Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
ok då borde mekonomens kanske funka den ser lite mer kompakt ut.. vad är det jag bör köpa annars ? jag har en 1/2 spärrskaft hemma samt en 1/4 spärrskaft men den känns för vek.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Förlängning av något slag underlättar mycket! Det är ju så att nu när gamla remmen sitter på så är spännaren en bra bit "upp i position" tack vare remmen, så för att slacka remmen krävs inte att spännaren flyttas särskilt mycket. När du sedan hänger av den gamla remmen så kommer du märka att spännaren (och därmed det spärrskaftet du använder och din hand som håller i det) kommer åka tillbaka mycket längre än innan. Förutom att riskera att klämma fingrarna så innebär detta att spännaren måste flyttas relativt mycket framåt igen för att få på den nya remmen.
På min bil sitter varianten med hylsa och jag fick bara plats med en liten ringnyckel. Det krävdes många svordomar och diverse rivmärken på handen innan jag fick på remmen. Verkstäder brukar ha ett vinklat verktyg för detta. Vinkeln möjliggör att verktyget går över frontplåten så att man kan ha ett längre skaft och därmed mer kraft.
av VolvoFrälst00
Åh sjutton tack för tipset. Jag får titta på ett spärrskaft som är 45 cm eller nått då för bättre kraft.
av VolvoFrälst00
jag blev så jäkla arg när jag upptäcker att inga av mina spärrhandtag även dom som ser slim ut passar med mekonomens torxhylsa t60 den var ändå mer kompakt än biltemas torxhylsa t60 så för andra som läser i framtiden det är endast specialverktyg t60 som gäller om inte.... jag blev så arg att jag pilla som en galning på spännrullens topp tillslut sa det SHLOP och där låg ta mig sjutton ett lock och en fiiiin 14 mutter och titta på mig snabbt springer jag samtidigt som jag skeiker av glädje på parkering efter ej 14 lednyckel och får av remmen.. sen ska den bara på och det är en annan historia men nu är det genomförbart iaf så till alla som ej tror att det finns en mutter den är där..

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]