Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
först var det alla gas bilar, nu är det hälften. vad blir nästa bud?
dom bilar det varit problem med ventilerna på, är dom med i den serien som hade fel på ventilsätena, eller är dom utanför denna serie? (högst relevant inan man börjag skrika o gapa!)
se vad det gäller driftstörningar på Gas så är det oftast olja från tankstationerna som ställer till det & jag kan bara konstatera att mina kunder som bara tankar hoss oss inte her problem, medn dom som tankar ofta i Linköping har problam, desutom har dom altid mängder med olja i gasfiltret.

så linköping har nån eller några mackar med stora porblem med sina kompresorer!
klaga på deta hoss den mack ni tankar, ni ska inte behöva betala för deras slitna kompresorer
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:först var det alla gas bilar, nu är det hälften. vad blir nästa bud?
dom bilar det varit problem med ventilerna på, är dom med i den serien som hade fel på ventilsätena, eller är dom utanför denna serie? (högst relevant inan man börjag skrika o gapa!)
se vad det gäller driftstörningar på Gas så är det oftast olja från tankstationerna som ställer till det & jag kan bara konstatera att mina kunder som bara tankar hoss oss inte her problem, medn dom som tankar ofta i Linköping har problam, desutom har dom altid mängder med olja i gasfiltret.

klaga på deta hoss den mack ni tankar, ni ska inte behöva betala för deras slitna kompresorer
Jag skrev "större delen" Och det måste vara en lång serie i såfall eftersom detta fel varit det samma från -02 fram till dags datum!Det här med oljerester i gasen har dividerats och anklagelser har haglat mellan volvo och tekniska verken som äger och driver alla pumpar i den här stan,men man tror inte riktigt på att detta är hela sanningen.Konstigt nog så verkar gasbilar av andra fabrikat gå problemfritt, och även gamla generationen V70 bi-fuel har gått klockrent i vissa fall en bra bit över 50000 mil.Så nog fasen är detta ett konstruktionfel vi pratar om,och var bor du någonstans,för enligt volvo själva så är detta ett rikstäckande problem i mer eller mindre grad.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
CarMan skrev:först var det alla gas bilar, nu är det hälften. vad blir nästa bud?

Jag skrev "större delen" Och det måste vara en lång serie i såfall eftersom detta fel varit det samma från -02 fram till dags datum!Det här med oljerester i gasen har dividerats och anklagelser har haglat mellan volvo och tekniska verken som äger och driver alla pumpar i den här stan,men man tror inte riktigt på att detta är hela sanningen.Konstigt nog så verkar gasbilar av andra fabrikat gå problemfritt, och även gamla generationen V70 bi-fuel har gått klockrent i vissa fall en bra bit över 50000 mil.Så nog fasen är detta ett konstruktionfel vi pratar om,och var bor du någonstans,för enligt volvo själva så är detta ett rikstäckande problem i mer eller mindre grad.
jag ser tydligt hoss mig skilnad på dom bilar som tankar hoss oss o dom som tankar i Linköping!
av Frigge
Olja från tankstationerna är i många områden i Sverige ett stort problem.
Att skylla felen på bilarna på tillverkaren av bilen är inte rätt. Bilen är byggd och konstruerad för att gå på gas o inte oljeblandad gas, regulatorn och Fördelaren är inte gjord för att ta hand om gas blandad med olja. För att delvis minska detta problem har jag för mig Volvo tidigare la "dränering av filter" och även "byte filter" på servicarna på dessa bilar. Har man problem relaterade till stor oljemängd i systemet ska man gå på leverantören av Gas, problemet ligger hos dom.
Användarvisningsbild
av 58
Du måste bo nära Linköping eftersom du får in så pass många bilar härifrån så du kan göra en sån jämförelse.Jag säger inte att du har fel, men håll med om att när det endast drabbar en specifik modell (V70,S60,S80 från -02)så kan väl inte hela skulden läggas på gaspumparna? Även om detta med olja i gasen säkert gör sitt till driftstörningarna så tror varken jag eller dom mekar jag pratat med att detta är hela sanningen.Jag har märkt att Carman alltid försvarar volvo in i det längsta, och det är väl i sig inget fel om man jobbar på en märkesverkstad och tror på märkets kvalitet, men vad som verkligen ger heder åt ett bilmärke är när man kan stå för ett konstruktionsfel och rakryggat säga att "vi gjorde fel men nu gör vi allt för att fixa detta" istället för att skylla allt på någon annan när andra bilmärken tankas på samma pumpar och går problemfritt,då blir det bara patetiskt,skärpning volvo!!
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Du måste bo nära Linköping eftersom du får in så pass många bilar härifrån så du kan göra en sån jämförelse.Jag säger inte att du har fel, men håll med om att när det endast drabbar en specifik modell (V70,S60,S80 från -02)så kan väl inte hela skulden läggas på gaspumparna? Även om detta med olja i gasen säkert gör sitt till driftstörningarna så tror varken jag eller dom mekar jag pratat med att detta är hela sanningen.Jag har märkt att Carman alltid försvarar volvo in i det längsta, och det är väl i sig inget fel om man jobbar på en märkesverkstad och tror på märkets kvalitet, men vad som verkligen ger heder åt ett bilmärke är när man kan stå för ett konstruktionsfel och rakryggat säga att "vi gjorde fel men nu gör vi allt för att fixa detta" istället för att skylla allt på någon annan när andra bilmärken tankas på samma pumpar och går problemfritt,då blir det bara patetiskt,skärpning volvo!!
som frigge sa så är inte bilarna gjorda för att gå på "spillolja"
ett av problemen med oljan är att regulatorn tar stryk av vissa oljer & det fins tydligen inge standard för vilka oljor dom andvnder.

