Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
volvoR+s60 skrev:
#27 skrev:
volvoR+s60 skrev:Men när ni hittar en volvo verkstad som inte är svindyr kan ni kontakta mig.
Var går gränsen för svindyr???
Jo när du känner varje gång att du har blivit blåst och de tar verkligen för mycket i betalt..

ex: 2500kr för att byte kåpa på backspegeln(helt vanliga) samt glas.,
300kr för byte av luftfilter.
Kan ta fram alla mina kvitton och göra listan lång :)
du skriver helt miss visande, eller så har du blivit blåst!
det ska nte vara 2500:- i arbetskostnad vär att byta den lackerade kåpan.

du har säkert räknat in matriel kostnaden för kåpan & glaset.
av volvoR+s60
CarMan skrev:
Marbas skrev:Men varför tar volvo betalt för mjukvara? Bara några jämförelser:

1. Har en SonyEricsson mobil - gratis att uppgradera mjukvaran
2. Digitalboxar - gratis att uppgradera mjukvaran
3. Windows - gratis att uppgradera mjukvaran (tog i att skriva detta men ändå)
4. ...

Jobbar själv inom mjukvarubranschen och vet mycket väl att mjukvara är inte billigt att ta fram. Men uppgraderingar och felrättningar SKA vara gratis. Förstår att man tar betalt för jobbet att ladda mjukvaran och om man lägger in nya funktioner, MEN vill man ha en total CAN uppgradering (eller vad det nu heter) där man går igenom alla mjukvarorna och slänger in de senaste versioner SKA inte kosta mer än arbetet för verkstäderna.
Jag fattar inte hur jag ska kunna skriva det tydligare.

din uppdatering av digitlboxen är gratis för att du gör den själv.
"T5R" var iriterad på att det kostar pengar & jag förklarar bara varför det kostar pengar, givetvis had det varit ännu bttre för märkesverkstäderna om dom fått betalt från volvo för att göra uppdatringar, men nu är det inte så.

jag fattar inte varför ni blir så arga, i ställer en fråga & bara för att svaret inte klappar er med hårs så är man dumm i huvet. fortsätter ni så så struntar man ju i o svara, å då står ni där med era fråggor utan svar! (det är ju inte jag som hitat på allt)

när ni jämför uppdateringer så har ju dom prylar ni jämför med den fördelen att dom redan är uppkopplade mot ett nätverk, vilket en bil inte är.

JAg tycker det är positivt att det i dag går att uppdatera för en billig pening, jämfört med att byta komponenter som man gjodre förr, till en betydligt högre summa pengar.
Man behöver ej bli arg, du jobabr på volvo va?
Men va fan 1000 spänn för att uppgradera måste du erkänna är dyrt.
Användarvisningsbild
av CarMan
volvoR+s60 skrev:
CarMan skrev:
Marbas skrev:Men varför tar volvo betalt för mjukvara? Bara några jämförelser:

1. Har en SonyEricsson mobil - gratis att uppgradera mjukvaran
2. Digitalboxar - gratis att uppgradera mjukvaran
3. Windows - gratis att uppgradera mjukvaran (tog i att skriva detta men ändå)
4. ...

Jobbar själv inom mjukvarubranschen och vet mycket väl att mjukvara är inte billigt att ta fram. Men uppgraderingar och felrättningar SKA vara gratis. Förstår att man tar betalt för jobbet att ladda mjukvaran och om man lägger in nya funktioner, MEN vill man ha en total CAN uppgradering (eller vad det nu heter) där man går igenom alla mjukvarorna och slänger in de senaste versioner SKA inte kosta mer än arbetet för verkstäderna.
Jag fattar inte hur jag ska kunna skriva det tydligare.

din uppdatering av digitlboxen är gratis för att du gör den själv.
"T5R" var iriterad på att det kostar pengar & jag förklarar bara varför det kostar pengar, givetvis had det varit ännu bttre för märkesverkstäderna om dom fått betalt från volvo för att göra uppdatringar, men nu är det inte så.

jag fattar inte varför ni blir så arga, i ställer en fråga & bara för att svaret inte klappar er med hårs så är man dumm i huvet. fortsätter ni så så struntar man ju i o svara, å då står ni där med era fråggor utan svar! (det är ju inte jag som hitat på allt)

när ni jämför uppdateringer så har ju dom prylar ni jämför med den fördelen att dom redan är uppkopplade mot ett nätverk, vilket en bil inte är.

JAg tycker det är positivt att det i dag går att uppdatera för en billig pening, jämfört med att byta komponenter som man gjodre förr, till en betydligt högre summa pengar.
Man behöver ej bli arg, du jobabr på volvo va?
Men va fan 1000 spänn för att uppgradera måste du erkänna är dyrt.
Det kostar inte 1000 :- där jag jobbar (här på internett så snurrar det så mycke priser som inte stämmer med verkligheten)
Användarvisningsbild
av CarMan
vad kostar det om du kommer med din dator till en data firma & ber dom uppdatera alla dina program?
av volvoR+s60
CarMan skrev:
volvoR+s60 skrev:
#27 skrev: Var går gränsen för svindyr???
Jo när du känner varje gång att du har blivit blåst och de tar verkligen för mycket i betalt..

mm,ca 1000 spänn i material sa en kompis på volvo.

jaja tänker iaf inte argumentera mer om detta..
Alla märkes verkstäder är dyra inkls volvo..
tack för mig!

