Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
CarMan skrev:anledningen till att man ber dig komma in med bilen är ju att man vill ha 100% nöjda kunder & du ska få det du har betalat för.
hur skulle det se ut om man slängde på luren o sa att du får åka nån annan stans?
Hur skulle det se ut om man gjorde det man skulle från första början. Då skulle man inte behöva...

1. Få arga kunder i telefon
2. Få kunder som inte återkommer
3. göra dyra backjobb

:shock:

Konstigt men sant !
av Teemu
CarMan skrev:
Teemu skrev:Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Och pratar man om den lokala verkstaden här så har dom gjort ett par missar/fuskat för mycket för att jag skall ha något som helst förtroende för dom längre. Inte ens sådan enkel sak som att veta om en fast dragkrok kommer att funka på bilen om man har backsensorer visste dom. Ringde faktiskt 12 st olika Volvo Renault auktoriserade verkstäder och frågade om detta med draget och 7st sade att det inte går och 5 st sade att det går. Fick maila Renault sverige om detta och dom tyckte det var dåligt att deras återförsäljare inte har kunskap om detta. Och ja, det funkar alldeles utmärkt med ett fast drag - vilket 7 auktoriserde verkstäder sade att det absolut inte kommer att funka. Okompetens skulle jag kalla det. Och det var både mekaniker och kundtjänstpersonal jag pratade med, så kunskapsnivån verkar vara under all kritik på många verkstäder.
sakta i backarna.
du pratar om renault, dom har dålig info på sina produkter & dom ändrar infom kors o tvärs mellan bilmodeller & årsmobeller, sen har do olika krav beroende på om det är fabriksmonterad backsensor eller eftermonterad.
Det är en fabriksmonterad backsensor, men i vilket fall som helst visste inte dom auktoriserade verkstäderna. Och enligt Renault har det varit samma drag sedan karossen kom 2001. Och visst att verkstaden inte kan veta allt, men då kan dom ju alltid säga att dom skall kolla upp det och återkomma istället för att stanna vid jag vet inte. Och vad är skillnaden på att jag pratar Renault, Toyota eller Volvo för den delen - auktoriserad verkstad skall kunna hjälpa mig i vilket fall anser jag. Och dålig info vet jag inte direkt - infon jag fick ifrån Renault sverige var solklar. desto bättre info ifrån dom än auktoriserad verkstad som ju inte bevisligen hade kunskapen och inte var speciellt intresseradde utav att skaffa sig den. Och är dom inte ens intresserade utav att ta reda på om en del passar en bil eller inte blir jag iaf fundersam på hur resten utav kunskapen ser ut? Dom har ju tom missat att släcka servicelampor på Volvo bilar fast det står i protokollet att det är gjort. I det fallet kostade det verkstaden dryga 300kr i missad inkomst pga ledighet ifrån jobb samt bränsle dit och hem och ännu en besviken kund som tappar förtroende för verkstaden.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:anledningen till att man ber dig komma in med bilen är ju att man vill ha 100% nöjda kunder & du ska få det du har betalat för.
hur skulle det se ut om man slängde på luren o sa att du får åka nån annan stans?
Hur skulle det se ut om man gjorde det man skulle från första början. Då skulle man inte behöva...

1. Få arga kunder i telefon
2. Få kunder som inte återkommer
3. göra dyra backjobb

:shock:

