Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nillsonm skrev: lör 06 jun 2020, 11:16 Ström lös som stått still avstängd? Så jo
Nej, inte avstängd, utan strömlös som i bortkopplat batteri.
Felkoder ligger kvar i minnet även om felet inte är aktuellt längre och varningarna försvinner.
Dom försvinner bara via radering eller att strömmen försvinner.
MickeM skrev: lör 06 jun 2020, 23:42
Nillsonm skrev: lör 06 jun 2020, 11:16 Ström lös som stått still avstängd? Så jo
Nej, inte avstängd, utan strömlös som i bortkopplat batteri.
Felkoder ligger kvar i minnet även om felet inte är aktuellt längre och varningarna försvinner.
Dom försvinner bara via radering eller att strömmen försvinner.
Nej batteriet har inte varit bortkopplat och jag så inget fel med batteriet när jag kollade idag
Strömförsörningsfel behöver inte nödvändigtvis vara själva batteriet.
Kan vara oxid i kontakter dåliga jordanslutningar, kabelproblem, mm. Ofta oerhört svårfunnet, tyvärr när felet inte är konsekvent.

Nu finns det möjliga fel som får bilen att gå dåligt, men inte ger felkoder.
Men, eftersom motorlampan har lyst, och inga felkoder öht från ECM är nog en ledtråd.
Frågan är om scannern ens kan kommunicera med ECM. Om du har en egen, kan du ju testa få se om du kan se några givarevärden, tex.

Vore det inte för faktumet med motorlampan (som via ev missförstånd kanske är ett falskt spår) hade jag gissat på en tändspole, eller kablaget till tändspolarna som ofta är i dåligt skick.
Naturligtvis en koll på tändstiften också.
MickeM skrev: sön 07 jun 2020, 10:03 Strömförsörningsfel behöver inte nödvändigtvis vara själva batteriet.
Kan vara oxid i kontakter dåliga jordanslutningar, kabelproblem, mm. Ofta oerhört svårfunnet, tyvärr när felet inte är konsekvent.

Nu finns det möjliga fel som får bilen att gå dåligt, men inte ger felkoder.
Men, eftersom motorlampan har lyst, och inga felkoder öht från ECM är nog en ledtråd.
Frågan är om scannern ens kan kommunicera med ECM. Om du har en egen, kan du ju testa få se om du kan se några givarevärden, tex.

Vore det inte för faktumet med motorlampan (som via ev missförstånd kanske är ett falskt spår) hade jag gissat på en tändspole, eller kablaget till tändspolarna som ofta är i dåligt skick.
Naturligtvis en koll på tändstiften också.
Update
Fick upp nya felkoder idag som sa att bilen inte gick på alla cylindrar och nåt om tändstiften eller tändspolarna så imon köps de ett nytt tändstift för att se om nåt är paj annars blir nästa steg kolla vilken tändspole som inte funkar
Nillsonm skrev: lör 06 jun 2020, 07:22 Test körde den idag igen den funka vanligt i en halvtimme sen började den igen och när jag starta 2 gången luktade de nästan bränt
-Luktar bränt?
-Klen kontakt skapar mycket värme, och kan komma och gå. -Svårt att hitta om felet inte är permanent.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]