- tis 08 feb 2011, 22:28
Jag hade också samma fel, "Sotfilter fullt, se manual.", detta trots otaliga långkörningar etc. Har inte någon trimsats el. liknande.
Till slut så blev det kontakt med verkstaden och manuell regenereringen av sotfiltret. Allt var perfekt till en vecka senare "Sotfilter fullt, se manual.". :evil:
Ny kontakt med verkstaden och svaret blev att det inte kunde vara något fel utan rådet blev, kör på men var uppmärksam. Körde på som vanligt under någon dag och
felmeddelandet kom och gick till slut så stod det konstant. När jag samma dag var på väg hem, så tappade bilen plötsligt all kraft. Det gick inte att köra fortare än 30km/h.
Jag lyckades ta mig till verkstaden och lämnade in bilen igen. Efter någon dag så konstaterade verkstaden att det är termostaten som är trasig vilket innebär att den
automatiska regenereringen av sotfiltret inte startar och att ett fullt sotfilter i sin tur kan leda till att bilen inte går att köra fortare än 30km/h detta för att förhindra
överhettning som kan leda till att partikelfiltret går sönder (dyrt att laga). Så med ny termostat och en ny manuell regenereringen av sotfiltret är allt som vanligt igen.
Alltså ingen garanti att en manuell regenereringen av sotfiltret löser problemet helt. Kan ju vara något annat fel, som i mitt fall.
Volvo XC70 II D5 AWD 185hk -08
Volvo XC90 D5 AWD 185hk -07 - SÅLD
Volvo V70 2,4 170hk -07
Volvo XC70 D5 AWD 183hk -07 - SÅLD
Volvo V70 XC AWD 200hk -01 - SÅLD
Volvo V70 XC AWD 193hk -00 - SÅLD
Volvo V40 2,0 137hk -96 - SÅLD