Teemu skrev:CarMan skrev:Teemu skrev:Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Och pratar man om den lokala verkstaden här så har dom gjort ett par missar/fuskat för mycket för att jag skall ha något som helst förtroende för dom längre. Inte ens sådan enkel sak som att veta om en fast dragkrok kommer att funka på bilen om man har backsensorer visste dom. Ringde faktiskt 12 st olika Volvo Renault auktoriserade verkstäder och frågade om detta med draget och 7st sade att det inte går och 5 st sade att det går. Fick maila Renault sverige om detta och dom tyckte det var dåligt att deras återförsäljare inte har kunskap om detta. Och ja, det funkar alldeles utmärkt med ett fast drag - vilket 7 auktoriserde verkstäder sade att det absolut inte kommer att funka. Okompetens skulle jag kalla det. Och det var både mekaniker och kundtjänstpersonal jag pratade med, så kunskapsnivån verkar vara under all kritik på många verkstäder.
sakta i backarna.
du pratar om renault, dom har dålig info på sina produkter & dom ändrar infom kors o tvärs mellan bilmodeller & årsmobeller, sen har do olika krav beroende på om det är fabriksmonterad backsensor eller eftermonterad.
Det är en fabriksmonterad backsensor, men i vilket fall som helst visste inte dom auktoriserade verkstäderna. Och enligt Renault har det varit samma drag sedan karossen kom 2001. Och visst att verkstaden inte kan veta allt, men då kan dom ju alltid säga att dom skall kolla upp det och återkomma istället för att stanna vid jag vet inte. Och vad är skillnaden på att jag pratar Renault, Toyota eller Volvo för den delen - auktoriserad verkstad skall kunna hjälpa mig i vilket fall anser jag. Och dålig info vet jag inte direkt - infon jag fick ifrån Renault sverige var solklar. desto bättre info ifrån dom än auktoriserad verkstad som ju inte bevisligen hade kunskapen och inte var speciellt intresseradde utav att skaffa sig den. Och är dom inte ens intresserade utav att ta reda på om en del passar en bil eller inte blir jag iaf fundersam på hur resten utav kunskapen ser ut? Dom har ju tom missat att släcka servicelampor på Volvo bilar fast det står i protokollet att det är gjort. I det fallet kostade det verkstaden dryga 300kr i missad inkomst pga ledighet ifrån jobb samt bränsle dit och hem och ännu en besviken kund som tappar förtroende för verkstaden.
det är mycke möjligt att det varit samma drag hele tiden, men det har inte varit samma backvarnare.
skilnaden på tilexempal ranault & volvo är att Renault är ett franskt märke & dom har svårt att ge raka o tydliga besked/anvisningar.
svårt i många fall att klargöra vad som menas imallan åt.
Sen får du lägga till att Renault är oftast kommer som andra märke & personalen är inte lika kunnig på det märket (det är som sagt svårt att veta allt om allt.)
om inte ens verkstädena som bara har 2 märken kan holla 100% koll på det, hur tror ni det är för en allbilsverksta ?