Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ARMI
Jag har tidigare råkat ut för att inte ha tryck vid kallstart, någon enstaka gång.
Efter en extra timma med motorvärmare så var det ok.
Bytte ändå givare och sedan dess har allt varit bra (ca en månad) tills igår då trycket plötsligt försvann under färd, något som aldrig hänt tidigare.
Efter en minuts vila så var det ok så länge jag inte varvade över ca 1800 rpm.
Hade tänkt riva tråget idag för rengöring av sil och fälla men efter era råd här så får det bli i morgon då jag kan köpa ny fälla och sil..
Ska bli intressant att se hur kladdigt det är...

Någon som vet om pumpen har en egen bypas eller om det bara är den i filtret?
Tanken är den att om "koks/slem" kan sätta igen silen och tryckgivaren så kanske det kan sätta sej i bypasen oxå och då faller ju trycket på två ställen, sugproblem och läckage.
av roggama
Man får väl kolla alla slangar och rör ,ingående och utgående och rengöra allt som man kommer åt,man kanske inte behöver byta pumpen iaf :roll:
av Thomas J
Om man vill göra jobbet själv, sitter det nångon kanal i blocket med och hur får man rent där? Tänkte mest på att spara lite pengar
då volvo tar minst 1100kr/tim. Delarna kan väl inte vara så dyra.
av ARMI
Tråget sitter bra till underifrån så det ska inte vara något problem.
Någon typ av silcon tätmassa är nog bra att ha till hands, vet inte vilken typ av tätning det är på tråget.
Ett råd jag fått är att rensa retur hålen i blocket, där fällan släpper tillbaka oljan till motorn.
Användarvisningsbild
av CarMan
delarna är inte så dyra, så byt "allt"
det är en kanal i blocket, där oljefällan är monterad, denna kanal fortsätter sen ner i oljetroget, där den på bottan gör en U-böj

tala med killarna på verkstan när ni beställer delar, så kan dom tala om vad man brukar byta (de som jobar på reservdels sidan vet troligen inte vad som brukar gå åt, då dom inte utför detta arbete)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]