Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
erbe skrev:
RoadKiller skrev:Helljus är det helt okej att ha xenon, likaså dimljus. Xenonljus lyser som bekant starkare än halogen och för att inte riskera att blända mötade trafik måste man har automatisk nivåreglering av halvljus (inte en ratt du justerar själv på). Helljus bländar ju oavsett vad du har för lampa så det finns inget krav på. Men att byta lampa tar ju ca 2min så det är ju inte speciellt jobbigt två gånger per år.

Har du xenon i dimljusen blir det ombesikt......endast helljus å xtraljusen godtas.
Hmm undrar om det jag skriver inte syns, har för mig att jag skrev att helbilsgodkännandet sätter stop för det men jag kanske måste skriva det igen :roll: , inte godkänt i helljus heller
Alltså det är inget jag hittar på, detta kommer från SBP när jag pratade med dom i aug
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad som godtas eller inte har ju att göra med vilken besiktningsman man kommer till.
Som Sewe säger så är ingen konvertering laglig på en modern bil.

Jag känner till att det står att det är godtjänt i helljus på xenonkungens hemsida men jag har också kollat upp detta med bilprovningen som säger att det inte är godtjänt.
Däremot så bryr sig nog inte de flesta om du har det i helljuset. Jag har tex besiktigat med 50w xenon i mitt helljus.
Användarvisningsbild
av Severin
Tomas88 skrev:Vad som godtas eller inte har ju att göra med vilken besiktningsman man kommer till.
Som Sewe säger så är ingen konvertering laglig på en modern bil.

Jag känner till att det står att det är godtjänt i helljus på xenonkungens hemsida men jag har också kollat upp detta med bilprovningen som säger att det inte är godtjänt.
Däremot så bryr sig nog inte de flesta om du har det i helljuset. Jag har tex besiktigat med 50w xenon i mitt helljus.
Precis, tror inte heller att nån åker dit på det men det kan va bra att veta hur det ligger till
av erbe
Kan lova Ingen får ombesiktning för konverterade helljus/ extralus på en vanlig kontroll besiktning :-)-) däremot SKA det underkännas om halv / dimmljus är konverterade
Användarvisningsbild
av Severin
erbe skrev:Kan lova Ingen får ombesiktning för konverterade helljus/ extralus på en vanlig kontroll besiktning :-)-) däremot SKA det underkännas om halv / dimmljus är konverterade
Ok, jag tror väl på dig då och inte SBP :roll:
av gogi
Tomas88 skrev:Okej. Denna bilden kanske inte säger så mycket. Ballasten är den som sitter brevid batteriet men själva kopplingen sitter ju bakom gummiskyddet.
Men det är alltså bara att plocka bort lampan och koppla loss ballasten och till sist sätta dit halogenlampan.

Bild
Tackar för info och bilden, ska ta en titt idag och se om jag kan fixa det inför besiktningen. Går i tankar om att prova köra dit med xenon och se om den klarar sig så men e lite tveksam vet inte riktigt vad jag gör. Får se om det är enkelt att plocka ut xenonlampan så gör jag nog det. vill inte ha ombesiktning på bilen känns så onödigt FAN! :evil:
Användarvisningsbild
av Severin
erbe skrev:Ok, jag tror väl på dig då och inte SBP

Hmm ja jobbar där..... :lol:
Då borde du verkligen veta hur det ligger till :lol:

Att du släpper igenom bilar som ej har godkända lysen gör ju inte att dom blir lagliga eller hur, sen att det är en skitsak är ju en annan

Eller att man läser hur folk har fått igenom bilar med solfilm fram, lysande blinkers mm gör ju inte att det blir lagligt.

Så du menar att den som sa till mig på SBP att det inte är godkänt har fel?
av S.t.r.a.n.D
Allt är ju så jävla luddigt. Verkar skilja mellan olika anläggningar samt de anställda på de olika ställena. Jag har har Xenon i alla tre, halvljus, helljus och dimljus. När jag besiktade i sommras bytte jag ENDAST halvljuslampan till halogen. Inga problem alls.
Och de där med helbilsgodkännande, då skulle man inte få ha 18" fälgar heller. Hur många får nedslag på det??

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]