Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Brukar ligga på ca 95. Ligger med bästa vridet faktiskt och bilen går snålare än om jag ligger i 80 km/h eftersom jag har automat utan geartronic. Ligger jag i 80 så fort det bli lite motlut växlar den ned. Vet att man bara får köra i 80 km/h :lol:
2013 januari 19 kommer ju reglerna att ändras för körning med tungt släp. Man kommer att förskjuta totalvikten 750 kg uppåt men man får ju aldrig dra mer än vad bilen får dra. Åker man ut i europa får man dra detta ekipage med sitt vanliga kort.
Användarvisningsbild
av Perc
Dieselmagnus, har du testat trycka i vinterläget då du kommit upp i fart? Då borde den ligga kvar och segdra betydligt längre än då man kör på D. Det var nån på 85x70klubben som körde det tricket på sin S70 iallafall.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag väcker tråden igen nu i semestertider. Jag har tagit en tripp upp till Jämtland med vagn och D3:an, och färddatorn ger mig jobbiga 1l/mil som bäst. (Gissar att det blir runt 1.1l/mil när jag tankat..)

Det är mycket backar i Jämtland, och halvdåliga vägar... men jag trodde ändå att jag skulle kunna ligga någon eller några dl lägre beroende på vad jag läst här.

Jag drar en ganska liten vagn med totalvikt på 1050kg, dock är det troligen rätt taskigt värde för luftmotstånd då det är typ platt fram.. men kan det göra så mycket?
Jag håller marsfart på mellan 80-85km/h på GPSen (85-90 på mätaren) och har gjort några enstaka omkörningar. Är fantastiskt nöjd med D3an i styrka då jag utan problem kan blåsa om långtradare i uppförslut och enkelt accelerera upp till 100-110km/h om det skulle behövas. (Dock med nerväxling till 5:an eller 4:an beroende på uppförslut och starthastighet.) Skillnaden i dragstyrka från en V50 1,8f MY08 är enorm, även om det funkade att dra med V50 så hade jag inte något alls över i uppförsbackarna utan man sackade ordentligt på 5:an.

Jag återkommer när jag slagit i första tanken med enbart husvagnskörning.. men det ser ju inte bra ut det här för min totala statistik. :D

Edit: Och tråden ligger kanske lite fel för mig då jag har en MY13.. men det kändes dumt att göra en kopia av tråden i Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-)-delen.. Jag ser gärna jämförelser med äldre modeller också.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag är både i fel tråd och i fel tråd...

För att komma rätt på dieselförbrukning (men fel bil), så ligger jag på strax över 1,1 l/mil med XC70 D5 AWD automat 2012. Vagnen är en Tabbert 560, 2,5 meter bred, 1580 kg.
För att komma rätt med bilen (men inte diesel), så går det åt två deciliter till, alltså drygt 1,3 liter/mil om jag drar med V70 2,5T 2004. Samma vagn, förstås.

Ska köra ca 300 mil med ekipaget snart (XC70 + husvagn). Får se hur det går då. Drog en tidigare Tabbert 530, 2,3 meter bred, 1300 kg ungefär 300 mil när min dåvarande 850 Turbo var ny, nådens år 1994. Den vagnen gick lättare att dra, men förbrukningen låg på 1,35 l/mil. Fast då körde man (eller skulle i alla fall köra) i 70 km/h. Luftmotståndet ökar markant med en vagn på 2,5 meters bredd, och det märks ju ännu mer när man ökar några km/h.
Användarvisningsbild
av joel80
Vojje skrev:Höj däcktrycket på släpet till 3 kg, om du kör med lägre.
Kan man inte riskera att greppet blir sämre då och att man kan få taskig väghållning med vagnen?
Det är en gammal vagn och jag tror redan jag har mer än rekommenderat på den när jag har ca 2,3-2,4 i.
Det är ett par 175/80 r14 (88T) som sitter på.. nya däck för i år då däcken på vagnen jag köpte var så gamla att årsmärkning inte ens fanns.. (Infördes väl år 2000 om jag inte minns fel..)

I bilen kör jag på strax över rekommenderat.. (ca 3.0 runtom istället för 2.7 som rekommenderas för maxlast.)
Användarvisningsbild
av Vojje
Greppet? Så fort kör du väl inte i kurvorna? Då ramlar ju allt bohag i golvet :shock: .

"Husvagnsdäck behöver betydligt mer luft än bildäck. För lite luft gör att husvagnen rullar ostadigt och den hamnar lättare i en okontrollerad pendelrörelse. Husvagnsdäck ska ha ett lufttryck på cirka 320 kPa."

källa; Allan Ostrovskis, utvecklingschef Nokian Tyres
Användarvisningsbild
av wissel
Jag gick upp till 4,5 Bar på min Polar och fick en klart bättre väghållning på vagnen.
Har du nya däck så är det riskfritt....vet inte varför dom rekommenderar så uselt lufttryck faktiskt,
men fel är det med allt under 3,0 ..................
Användarvisningsbild
av joel80
Tack.. ska testa trycka i mer luft då.
Vojje, du vet att det kan vara bra med väggrepp i andra situationer också va? Typ vid inbromsning eller väjning.. ;)
Tråkigt att få sladd med vagn..

Men av vad ni säger så verkar det ju som att det typ är större risk för jobbiga slag och vobblingar med rekommenderat lufttryck. (Jag vet att för lågt kan få vagnen att typ gå i sidled... konstigt att de rekommenderar så pass lågt...)
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]