Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej!

Kan vi vara överens om att, det är inte kunden som lura bilfirman vid en service utan tvärt om.
Att få rätt är svårt, tror att de flesta är överens om detta.

Lennart
Användarvisningsbild
av CarMan
lennart lundberg skrev:Hej!

Kan vi vara överens om att, det är inte kunden som lura bilfirman vid en service utan tvärt om.
Att få rätt är svårt, tror att de flesta är överens om detta.

Lennart
Om man gör nått med flit & spcielt om det är stryrt av företagets ledning JA.
Men i verkliga livet så är det inte så. Då köper du som konsument en tjänst av företaget. = ingen av parterna är ute efter att lura den andre.
Användarvisningsbild
av SvenB
lennart lundberg skrev: Att få rätt är svårt, tror att de flesta är överens om detta.
Jag har aldrig haft det svårt att få misstag tillrättalagda. Det har kanske betydelse hur man bemöter. Man blir nog bemött på liknande sätt man bemöter. Det är ju så att ytterst få människor är felfria.
Användarvisningsbild
av Erico
KKR skrev:
lennart lundberg skrev: Att få rätt är svårt, tror att de flesta är överens om detta.
Jag har aldrig haft det svårt att få misstag tillrättalagda. Det har kanske betydelse hur man bemöter. Man blir nog bemött på liknande sätt man bemöter. Det är ju så att ytterst få människor är felfria.
Det du säger är helt sant men frågan är om jag som konsument ska BEHÖVA kontrolera servisemannens protokoll, kryss för kryss för att sedan behöva åka tillbaka och klaga när jag betalt för en tjänst. Hur många skulle acceptera att behöva stå vid kassan på Ica och kontrolera kvittot för att gång efter annan upptäcka felslagningar? ViBilägare har varenda gång dom gjort en test av verkstäder kommit fram till samma resultat. Läste föresten att den fuskande mekanikern på Haga Norra i Vibilägares test fick sparken men fackklubben försöker rädda kvar hanns anställning.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, det är självklart att man inte ska behöva kolla det. Men apropå ICA så undrar jag varför man inte gör det. Om du har självscanning så förbehåller ju de sig för att kolla dig. (avstämning) Jag har dessutom ertappat dom för att göra fel vid avstämning.( De drog samma säck hundmat två ggr.) Men apropå facket och Biliamecken så är jag inte förvånad, det är facket i ett nötskal. Jag hade för många år sedan en taxichaufför som blev avstängd av Taxi Stockholm för färdtjänstfusk. Jag blev givetvis tvungen att säga upp honom för arbetsbrist (han kunde ju inte köra). Men facket ville dra mig inför domstol för felaktig uppsägning.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Skulle vara intressant att veta hur snacket på "golvet" är omkring detta med kryss i rutor som inte kollats upp. Jag har inte jobbat på bilverkstadsgolv men vet hur inställningen kan vara på andra verkstadsgolv till nitiskt, oklanderligt utfört arbete. Inte populärt. Man får inte vara för ambitiös för att inte reta kollegorna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Sämsta reklamen som finns är när en kund inte är nöjd, så det är inte aksepterat att nån fuskar.
Om nån gör ett fel, så tar man reda på varför & gör vad man kan för att felet inte ska återuppstå.

Sen när ded gäller den undesökningar som görs av tv eller tidskrifter så redovissas aldrig hur många verkstäder dom i gentligen har besökt (jo dom skriver att vi lämna in 4 bilar till 4 verkstäder) Men är det verkligheten? Jag tror dom kolla många fler o redovisar nått som säljer tidningar...)
När statsistiska centralbyron gör undersökningar så har dom siffor på hur många dom måste fråga för att det ska statistiskt säkerställt.

Att publisera ett resultat på 4-5 verkstäder, när det finns över 500 000 verkstäder i vårt land (finns väll över 1500 verkstäder inom stockholmstad)

Dom kan ha hur rätt dom vill i en sån där tidning, men jag tappar förtroende när man utnytjar sitrationen o gör en regäl vilkling
av alrik
KKR skrev:
Instämmer med dig här!

Har alltid fått mina saker som jag tycker är fel/slarvigt gjort åtgärdade utan problem. Gäller bara att vara trevlig och saklig. Dock tror jag man måste ha ganska bra vetskap om hur saker ska vara för att kunna få saker åtgärdade som borde redan varit åtgärdade.

Dom flesta verkstadsbesök har varit hos VAG för att jag mestadels haft VW och Audi bilar förut.

Av mitt första besök hos Volvo-verkstaden fick jag bra vibbar av så detta bådar gott.
Användarvisningsbild
av Bosa
Alla missar som sker på en verkstad behöver ju per automatik inte vara fusk heller, det kan ju faktiskt vara så att en miss skett utan att det var meningen. Det är mänskligt att fela och jag utgår från början att om det skett ett fel så är det inte firman ifråga som försöker lura mig, skulle det i slutändan visa sig att det handlar om en ren bluff så är det inte mycket att orda om iofs. Naivt kanske endel tycker men jag väljer att se det som någon form av tro på människan. :)

Det som är intressant är väl egentligen hur verkstaden ifråga rättar till felet och att för mig som kund börja med att gå in som en bindgalen tok lär ju inte främja mina utsikter att få en så bra lösning som möjligt. :)

Som ett exempel har jag min senaste service, hämtade bilen och hann inte mer än in på jobbet förrän mobilen ringde och klockan var då 16:15-16:30. Var verkstaden som ville jag skulle komma in eftersom de sett en oljefläck där min bil stått. Åkte dit till meken som egentligen slutat 16:00 som skamset stod och väntade och bad om ursäkt för oangelägenheten. Visade sig att o-ringen till filterhållaren blivit skadad och tryckte då ur sig olja den vägen. Tömning av motoroljan igen (3 km intervall tydligen :D ) samt nytt filter och o-ring plus en redig rengöring. Ingen tendens alls till fuskjobb för att hinna hem till fredagsgroggen. Det anser jag är bra service även om nu ett fel skett, hade det varit en oseriös firma hade jag stått på skogen med lysande oljelampa en Fredagkväll efter jobbet vilket inte hade varit uppskattat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]