_Rick_ skrev:Tänkte lägga i mig lite :)
Jag köpte ett JR isatsfilter ifrån BSR och kort efter blev min LMM sämre. Den är inte helt kass. Men den är trög. Lånade en ny LMM och skilnaden var som natt och dag.
Jag satte tillbaks volvo original pappersfilter. Och jag kommer inte sätta tillbaks JR filtret. Så det är till salu om nån vill ha det :)
Carman: Varför skulle en trimmad bil ha mer problem med LMM?
jag tror tyvärr att det är en tillfällighet att MaF ger felaktigt värde med luftfilterbytet, det låter mycket märkligt, jag har svårt att tro det. Att MaF går sönder när man trimmar är ju mycket enkelt.
Genom att man trimmar bilen så måste MaF även få ett annat mätregister och detta genom att göra den minst dubbelt så känslig och utanför dess tänkta värde, detta gör man genom att öka med mer effekt genom den, dvs den bottnar över sitt gränsvärde,större trimfirmor vet var gränsen går ungefär, så dem brukar tangera därikring i krokarna, men i en del fall så överträder man gränsen för dess konstruktion vilket gör att den naturligtvis tar stryk eller missfunkar.
Detta är mycket vanligt på tex "Chipkopior" eller på programvaror som kommer från nån "hittepå verkstad", sista prisen 1500 kr chippet typ...
Det brukar inte vara nått problem med de större seriösa firmorna, men även dem kan inte alltid i förväg veta exakt hur ALLA original MaF:ar har sitt gränsvärde, iom att det är tjong kvalitet på MaF från början så är risken stor att den går paj vid trimning.