Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av empo
hej, en fråga

jag får samma fel som dej, men jag får oryckig gång som satan när problemet uppstår och sedan igår försvinner ej koderna de är där hela tidem. ( de uppstod igår)

Det är en 1999as s80 med T5 jag har.

hur slutade ditt problem?
av Johnnie
empo skrev:hej, en fråga

jag får samma fel som dej, men jag får oryckig gång som satan när problemet uppstår och sedan igår försvinner ej koderna de är där hela tidem. ( de uppstod igår)

Det är en 1999as s80 med T5 jag har.

hur slutade ditt problem?
Felkoderna var borta en tid efter att jag gjort rent ABS kransarna, men kom tillbaka igen senare.
Båda ABS kransarna fram var sönderrostade, den ena spräckt. Verkar vara vanligt fel.
Monterade nya från Biltema i somras, kostade 70 kr st, nu funkar det som det ska. :D
av empo
bytte hjullager i veckan, kan de kanske bero på de tror du att man kommit åt något?
tror ja ska byta samma sak som dig, har du nå länkar kvar?:)
av Johnnie
empo skrev:bytte hjullager i veckan, kan de kanske bero på de tror du att man kommit åt något?
tror ja ska byta samma sak som dig, har du nå länkar kvar?:)

Vilket hjullager bytte du?

Tror inte du måste lossa nåt mer än är du bytte hjullager.
Bort med hjul, drivaxelbult, styrled och lossa spindelledens mutter.
Sen är det väl bara att bända ner länkarmen och lyfta ur spindelledens gäng ur länkarmen och trycka in drivaxeln samtidigt som man drar ut fjäderbenet?
Knacka bort den gamla ABS kransen, slipa bort rost med smärgelpapper så det blir rent och fint.
Jag smörjde in hela skiten med kopparfett sen. Värmde upp den nya ABS kransen med gasolbrännare och lät den glida på plats innan den svalnade, sedan satt den fast.
Jag sprayade fett på den nya ABS kransen som rostskydd, vissa kanske säger att det fastnar mer skit där då, men det verkar ju bli fullpackat med skit där med tiden ändå så...
av empo
hej igen.

bytte vänter hjullager fram.

problemet är kvar, så jag tänkte börja med att felsöka bilen imorgon och sedan börja ge mig på olika delar. :)

hade du felsökt din bil när du fick detta fel eller gav du dig på kransarna direkt?

nå mer tips?
av Johnnie
empo skrev:hej igen.

bytte vänter hjullager fram.

problemet är kvar, så jag tänkte börja med att felsöka bilen imorgon och sedan börja ge mig på olika delar. :)

hade du felsökt din bil när du fick detta fel eller gav du dig på kransarna direkt?

nå mer tips?

Hastighetsmätaren får sin signal från vänster fram och borde strula lite om felet är där, har du märkt något?
Jag felsökte med min PPC läsare och fick dom felkoderna som jag skrev i första inlägget.
Efter att ha tittat noggrant såg jag att den ena kransen var sprucken, så bytte båda sen.
Min bil slutade rycka/låta om jag stängde av STC, men man måste göra det efter varje start för den aktiveras varje gång man startar.
Fick köra utan STC tills jag hade tid att byta ABS kransarna.
av empo
fan de kan va samma fel, de händer mig ibland att de blir broms fel men de icke rycker och stc är avstängd då testade genom att gasa på.
ska testa slå av se om de ej rycker och sedan byta kransarna.
av empo
Funkade inte för mig då felet kommer direkt jag startar bilen senaste dagarna hjälper de inte om ja försöker slå av stc
av Johnnie
Min hastighetsmätare och varvmätare funkade. Om inte hastighetsmätaren funkar som det ska är felet på vänster sida. (Om nu inte det felet är fel i instrumenthuset, kan ju vara det också)
Felkoderna hade jag fast jag slog av STC, men bilen gick att köra bättre, det var som att antispinn funktionen gick in hela tiden annars.
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]