår o inte EU baserat årsmodell!
av Moody
nep skrev:Ursäkta om jag "lånar" denna tråden men jag har en DSTC/STC-relaterad fråga.
Har precis köpt en V70 2.5T AWD -04. Jag utgick från att den var utrustad med anti-sladd/spinn men efter att ha läst intruktionsboken så inser jag att det inte finns någon DSTC eller STC-knapp där det borde sitta en :shock:

Betyder det att min bil inte är utrustad med anti-sladd/spinn? Kan man eftermontera den funktionen till ett rimligt pris?

//n00b-volvoägare
svensksålda v70 modellår 2004 hade iaf STC=antispin som standard, så en sån knapp bör du åtminstone ha.
av nep
CarMan skrev:

//n00b-volvoägare
har du modellår 04 eller 03?
yttligare att bra exempel på varför man ska prata modellår o inte EU baserat årsmodell!
04 är modellår antar jag. Bilhandlaren sa att det är en 2004 uttagen 2003. På vägverkets hemsida ser jag att den är tillverkad 2003-05. Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt ingen aning vad som menas med modellår eller EU baserad årsmodell. Nu är jag dessutom ännu mer förvirrad :D Spelar det stor roll i frågan om DSTC/STC? Läste någonstans att modellåret kan utläsas i chassinumret så jag får väl kolla där.
av Moody
Modellår 2004 började tillverkas från mars 2003 så du verkar ha en 2004.

Japp, tionde tecknet i chassienummret
av nep
Tionde tecknet är en 4:a. Då vet jag att det verkligen är en 2004:a. Jag vet också bilen är svensksåld. Trots detta har jag ingen STC-knapp. Det kanske inte var standard på bilar med AWD?

Nåväl, jag ska nog lyckas hålla mig kvar på vägen i vinter i alla fall :)
Användarvisningsbild
av elmuppo
jag är lite förvirrad, men STC är väl antispinn, och då man har AWD så har man ju inget behov av STC då bakhjulen börjar leva när framhjulen tappar greppet? Och DSTC var ju ett tillval på dessa bilarna?

Bara en öppen fundering.
av Moody
Möjligt att STC inte var standard på AWD. 2004:orna har väl haldex, kanske inte går att kombinera det med STC, eller?

From 2005:orna så är ju DSTC=antisladd standard
Användarvisningsbild
av Pelle-Bäck
Hallå igen.

Nu står bilen hemma på gården i min ägo, min aldeles aldeles egna svart svarta 2,4T AWD. :D :D :D

Jag fick den till ett MYCKET :shock: bra pris, så jag struntade i om det var visco eller haldex i den just då. Och om det verkligen är DSTC i den. Allt det blir en senare fråga som skall få sin lösning när jag få chansen att lyfta upp bilen och kontrollera alla era tips. :wink:
Återkommer då !

Självklart har det dykt upp en hel del nya frågor och funderingar , men det kommer i nya trådar om jag inte hittar svaren i de befintliga.
av nep
Är det någon som vet om varningslampan för STC/DSTC (Triangeln med en bil och halkspår) betyder att haldex-systemet arbetar på en V70 AWD?

Jag har som sagt inga knappar för STC/DSTC, ändå så blinkar ibland lampan som enligt instruktionsboken just betyder att något av dessa system arbetar :?: :!:

Jag måste säga att det är förvirrande med instuktionsböcker som är så pass generella mellan modeller och utrustning.
av Daddan
Systemet på AWD bilar är TRACS som standard för antispinn, STC finns inte. DSTC är för antisladd och kom som tillval på senare årsmodeller.
Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]