Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Och idag startade den utan problem efter att motorvärmaren varit på 2 timmar ! Hur kan det vara så olika från gång till gång?
av Anette62
Nää men jag ser på tempmätaren inne i bilen att den är ovanför bottenläget, märker att motorn kommer upp till "lagom" snabbt och att bensinförbrukningen är lägre när jag har motorvärmaren inkopplad :-)
av Anette62
Och idag fick jag tips att köpa insprutningsrengöring. Kan vara att det varit råkallt och regn så länge som gör att den är "ojämn" i startbeteendet. Vad tror ni kloka om det ?
av Rådlös
Egentligen lite långsökt. Det är 5% etanol i all standardbensin som säljs. Det bör ta upp den eventuella kondens som bildas och etanol brinner även om det är upp till 15% vatten i det. Och moderna bilar har så effektiva bränslefilter som effektivt stoppar alla större föroreningar i bränslet. Så om du har ett någorlunda nytt bränslefilter så tror jag inte det har haft så stor inverkan. Har du någorlunda fräscha tändstift?
av Anette62
Ja tändstift byttes vid senaste servicen, bara drygt 6 månader sedan. Och bränslefiltret är också ganska nytt. Nu verkar det inte spela någon roll om bilen haft motorvärmaren på eller är kall, den startar bra oavsett :-)

Kolla dräneringen vid motorhuvens gångj[…]

Fyllt på spolarvätska och räknat u[…]

Hej! Har en 940 ltt 1996 sedan som jag vill byta t[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Bränd diodbrygga i generator, blir övert[…]