Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
perhall skrev: Huh? Om du menar hur så är svaret följande:
Volvo har strypt effekten i 2,5T för att ej konkurrera ut 238 hk 3,2. Vidare så finns det inte någon T5 längre utan bara en jättedyr T6 till vilken man måste köpa automat och 4WD och med över 400 000 i grundpris. Om Volvos samarbetspartner Heice säljer chip till 2,5T så den får 255 hk t ex så blir den snabbare 0-100 än T6... åtminstone som manuell
Jag vet att Volvo har strypt effekten i 2.5T för att inte konkurrera ut 3.2. Men det var en nyhet för mig att Heico tagit bort trimmet till 2.5T (200hk).

Annars är det ett guldläget om man bor i Tyskland nu och vill vässa bilen lite. Chippa och fortfarande ha kvar garanti! :) Hade utan tvekan blivit både chip, filter och avgassystem till XC90in! :D

Heico lägger ner enorma resurser när dom tar fram produkter. Chippen som dom erbjuder är noga testade och är inte bara optimerade för att 'kräma' ur max.
av perhall
XC90_Executive skrev:
perhall skrev: Huh? Om du menar hur så är svaret följande:
Volvo har strypt effekten i 2,5T för att ej konkurrera ut 238 hk 3,2. Vidare så finns det inte någon T5 längre utan bara en jättedyr T6 till vilken man måste köpa automat och 4WD och med över 400 000 i grundpris. Om Volvos samarbetspartner Heice säljer chip till 2,5T så den får 255 hk t ex så blir den snabbare 0-100 än T6... åtminstone som manuell
Jag vet att Volvo har strypt effekten i 2.5T för att inte konkurrera ut 3.2. Men det var en nyhet för mig att Heico tagit bort trimmet till 2.5T (200hk).

Annars är det ett guldläget om man bor i Tyskland nu och vill vässa bilen lite. Chippa och fortfarande ha kvar garanti! :) Hade utan tvekan blivit både chip, filter och avgassystem till XC90in! :D

Heico lägger ner enorma resurser när dom tar fram produkter. Chippen som dom erbjuder är noga testade och är inte bara optimerade för att 'kräma' ur max.
Jag kollade noggrant på deras hemsida men hittade inget trim till 2,5T - din D5 tycks dock kunna få 210 hk, så då blir den ännu snabbare och snålare!
av zoran
Ampy skrev:Bra tt ni tar upp detta att ta stryk av vridet japp!! men MIn programvara är inte utväcklat så, har kört med olika tester med racelogic och ser att min bil inte är lika pigg som orginal på 1800varv. Ringde kollade och saken är den att jag ska ha ca 260 hk med chipp från atm enligt minna slut tider!! över 420 vrid haha men det sanna är att ju mer jag varvar så hännder det mer därför valde jag ATM vill ju inte bli omdragen vid högre farter eller så problem med bilen!! lika bra att vridet kommer senare tanke på lådan och motorn så är det det bästa helt klart !!! och risken är liten att bli omdragen av en sugmotor vid högre farter när dem vanliga turbo börjar tappa trycket hahha!! har itne sånna problem!! därför vågar jag garantera för ATM som sagt grymmt bra stuff!!! du blir alldrig besviken!
Ptja, om någon tvingade mig att välja mellan T5 och min 2.5T, utan möjlighet att chippa, skulle jag aldrig tveka att välja 2.5T igen. Det är helt underbart att ha monstret dra något så in i helvete vansinnigt från stillastående. Eftersom jag åker en del i stan, så är det underbart att ha en bil som känns lika liten som peugeot 205.

Så chip som gör att man "flyttar" kraften till övre registret är inte intressant. Skulle inte ens ta det gratis.

Ska jag chippa vill jag ha garantier att samma lågvarvsstyrka finns kvar efteråt. Efter att ha läst vad folk skrivit så ska BSR leverera just det. Liksom en del andra. Det är det enda alternativet.
Användarvisningsbild
av Funk
Ska jag chippa vill jag ha garantier att samma lågvarvsstyrka finns kvar efteråt. Efter att ha läst vad folk skrivit så ska BSR leverera just det. Liksom en del andra. Det är det enda alternativet.
Ampy menar nog snarast att vridmomentspärren behålls på de lägre växlarna, inte att man flyttar hela vridmomentskurva uppåt på alla växlarna.
Detta gör i stort sett alla, trimmare som fabrikanter, frågan är bara hur mycket man begränsar..t.ex från fabrik är flera modeller begränsade hårdare om det är en bil med automatlåda.
Dessutom ändrar man ju bl.a trottelrespons så det kan kännas annorlunda vid pådrag..