oljan finns i tankstationernas kompresorer, det är dom som trycker in gasen i bilarna. när kompresorerna är slitna så "läcker" oljan ut & fäljer med gasen.
så länge oljan bara blir en dimma i gas ledningarna så funkar det ofta bra (längre adnvändning av fel olja kan medföra förkortad livslängd på gsregulatorn)
Men när gas filterbehålaren är så pass full att den kan få stora mängder "dimma" att bli flytande så kommer det att tryckas olja i ledningen & bilen gå ju ej på oljan = driftstörnign

tänk dig att du skulle ha luftbubblor o bensinen, så skulle bilen inte gå så bra
Användarvisningsbild
av CarMan
anledningen till att "dom andra" inte har lika stora problem är kanske att dom inte har lika stor marknadsandelar
Användarvisningsbild
av CarMan
o vist kan man ergänna en del fel. men jag hävdar inte att det är fel på V70/S60 o S80 bara för att det fans en felaktig tryck givre m.m. deta har juåtgärdas på alla dom bilar som har klagat på problemat (tillomer efter att garentin gått ut!)

men nu kan det ju vara så att en del taxibolag servar själva o då har dom ju inte fixat detta...
av Frigge
CarMan skrev:o vist kan man ergänna en del fel. men jag hävdar inte att det är fel på V70/S60 o S80 bara för att det fans en felaktig tryck givre m.m. deta har juåtgärdas på alla dom bilar som har klagat på problemat (tillomer efter att garentin gått ut!)

men nu kan det ju vara så att en del taxibolag servar själva o då har dom ju inte fixat detta...
Där är ett stort problem, många Servar inte sina gasbilar enl tillverkarens rekomendationer. Då missar man saker som har med Gasdrift att göra. Filter dränering,byte filter och justering tryck osv.
Hur som helst ligger den störste problematiken hos gasleverantören, det ska inte vara olja i gasen.
Användarvisningsbild
av 58
Frigge skrev:
CarMan skrev:o vist kan man ergänna en del fel. men jag hävdar inte att det är fel på V70/S60 o S80 bara för att det fans en felaktig tryck givre m.m. deta har juåtgärdas på alla dom bilar som har klagat på problemat (tillomer efter att garentin gått ut!)

Där är ett stort problem, många Servar inte sina gasbilar enl tillverkarens rekomendationer. Då missar man saker som har med Gasdrift att göra. Filter dränering,byte filter och justering tryck osv.
Hur som helst ligger den störste problematiken hos gasleverantören, det ska inte vara olja i gasen.
Jag har och många med mig har serviceavtal med rejmes så dom bilarna är servade helt enligt rekomendation,det har inte hjälpt mycket. Jag vet också att olja i gasen är ett problem, men även om andra bilmärken inte har lika stor marknad så verkar ju ALLA deras bilar ändå funka!Förklara sen vidare varför gamla V70 bi-fuel funkar klockrent,och inte nya?I min bok så kan det bara betyda att volvo har förfinat nya V70 så mycket att den helt enkelt blivit för känslig.
Elpriset

Nu råkar det ju vara tvärs om. Du kan i[…]

D4 VEA dricker olja

Jo, precis, jag har sett den där bilden i VID[…]

Menar du verkligen bokstavligt talat en meter fram[…]

Någon som har en aning om varför den g&[…]