Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Tycker ändå det låter troligt med spjället eftersom problemen uppkommer just vid tomgång. Där borde spjällets potentiometer banor slitas ut mest. Eftersom bilen svarar bra på gas och verkar fungera vid högre varvtal så borde inte LMM vara att misstänka.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Volvoknasen skrev:Gaspedal givaren då? Kan det vara en möjlig felkälla?

MVH JOHAN
Möjligt, billigare att byta än spjället, kan vara värt ett försök.
av Volvoknasen
Jackson75 skrev:
Volvoknasen skrev:Gaspedal givaren då? Kan det vara en möjlig felkälla?

MVH JOHAN
Möjligt, billigare att byta än spjället, kan vara värt ett försök.
Precis, pratade med atech2 idag och dom trodde inte det var spjället, men han tyckte också det lät logiskt att det kan vara givaren.
1350:- på Volvo, ska fixa en begagnad först och se om det blir någon skillnad.
Tydligen var det EXTREMT sällan dessa givare var trasiga och behövs bytas enl Rejmes, men testar.

MVH JOHAN
Användarvisningsbild
av Vojje
Volvoknasen skrev: Har gul ettikett med nummer 8644347, så det skall vara utbytt.
Antagligen inte. Kolla datumet på etiketten om du vill veta.
Det finns inga genvägar tyvärr. Det är ett klassisk spjällhus-symptom du har.
Pedalgivaren ??:-/ Hur tänker ni där egentligen?
av Volvoknasen
Vojje skrev:
Volvoknasen skrev: Har gul ettikett med nummer 8644347, så det skall vara utbytt.
Antagligen inte. Kolla datumet på etiketten om du vill veta.
Det finns inga genvägar tyvärr. Det är ett klassisk spjällhus-symptom du har.
Pedalgivaren ??:-/ Hur tänker ni där egentligen?
Det spjället som sitter i är utbytt för det är märkt med några år nyare datum än när bilen var tillverkad.
Pedalgivaren grundar jag (vi) på att;
1. spjället sätter inga felkoder (iofs sätter inte givaren det heller så..)
2. inga fellampor i bilen.
3. bilen går bra på gaspådrag
4. det känns som att bilens beteende blir "värre" när man gasar till bilen försiktigt. och om det är problem med givaren så kan man få "konstiga/diffusa" problem med ryckningar i bilen.
5. Dom flesta som haft fel på spjället verkar ha haft punkt 1 och 2 och till viss del problem med 3.
Det är den uppfattningen jag fått om spjällproblemet iallafall...

Tänkte iallafall att det kan vara värt att testa byta denna..
Om det inte hjälper får vi gå på ett nytt alt utbytesspjäll för att se om det hjälper istället.

Hade vart mycket bättre med felkoder så man haft något mer att gå på.. :s

MVH JOHAN
av 2444ever
Om du hittar en begagnad pedalgivare till rimlig peng låter det som en bra idé.
Angående spjällhus, jag läste in mig ganska bra på dessa när jag hade problem, jag fick en känsla av att de klassiska problemen med "vita etiketten" inte gäller de "gula". Ett gasspjäll kan ju få andra problem än just standardfelet som var med de vita.

Om det inte hjälper med pedalgivaren så hade jag försökt att hitta någon med passande LMM original, och testat med det. Nu är det förmodligen ganska svårt att hitta någon så, men det kan ju vara värt ett försök iaf.
av Volvoknasen
2444ever skrev:Om du hittar en begagnad pedalgivare till rimlig peng låter det som en bra idé.
Angående spjällhus, jag läste in mig ganska bra på dessa när jag hade problem, jag fick en känsla av att de klassiska problemen med "vita etiketten" inte gäller de "gula". Ett gasspjäll kan ju få andra problem än just standardfelet som var med de vita.

Om det inte hjälper med pedalgivaren så hade jag försökt att hitta någon med passande LMM original, och testat med det. Nu är det förmodligen ganska svårt att hitta någon så, men det kan ju vara värt ett försök iaf.
Jag ska börja byta givaren, bara för att utesluta den, hjälper inte det så tänker jag provmontera tillbaka min org Bosch LMM och se om den går annorlunda.

Sen känns det som det inte finns så mycket mer annat än att det ska vara spjället isåfall.. Så då får jag beställa ett från atech2..

MVH JOHAN
av Cartech
Okej, ska försöka summera ditt problem lite här.
- Tomgången orolig, pendlar mellan ca 500-1000 varv
- Vid belastning går tomgången upp till 1500, växlar mellan lägena. D,N,P
Något jag missat?

När brukar problemet uppstå? När motorn är varm/kall osv.
Det jag skulle vilja att du testa när detta uppstår är att belasta bilen genom att aktivera AC (om bilen har det), sno ratten(Låta styrservon jobba) och se hur den beter sig då.

Går det bra att stanna och starta bilen när problemet visar sig?
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej. Jag hade samma problem som du. Motor är 2.4, 27000 mil, 2002. Jag rensade spjällhuset och LMM. De var mycket smutsiga! Fick normal tomgång tillbaka! Sen var det fel på Solenoid-kamtällventil och främre lamda. Byte från samma 2.4 fast 2005. Efter det fungerar motor perfekt.
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]