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
zoran skrev:Ska jag chippa vill jag ha garantier att samma lågvarvsstyrka finns kvar efteråt. Efter att ha läst vad folk skrivit så ska BSR leverera just det. Liksom en del andra. Det är det enda alternativet.
Låter som att det är Heico du är ute efter. Där dom (som jag skrev ovan) inte är ute efter att få högsta möjliga effekt, utan att få bäst körbarhet. Till C30 D5 aut t.ex, där blir den ca en halvsekund snabbare till 100, men det är jättestor skillnad i omkörningsprestandan, där man behöver kraften.
Användarvisningsbild
av Ampy
Ok BSR ex allt hännder på 2000 var till ca 4500 sen kan du lika gärna hällsa hem ex!!! du blir om dragen av en suger som har minndre HK en du!!! har volvo tillverkat 320 NM på 1800 var varför tror du att bsr chipps kulle hålla för 410 NM vid samma varv tänk lite det finns BARA EN VOLVO DOKTORN I SVERIGE det är ATM dem vet vad deras bilar håller för dem testas i bänkar! saken är att min inte är bägrensad alls inte ens i 1 an växel den är bara omprogramerad JA FRAM FLYTTAD för bästa hållbara och tänkabara sättet!!! harn minna oginal NM i början ;) vill ju att min bil ska rulla länge utan rasa!!!! ex SAAB ar rasar i växellådan tacka höga vridet vil låga varv hahah änkel lågik det är inte HK som dödar bilen det är vridet!!!
av FREDDAN
Ampy skrev:Ok BSR ex allt hännder på 2000 var till ca 4500 sen kan du lika gärna hällsa hem ex!!! du blir om dragen av en suger som har minndre HK en du!!! har volvo tillverkat 320 NM på 1800 var varför tror du att bsr chipps kulle hålla för 410 NM vid samma varv tänk lite det finns BARA EN VOLVO DOKTORN I SVERIGE det är ATM dem vet vad deras bilar håller för dem testas i bänkar! saken är att min inte är bägrensad alls inte ens i 1 an växel den är bara omprogramerad JA FRAM FLYTTAD för bästa hållbara och tänkabara sättet!!! harn minna oginal NM i början ;) vill ju att min bil ska rulla länge utan rasa!!!! ex SAAB ar rasar i växellådan tacka höga vridet vil låga varv hahah änkel lågik det är inte HK som dödar bilen det är vridet!!!

Jag förstår inte riktigt vilken motor du snackar om.
2,5T (210 HK) i en s60. De e inte många standard bilar som hänger med när man gasar på. I högre farter e de ingen M3 eller AMG, men de går riktigt bra kan jag säga. På dig låter de som om man knappt kommer upp i 110 km/H. Så jag tror inte du pratar om den motorn.

Atm e säkert bra, men Bsr e minst lika bra om inte bättre. Dem e ledande när de gäller motor optimering o dylikt.

Mvh H.T

http://www.garaget.org/?car=19635
av zoran
Ampy skrev:Ok BSR ex allt hännder på 2000 var till ca 4500 sen kan du lika gärna hällsa hem ex!!! du blir om dragen av en suger som har minndre HK en du!!! har volvo tillverkat 320 NM på 1800 var varför tror du att bsr chipps kulle hålla för 410 NM vid samma varv tänk lite det finns BARA EN VOLVO DOKTORN I SVERIGE det är ATM dem vet vad deras bilar håller för dem testas i bänkar! saken är att min inte är bägrensad alls inte ens i 1 an växel den är bara omprogramerad JA FRAM FLYTTAD för bästa hållbara och tänkabara sättet!!! harn minna oginal NM i början ;) vill ju att min bil ska rulla länge utan rasa!!!! ex SAAB ar rasar i växellådan tacka höga vridet vil låga varv hahah änkel lågik det är inte HK som dödar bilen det är vridet!!!
Jag kan inte riktigt förstå vad du skriver här. Jag kan däremot säga, att vridmomentet, dvs vridkraften axeln genererar är samma om 400Nm uppnås vid 1800 varv eller 4000 varv. Det är fortfarande 400Nm och kommer fortfarande ställa till med samma påfrestning på det som det är anslutet till.

Med andra ord, att vrid vid låga varv skulle vara dåligt för något annat än spinnande däck, är fel. Om Saabars lådor rasat, så är det inte pga vridet vid låga varv.
Användarvisningsbild
av MathiasS
På låga varv har programtillverkaren möjlighet att styra hur vrid/laddtryckskurva ser ut. Det skiljer säkert lite mellan trimfirmorna, men inte mycket.

På höga varv är det hårdvara (i första hand spridare och turboagg) som begränsar och skillnaden mellan trimfirmorna blir ännu mindre. Detta gäller även ATM. Du antyder att ATM skulle ha bättre flås på höga varv men det stämmer ju knappast. Jag tror att din värld skulle bli mindre svart eller vit om du läste på lite kring grunderna om turbomotortrimmning.

Angående ditt BSR exempel ovan: Tittar jag på effekt/vridkurvorna på några volvosnurror så ligger maxvridet betydligt senare än du säger, snarare kring 3000rpm eller därefter än på 1800 varv.

Jag tror generellt att man ska välja en tillverkare av trim som är stor och gör programmen själv. Den som är stor har tid och ork att lägga den tid på programutveckling som krävs.

Mvh,
Mathias
av matzen10
Ampy skrev:allt hännder på 2000 var till ca 4500 sen kan du lika gärna hällsa hem
Knappast.. I 2,5T är vridmomentet ganska flackt till 4500-4800rpm för att sedan ge en rejäl skjuts upp till varvtalsstoppet ;-)

M V H
---> Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Generator V50 T5 2.5 - 05

Om lagren är slut brukar även slä[…]

Laddningsproblem

Inget fel.