Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jwinkler
finns en rep sats för länkaget där du borrar hål och sätter dit en ny.. annat var de tidigare då var de bara snällt ta väck ventilkåpan, vilket kosta ett par tusenlappar..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jwinkler skrev:finns en rep sats för länkaget där du borrar hål och sätter dit en ny.. annat var de tidigare då var de bara snällt ta väck ventilkåpan, vilket kosta ett par tusenlappar..

Inte ett par tusingar, det kostade mig nästan 10.000 på verkstaden :-O) så borra försiktigt så du får dit repsatsen och slipper samma kostnad som mig.
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Nu är jag här igen, jag fick länkaget åtärdat för nån tusenlapp (kommer faktiskt inte riktigt ihåg för jag blev så glad).
M E N... :evil: .. igår så kom ett bekant meddelande upp "sotfilter fullt", återigen fick jag dra smygen när jag skulle öppna huven. Där var den, lika slapp som en 150-årig hängbjörk hängde den å slängde i en kula.
Nu får det fan va nog, :-(O) ska det vara så jä..a svårt å få han till å sitt där han ska. Är jag ensam i hela världen om detta fenomen eller kör alla omkring med trasiga länkage utan att veta om det? (D)
av Roknäs
Tråkigt. Jag var också in på volvo fast i Pite och dom lagade spjället med repsats. Det höll en dag. Bra repsats det där. Blev förbannad när dom sa att dom var tvungen att ta väck ventilkåpa, spridare mm. = dyrt. Det var fästet som sitter på vanliga motorn som hade gått sönder. På själva armen. Jag satt i en liten bult och mutter med loctite. Samt brickor mellan alla rörliga delar. Kan vara bra att slipa bort gängen på bulten så det inte sliter på plasten. Och så har dom sagt här på forumet att man ska kalibrera om el-motorn så det inte blir jättestora belastningar på staget. Men jag gjorde aldrig det. Spjället har iallafall funkat fint i 5000 mil. Peppar peppar. Har inte kollat på sistone...Hoppas du hittar på nåt finurligt sätt att fixa det själv. Känns skönt.
Användarvisningsbild
av kvantskum
Men Inge då, inte ska du låta sådär...
Vi kan ju byta jämt upp om du vill, då får du med en Seat Toledo och en burk hallonsylt på köpet... :mrgreen:
Mitt virvelspjäll är helt och fint. (ta i trä..)
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Du, det låter fint då kommer jag å tar det :-)-) (jag vet var ditt länkage bor)
av Klogem
Hej alle.
Jeg håber at i kan forstå hvad jeg skriver.
Jeg har en V70 D5 185 hk. 2006. 350000km/ 35000 mil
Den skriver sotfilter fullt efter 3 gange accelration fra 70 km/t til ca 140. Og så mister den motorkraft. Tophastighed med rensning af filter er 135 km/t. Volvo har snart skiftet alt på bilen. Lambdasonde- trykføler EGR ventil osv. Sotfilter er blevet renset i syrebad og med computer hos Volvo.
Har i nogle gode forslag da det har været sådan i snart 1 år.
Takker Tonny
Användarvisningsbild
av jenix777
Jag hade också samma fel, "Sotfilter fullt, se manual.", detta trots otaliga långkörningar etc. Har inte någon trimsats el. liknande.

Till slut så blev det kontakt med verkstaden och manuell regenereringen av sotfiltret. Allt var perfekt till en vecka senare "Sotfilter fullt, se manual.". :evil:

Ny kontakt med verkstaden och svaret blev att det inte kunde vara något fel utan rådet blev, kör på men var uppmärksam. Körde på som vanligt under någon dag och
felmeddelandet kom och gick till slut så stod det konstant. När jag samma dag var på väg hem, så tappade bilen plötsligt all kraft. Det gick inte att köra fortare än 30km/h.

Jag lyckades ta mig till verkstaden och lämnade in bilen igen. Efter någon dag så konstaterade verkstaden att det är termostaten som är trasig vilket innebär att den
automatiska regenereringen av sotfiltret inte startar och att ett fullt sotfilter i sin tur kan leda till att bilen inte går att köra fortare än 30km/h detta för att förhindra
överhettning som kan leda till att partikelfiltret går sönder (dyrt att laga). Så med ny termostat och en ny manuell regenereringen av sotfiltret är allt som vanligt igen.

Alltså ingen garanti att en manuell regenereringen av sotfiltret löser problemet helt. Kan ju vara något annat fel, som i mitt fall.
Användarvisningsbild
av gooose
Är inte ovanligt att man nu under vintern kört på tex hög mittsträng med snö Denna Snö som man trycker upp under motorplasten mot motorn
under motorplasten finns ett laddluftsrör som kan spricka om belastningen blir för stor
efter detta När du kör så "läcker" luften ut och det blir för fet blandning= för mycket sot i partikelfiltret
och då går det rätt fort tills lampan tänder sig om att partikelfiltret är fullt
Om detta inträffat hörs ev rätt tydligt blåsande ljud

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kvantskum
gooose skrev: under motorplasten finns ett laddluftsrör som kan spricka om belastningen blir för stor
//Goose
Helt korrekt. Detta känsliga plaströr kan vara boven vid många driftsstörningar.
Undvik höga iskanter till varje pris...

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]