Konstigt men sant !
Det är verkstans mål att göra rätt från början !
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:
CarMan skrev:
Teemu skrev:Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Och pratar man om den lokala verkstaden här så har dom gjort ett par missar/fuskat för mycket för att jag skall ha något som helst förtroende för dom längre. Inte ens sådan enkel sak som att veta om en fast dragkrok kommer att funka på bilen om man har backsensorer visste dom. Ringde faktiskt 12 st olika Volvo Renault auktoriserade verkstäder och frågade om detta med draget och 7st sade att det inte går och 5 st sade att det går. Fick maila Renault sverige om detta och dom tyckte det var dåligt att deras återförsäljare inte har kunskap om detta. Och ja, det funkar alldeles utmärkt med ett fast drag - vilket 7 auktoriserde verkstäder sade att det absolut inte kommer att funka. Okompetens skulle jag kalla det. Och det var både mekaniker och kundtjänstpersonal jag pratade med, så kunskapsnivån verkar vara under all kritik på många verkstäder.
sakta i backarna.
du pratar om renault, dom har dålig info på sina produkter & dom ändrar infom kors o tvärs mellan bilmodeller & årsmobeller, sen har do olika krav beroende på om det är fabriksmonterad backsensor eller eftermonterad.
Det är en fabriksmonterad backsensor, men i vilket fall som helst visste inte dom auktoriserade verkstäderna. Och enligt Renault har det varit samma drag sedan karossen kom 2001. Och visst att verkstaden inte kan veta allt, men då kan dom ju alltid säga att dom skall kolla upp det och återkomma istället för att stanna vid jag vet inte. Och vad är skillnaden på att jag pratar Renault, Toyota eller Volvo för den delen - auktoriserad verkstad skall kunna hjälpa mig i vilket fall anser jag. Och dålig info vet jag inte direkt - infon jag fick ifrån Renault sverige var solklar. desto bättre info ifrån dom än auktoriserad verkstad som ju inte bevisligen hade kunskapen och inte var speciellt intresseradde utav att skaffa sig den. Och är dom inte ens intresserade utav att ta reda på om en del passar en bil eller inte blir jag iaf fundersam på hur resten utav kunskapen ser ut? Dom har ju tom missat att släcka servicelampor på Volvo bilar fast det står i protokollet att det är gjort. I det fallet kostade det verkstaden dryga 300kr i missad inkomst pga ledighet ifrån jobb samt bränsle dit och hem och ännu en besviken kund som tappar förtroende för verkstaden.
det är mycke möjligt att det varit samma drag hele tiden, men det har inte varit samma backvarnare.
skilnaden på tilexempal ranault & volvo är att Renault är ett franskt märke & dom har svårt att ge raka o tydliga besked/anvisningar.
svårt i många fall att klargöra vad som menas imallan åt.

Sen får du lägga till att Renault är oftast kommer som andra märke & personalen är inte lika kunnig på det märket (det är som sagt svårt att veta allt om allt.)
om inte ens verkstädena som bara har 2 märken kan holla 100% koll på det, hur tror ni det är för en allbilsverksta ?
av åklagarn
Teemu skrev:det är konstigt isf att inte ens dom rekommmenderade verkstäderna tar upp envsak som denna armatur - men dom kanske hade tänkt blåsa mig på det med? Och det skiljer fortfarande ca 2000kr mellan auktoriserade verkstäder på samma service och den ena (dyraste) sade inget om detta när jag bad dom speca vad som ingick. Vet ens dom om det? Har mailat det billigaste företaget igen, så vi får väl se vad man får som svar.
e´dom sa väl att bränsle filtret skulle bytas och det finns inget filter utanför tanken på laguna II
Användarvisningsbild
av CarMan
åklagarn skrev:
Teemu skrev:det är konstigt isf att inte ens dom rekommmenderade verkstäderna tar upp envsak som denna armatur - men dom kanske hade tänkt blåsa mig på det med? Och det skiljer fortfarande ca 2000kr mellan auktoriserade verkstäder på samma service och den ena (dyraste) sade inget om detta när jag bad dom speca vad som ingick. Vet ens dom om det? Har mailat det billigaste företaget igen, så vi får väl se vad man får som svar.
e´dom sa väl att bränsle filtret skulle bytas och det finns inget filter utanför tanken på laguna II
Jag kan inte renaulterna, men vet att en del har såna där dyra inbyggda filter.
killen i kundmotagningen kan ju inte servicen, han kan ju bara se vilka delar som går åt när han knappar in bilen på datorn. Står det bränslefilter så vat han inte mer än att en av delarna kallas för bränslefilter.
av Frigge
zenobia skrev:
Frigge skrev:Ja, det jobbar väl ALLA företag efter ??
Antar att jag inte behöver lista alla registrerade företag sim finns i detta avlånga land. Kanske är det bara företaget du jobbar för som INTE vill bättra sina resultat varje år ??
Jag sitter på en IT-avdelning på ett företag som tillverkar skyddskläder.
Jag kan lova dig att om vi skulle arbeta på samma sätt som en märkesverkstad så skulle vi inte ha några kunder kvar.