Mvh..
T5R skrev:Jag har en Volvo xc70 02:a och har haft den inne på service och nedladdning av mjukvara för uppdatering av Ecc:n

Fick betala 798;50 för mjukvaran samt 820Kr för nedladdning av den samma.

Detta borde enligt mej ingå i servicen då ecc:n strular hela tiden (blåser inte varmt ibland).

För hur kan man ta ut så mycket pengar av vanliga svensson kunder för en sån liten skit grej....
Tog max 2 minuter att göra.... under tiden väntade killen på Bilia att oljan skulle rinnar ur = DÖTID ändå!
Tycker att 820:- bara för nedladdning av en mjukvara i samband med service är hutlöst dyrt!

Och 800:- för en slags "uppdateringsfirmware" för ECC:n låter helt sjukt!

Enda skälet till att man tar ut dessa priser är att man KAN göra det. Råder inte direkt någon konkurrens på detta området. Och vem som helst skall väl inte kunna göra dessa uppdateringar, men lite mer rimliga priser vore önskvärt!
Användarvisningsbild
av CarMan
volvoR+s60 skrev:
CarMan skrev:
volvoR+s60 skrev: Jo när du känner varje gång att du har blivit blåst och de tar verkligen för mycket i betalt..

mm,ca 1000 spänn i material sa en kompis på volvo.

jaja tänker iaf inte argumentera mer om detta..
Alla märkes verkstäder är dyra inkls volvo..
tack för mig!

Mvh..
på grund av alla icke aktoreserade verkstäder så har mjukvaru uppdateringarna behövts höjas (volvo står ju även för suport & administration på dessa, vilket räknas in i priset)(alla bilar bokförs så man vet vad som ligger i vilken bil, nått inte tilexempel boxer vet m.m.)

mjukvarorna kostar från 2:- till några tusenlappar, beroende på av det är
av klabban
CarMan skrev:vad kostar det om du kommer med din dator till en data firma & ber dom uppdatera alla dina program?
Om du lämnar in datorn till en datorbutik för uppdatering av exempelvis BIOS, firmware eller uppdatering av någon applikation och uppdateringen tar som i exemplet ovan några minuter gissar jag att kostnaden för arbetet skulle ligga på max ett par hundra men i de flesta fall 0:-. Butiken skulle nog ta det som godwill och hoppas på att kunden kommer tillbaks osv. Men nu råder det lite mer konkurrens i datorbranchen...
klabban skrev:
T5R skrev:Jag har en Volvo xc70 02:a och har haft den inne på service och nedladdning av mjukvara för uppdatering av Ecc:n

Fick betala 798;50 för mjukvaran samt 820Kr för nedladdning av den samma.

Detta borde enligt mej ingå i servicen då ecc:n strular hela tiden (blåser inte varmt ibland).

För hur kan man ta ut så mycket pengar av vanliga svensson kunder för en sån liten skit grej....
Tog max 2 minuter att göra.... under tiden väntade killen på Bilia att oljan skulle rinnar ur = DÖTID ändå!

Tycker att 820:- bara för nedladdning av en mjukvara i samband med service är hutlöst dyrt!

Och 800:- för en slags "uppdateringsfirmware" för ECC:n låter helt sjukt!

Enda skälet till att man tar ut dessa priser är att man KAN göra det. Råder inte direkt någon konkurrens på detta området. Och vem som helst skall väl inte kunna göra dessa uppdateringar, men lite mer rimliga priser vore önskvärt!
Yes där har du orsaken bla: Volvo (för att inte klandra dem så mycket nu så att ingen tar åt sig mer) har mycket liten konkurrens och kan sätta i princip vilket pris som helst.
Om mitt företag var det enda i världen som sålde datorer SJÄLVKLART skulle jag sätta ett skyhögt pris på detta.

Och du carman, min bror tar 500 spänn för att fixa din totalcrashade dator och återställa alla viktiga filer samt formatera dem + nödvändiga uppdat..(coneo)

mvh..
Användarvisningsbild
av Jensen
Vilket tjat om dyra priser.
Är man inte nöjd med priser på service uppdateringar mm så finns det
ett par alternativ, lämna inte in den eller byt bil till nåt annat märke där man inte tar en spänn för service mm.
Alltså vilken värld lever vissa i här, tyvärr så är det så att har man valt ett märke i det här fallet Volvo så får man vara beredd på att det kommer att vara lite dyrare än om man jämför med t.ex Kia.
Det är med all säkerhet inte dyrare att serva en Volvo ,men så här ser det ut.
Om man vill vara med bland dom som kallar sina bilar för "Premium"
så får man betela lite mer.
Jag tar ett ex från när jag hade en BMW 5serie som jag skulle köpa hjulsidor till.
Man ville ha nästan 1400kr för fyra st hjulsidor, är det ett skäligt pris???
Hjulsidor på Bilia 695kr.
Gör man en riktig jämförelse med t.ex Volvo/Audi/Bmw/VW/Mercedes så skiljer det inte så mycket i pris på reservdelar service mm.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]