Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tungviktarn skrev:Tror det heter "ccc" och är till för att värma katalysatorn snabbare ca 30s vid kallstart, detta finns enbart på 2,4 140 samt 170hk och går inte proggramera bort.
Resterande 2,4t 2,5t samt t5 är befriade;)

förklara då varför min s60R awd står å idiotvarvar :lol:

Är 99 % säker på att våran v50 t5 på jobbet gör likadant.

våran v70 170hk gör de också.
Det gör dom alla och inte bara 140 och 170hk snurrorna.

Som jag har fått det förklarat för mig så är det dels för att snabbt bygga upp oljetrycket till alla lager så att den inte "smyger" upp trycket på tomgång.
Det andra var för att katalysatorn snabbare skall nå den temperatur där den börjar jobba.

Det är ju inte en fullgasvarvning vi pratar om utan en måttlig höjning av varvet i ett antal sekunder.
sthlm skrev:Det gör dom alla och inte bara 140 och 170hk snurrorna.

Som jag har fått det förklarat för mig så är det dels för att snabbt bygga upp oljetrycket till alla lager så att den inte "smyger" upp trycket på tomgång.
Det andra var för att katalysatorn snabbare skall nå den temperatur där den börjar jobba.

Det är ju inte en fullgasvarvning vi pratar om utan en måttlig höjning av varvet i ett antal sekunder.
nej de är ingen fullgasvarvning kall , de gör man bara på gamla rödblock :lol:

men de känns ändå dumt att höra hur turbon står å spoolar å försöker bygga laddtryck när motorn startas vid -15 efter 2 sekunder :wink:
Xuri skrev:

men de känns ändå dumt att höra hur turbon står å spoolar å försöker bygga laddtryck när motorn startas vid -15 efter 2 sekunder :wink:
Håller med, för inte är det en speciellt skön känsla att starta sin vintertrötta bil i låga minus och höra hur den kliver upp i varv.
Trodde faktiskt att det var något fel och det var därför jag hörde mig för hos en bilmeck.
Om det sedan stämmer vet jag inte men det lät rimligt och jag slutade iallafall oroa mig :wink:
sthlm skrev:
Xuri skrev:

Håller med, för inte är det en speciellt skön känsla att starta sin vintertrötta bil i låga minus och höra hur den kliver upp i varv.
Trodde faktiskt att det var något fel och det var därför jag hörde mig för hos en bilmeck.
Om det sedan stämmer vet jag inte men det lät rimligt och jag slutade iallafall oroa mig :wink:
Jo de stämmer att de är så för att värma kisekatten de har jag själv hört , de med oljetrycket tänkte jag inte heller på förrens du sa de å de lät ju jävligt logiskt faktiskt när vissa av bilarna saknar oljetrycksmätare.

dock är jag av den uppfattningen att dom tidigare vit 5orna gick å starta utan förhöjt varv så de där me oljetrycket, bra ide, men jag kan skippa den.
Å me att värma kisekatten.
Jag är ingen miljövän, då hade jag kört orginal å inte med en motorstark bil. jag hade hellre sätt att bilen gick på låga mjuka varv när den startas å drog lite soppa. planen på att plocka kisen på denna bilen har också funnits å då eldar man ju fullständigt för kråkorna :P
Håller helt med om att det är lite irriterande att motorn ska behöva gå på 1600 rpm direkt vid kallstart, kan inte vara bra för motorn, speciellt då det på vintern är -35 - -40 och motorn rusar upp i 1600 rpm direkt efter kallstart.

I instruktionsboken står det följande om start av motorn:

OBS! Vid kallstart kan tomgångsvarvtalet
vara märkbart högre än normalt för vissa
motortyper. Detta för att så snabbt som
möjligt få upp avgasreningssystemet till
normal driftstemperatur, vilket minimerar
avgasemissioner och skonar miljön.

Sedan står det på nästa sida :

Rusa aldrig motorn i höga varvtal genast efter
en kallstart! Om motorn inte startar eller
misständer ska en Volvoverkstad kontaktas.

Låter konstigt när motorn är försedd med automatisk rusning i höga varvtal vid kallstart, något man inte kan påverka.
VolvoNisse skrev: Låter konstigt när motorn är försedd med automatisk rusning i höga varvtal vid kallstart, något man inte kan påverka.
Klart du kan. Ta bussen :-)-)
Vojje skrev:
VolvoNisse skrev: Låter konstigt när motorn är försedd med automatisk rusning i höga varvtal vid kallstart, något man inte kan påverka.
Klart du kan. Ta bussen :-)-)
Så enkelt är det inte, finns nämligen inga bussförbindelser här, i bästa fall får man gå de sista 7 milen, eller övernatta någonstans i en snödriva vid vägen om man inte hinner fram till bussen innan den kör iväg, lagom roligt vid -50
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

Standard med volvos låskistor. Ja det &[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&[…]

Jag tror du kan ändra tändiäget p&a[…]