Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baljbalj
Jag bytte från en A3 TsQ -01 till V70 T5 -05 år 2006. Volvon kändes som en tio år äldre bil trots att den var nyare. Mest störde instrumentering och displayer och dylikt. Nu var det gamla V70:in som var lite på upphällningen, men det var A3:an också.

När jag väl vant mig vid att bilen kan vara bra fast den känns gammal har jag en riktigt bra familjebil som är grymt skön att köra långt i.

Men steget Audi -> Volvo är ett smärtsamt steg i "fel riktning" med avseende på hur modern och bra bilen känns. Så du är beredd... Tog väl nåt år eller två innan jag började känna att jag gjort rätt (rent ekonomiskt känns det som om Volvo är mycket billigare att serva, typ halva priset på märkesverkstad jämfört med Audi).

XC90 har jag aldrig haft men det verkar som om folk är speciellt nöjda med lastförmågan jämfört med V70. Att langa upp en BRIO Double wave som vi har i det höga bagagerummet kan nog knäcka en och annan stressad förälder dock.
av Cedrix
Har bara haft en del XC90 som hyrbil, och det enda jag anser är:

Bensin med aut. = helt ok
Diesel med aut. = helt värdelöst, lådan är inställd för en benisnmotor och jobbar inte alls bra tillsamans med dieselmotorns vridmoment.
av Färna
baljbalj skrev:Jag bytte från en A3 TsQ -01 till V70 T5 -05 år 2006. Volvon kändes som en tio år äldre bil trots att den var nyare. Mest störde instrumentering och displayer och dylikt. Nu var det gamla V70:in som var lite på upphällningen, men det var A3:an också.

När jag väl vant mig vid att bilen kan vara bra fast den känns gammal har jag en riktigt bra familjebil som är grymt skön att köra långt i.

Men steget Audi -> Volvo är ett smärtsamt steg i "fel riktning" med avseende på hur modern och bra bilen känns. Så du är beredd... Tog väl nåt år eller två innan jag började känna att jag gjort rätt (rent ekonomiskt känns det som om Volvo är mycket billigare att serva, typ halva priset på märkesverkstad jämfört med Audi).

XC90 har jag aldrig haft men det verkar som om folk är speciellt nöjda med lastförmågan jämfört med V70. Att langa upp en BRIO Double wave som vi har i det höga bagagerummet kan nog knäcka en och annan stressad förälder dock.
Det har jag faktiskt lagt märke till när jag kollat på bilder på XC90n, men Audi ligger väl lite i framkant där.
Om man jämför SAAB och Volvo så ligger dock Volvo före, helt OT men en fingervisning bara.. :) Hade inte Q7 varit så dyr så hade det troligen blivit en sån istället (Jag älskar verkligen Audi, sedan barnsben!:))

Volvo gör extremt sköna stolar och man sitter som en kung i dom.. :)

Haha.. Tack, jag ska ha det i åtanke!:) Men har varit inne på det spåret lite tidigare.. Men vad gör man inte för att få plats med familjen? :mrgreen: Hoppas på att du har rätt ang. servicen.. Förstår inte vart dom hittar dom kostnaderna på en AUDI ? Jag har i och för sig aldrig servat min hos en Audiverkstad då den ligger ett par mil härifrån och det skulle bli allt annat än smidigt, så jag har servat våran på en "Volvo verkstad" och har varit nöjd!:)

Jag kan inte jämföra dem två bilarna men kan tänka mig att XC90 sväljer lite mer än V70!:) Det är bagaget och 7 säten som vi vill åt i XC90n!:D Hahaha, ja, föräldraskapet är stressigt och innehåller många stressmoment, men det är bara att bita ihop!:D

Tack för ditt svar!
av Färna
Cedrix skrev:Har bara haft en del XC90 som hyrbil, och det enda jag anser är:

Bensin med aut. = helt ok
Diesel med aut. = helt värdelöst, lådan är inställd för en benisnmotor och jobbar inte alls bra tillsamans med dieselmotorns vridmoment.
Var det bara automaten som gjorde bilen "helt okej"?:) Du får gärna skriva lite mer ingripande om du har lust!:D
En diesel är inte aktuellt då vi kör för lite.. :)
av Tompak
Har en SUV och en SAV...Alltså en XC90 D5 med 185 hk och en BMW X1 23dXdrive med 204 hk. Dieselfemman i Volvon är riktigt mysig tycker jag, jämfört med Bimmerns fyra, tycker inte automaten är värdelös, även om bimmerns är bättre, det går ju att växla manuellt också om man önskar. Fantastiska stolar, man åker gudomligt skönt och högt. Den drar i snitt 0,85 vilket jag tycker är helt OK för en så stor bil. Vi har två stora samt en JÄTTESTOR hund och det finns inte så många alternativ ifall man inte vill ha en minibuss...
Användarvisningsbild
av Obeliix
Köpte en XC90 D5:a Sport 07 för snart 2 månader sedan här är lite + och - som jag märkt hittils.

Lite synvinkel på SUV innan bara.