Så ni jobbar inte på att förbättra era resultat alls ?
Företaget du jobbar på jobbar alltså helt ideellt ?
Helt fantastiskt måste jag säga !
Skulle inte tro det stämmer bara!

Varför?
Jo, våra kunder skulle inte acceptera varselbyxor utan reflexer
Jo, våra kunder skulle inte acceptera byxor där bara ena benlängden levererades
Jo, våra kunder skulle inte acceptera vinterkläder utan foder.
Jo, våra kunder skulle inte acceptera skyddshjälmar i papper

Förstår inte ens liknelsen ?
Tror du bilbranchen är lätt ?
Tror du inte bilbranchen stävar efter nöjda kunder ?
Är du verkligen så otroligt naiv att du tror att dom stora företagen inom bilbranchen internt säger att det ok att fuska om man bara dra in pengar
Har ni inte en enda reklamation ?
Alla som köper era kläder är 100 % nöjda ?
Det slarvas inte i sömmar eller liknande i någon fabrik som tillverkar kläderna ?
Så fantastiskt det måste var att kunna tillverka o sälja saker som ALDRIG är fel på, snacka om skyddad verksamhet.

Skall jag fortsätta?

Visst jagar alla kostnader men det är frågan om hur man gör det...

Verkar som du inom din branch har erfarenhet på hur man lurar kunder då du tror att alla andra gör det oxå :roll:
Kan informera dig om att så är INTE FALLET !

Undrar vem som är naiv av oss?
Precis, det undrar jag oxå ?

Du lever i en drömvärld ! Hoppas det är bra där :lol:

/Fredrik
av Teemu
CarMan skrev:
åklagarn skrev:
Jag kan inte renaulterna, men vet att en del har såna där dyra inbyggda filter.
killen i kundmotagningen kan ju inte servicen, han kan ju bara se vilka delar som går åt när han knappar in bilen på datorn. Står det bränslefilter så vat han inte mer än att en av delarna kallas för bränslefilter.
det var den killen som jag fått som personlig mekaniker jag mailade och frågade - alltså inte en kundmottagare.
av Teemu
CarMan skrev:
Teemu skrev:
CarMan skrev: sakta i backarna.
det är mycke möjligt att det varit samma drag hele tiden, men det har inte varit samma backvarnare.
skilnaden på tilexempal ranault & volvo är att Renault är ett franskt märke & dom har svårt att ge raka o tydliga besked/anvisningar.
svårt i många fall att klargöra vad som menas imallan åt.

Sen får du lägga till att Renault är oftast kommer som andra märke & personalen är inte lika kunnig på det märket (det är som sagt svårt att veta allt om allt.)
om inte ens verkstädena som bara har 2 märken kan holla 100% koll på det, hur tror ni det är för en allbilsverksta ?
Om personalen nu inte är så kunnig varför påstås dom vara det då? Alltid detta snack om auktorisera verkstäder överlägsna kunnande. Och tydligen så var det inte svårt att få ett rakt besked ifrån Renault. Jag ringde ju Renault sverige och fick ett svar direkt. Lathet ifrån verkstaden skulle jag vilja kalla det att inte ens ta reda på hur det ligger till. Så fick dom ju inte heller sälja ett komplett drag för att dom inte orkade ringa ett samtal.
Användarvisningsbild
av Danneman
Men men... i det stora hela så är ju en märkesvärkstad bättre än "benny på hörnet"-verkstad.
Det är ju inte så att om det Ex. kommit en uppdatering till bränslestyrenheten så ringer volvo/mejlar till "benny-på hörnet"-verkstaden och säger att den kommit och att han ska installera den på samtliga V70 som han får in med gamla mjukvaran. Visst finns det DUKTIGA meckar på andra verkstäder och DÅLIGA på en auktoriserad och vice versa men dom har ju inte samma tillgång till saker som märkesverkstaden har. Iform av info, mjukvaror etc.
Så märkesverkstaden känns för min del mkt stabilare.
BTW... vilket jä..a drama till tråd... 18 sidor ... gah
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 54

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]