Vi behövde en bil med 6st sittplatser.
Buss varianter går fet bort, fråga inte varför men jag bara på något sätt ogillar dem och tycker att de är riktigt fula.
Har man fastnat för att man vill ha en SUV med 7st sittplatser så finns det inte mycket att välja på tycker jag.
Jag & sambon tittade lite på dessa:

Nissan Qashqai +2
(Snygg och mycket för pengarna 320k fullutrustad, men de 2 sista platserna var det trångaste jag någonsin sutti i samt lite svag motor och ingen diselvärmare)
Hade de sista 2 platserna varit ok att sitta i samt att det fanns dieselvärmare så är det inte omöjligt att vi hade köpt den.

Dodge Journey
(Snygg bil men ingen riktig SUV och ingen möjlighet till 4wd, finns i USA med 4wd men inte här)

BMW X5
(Snyggaste av dem alla, gillar inte inredningen men annars är detta en bil jag hade köpt om man hade så mycket pengar. Utan tvekan bästa SUV tillsammans med Audi Q7 men på tok för dyr både i inköp och skatt samt service)

Audi Q7
(samma som BMW, en kanon SUV men tyvärr för dyr både i inköp samt ägande.)

Hyundai Santa Fe
(Otroligt ful tycker jag både inredning som på utsidan, kostar ju nästan lika mycket som en XC90)

Kia Sorento
(Mest otäcka och opraktiska inredning jag har sett, Oj detta måste vara nån som skämtar vilken skitbil det kändes som när man satte sig i den, tanken på kinatillverkade leksaker som går sönder efter att barnen lekt med dem i 1 timme slog mig direkt, vi provkörde inte ens utan smög ut ur salongen. Alltså de kan ha 20års nybilsgaranti på en sån bil men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en sådan.)

Mercedes 450
(Med en prislapp på 450k för en 08 med 8k mil på nacken är detta bara för väldigt välbärgade familjer)

Detta är bara vad jag tyckte och smaken är ju som baken....... :D

XC90
Så till slut blev det en XC90 D5 Sport 07 som gått 4500mil med autolåda, infällbara backspeglar, backsensor och navigator.
Funderade mycket över 2.5 bensinaren i början men efter att ha räknat om 4-5 gånger så kommer man fram till att om jag kör 1000mil om året så skiljer det 100lappar mellan d5/2.5t samtidigt som det var svårt att hitta en bensinare med den utrustning och de milen man vill ha.

Detta upplever jag efter ca 2 månader med XC90:

Förbrukningen är hyfsad tror jag:
Stadskörning: 11.0
Landsväg 9.0

+ Rymlig
+ Otroligt skön att stadsköra
+ Skönt Vrid
+ Snygg
+ Bra ide med delad baklucka
+ Väldigt sköna stolar, elstolen är underbart lätt att ställa in.
+ Dieselvärmare lätt att ställa in och värmer riktigt bra.
+ Farthållaren är fantastikt lätt att sätta på och håller farten väldigt fint gemfört med min gamla Mitsubishi.
+ Backsensorn

- Detta eländiga varningen för bälten så fort man sätter sig i bilen och startar den eller lägger en ICA kasse på passagerar stolen, går det att få bort det på något vis ??
- Sportmodellen var lite stötigare än jag trodde speciellt i höga farter över 110km/h.
- Det sägs att XC90 äter däck, fick med nya sommar & vinterdäck på köpet och vet inte i dagsläget hur väl detta stämmer men reserverar ett - :)

Kommer faktiskt inte på något mer negativt eller positivt just nu, lägger till om jag kommer på något.

Nöjd än så länge !

EDIT:

Inte bara jag som är irriterad över bältesvarnaren:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =bilbaelte
Senast redigerad av 1 Obeliix, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
0.9 på landsväg? du menar väll blandad körning? Ang däcken så upplevar jag att det är ett högt slitage jämfört med vad jag kört förut.
Användarvisningsbild
av Obeliix
Gixxer rolle skrev:0.9 på landsväg? du menar väll blandad körning? Ang däcken så upplevar jag att det är ett högt slitage jämfört med vad jag kört förut.
Körde ner från Gävle till Örebro ca 280km, datorn visade 9.0 men visst jag åkte i 130 ibland, vad bör den ligga på ?
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Min ligger på ca 0.72 vid lugn landsvägskörning och 0.83 vid blandad körning (jag har manuell)

Ett tidigare inlägg av mig i en annan tråd.

"Kom hem för två veckor sedan efter en bilsemester på 14 dagar till Normandie via Danmark, Tyskland, Holland och Belgien. Totalt blev det 521mil med en XC90 D5 som var fullpackad samt två vuxna och tre barn 13, 10 och 3år. Min marschfart låg på 130km/h på alla motorvägar samt att det blev en heldel stadskörning, förbrukningen låg på 0,8 för hela trippen. Det gick jätte bra med ungarna knappt något tjafs eller bråk under hela resan (märkligt då dom alltid tjafsar hemma)."
av Cedrix
Färna skrev:
Var det bara automaten som gjorde bilen "helt okej"?:) Du får gärna skriva lite mer ingripande om du har lust!:D
En diesel är inte aktuellt då vi kör för lite.. :)
Nej då! Absolut en trevlig bil att åka/köra. Går tyst och fint och stadig efter vägen trots att det är en ganska hög bil.
Var bara om valet av växellåda jag hade synpunkt på.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]