Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eurolub oljan du länkade till oljemagasinet funkar. Huvudkravet är att oljan uppfyller A5/B5 :-)
Jepp, och jag hällt den i bilar som ihop rullat ett par tusen mil, så det är inte matolja iaf aral supertronic e är också en jag använder mycket, den är billigare men har längre leveranstid, så det blir den om jag lyckas ha lite framförhållning. Oljemagasinet skickar mycket fort 1-2 dagar lev. tid, beställer jag via ebay eller liknande tar det 3-5 dagar.
av zxcvbn
Tackar hittade dock ingen Aral i 20 litare.
Svängde förbi en som säljer Statoil olja , och vi hittade en liknande Castrol, men Staotils egna som kostade 2400 exslusive moms för 24liter så det var väldigt dyrt, så tackade för mig och åkte vidare. Beställer via Oljemagasinet.

Men nu till min sista fråga.

Eurolub.? Är det rätt olja för mig då? Viskositetetn stämmer samt ACEA B4/A5 klassningen

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... Viskositet

Aral? Verkar ocskså stämma?

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... _name=aral

Castrols? Men då är literpriset mycket högre.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=13

Så vad tycker ni? Aral eller Eurolub? Och kommer det funka med dessa oljor i min bil?

Så det var sista frågan Jag hade innan Jag beställer. Vill tacka än engång för alla svar!.
Otroligt svårt att svara på dessa frågor när det behövs regnr för att avgöra just den oljan Din bil kräver.
Återigen,kolla instruktionsboken vilken olja Din motor kräver,eller olje guiden här ovan.
Ska Din motor ha exvis 0w30 samt A5/B5 klass då gäller detta.
Sedan om märket är av Castrol,Statoil,Shell mm kvittar.
Byt olja var 1500:e mil eller varje höst om milen är mindre årligen.
Byter Du oljan på hösten får Du en olja som innehåller mindre fukt vilket är bättre då vintern och kylan kommer.
av zxcvbn
Niclas66 skrev:Otroligt svårt att svara på dessa frågor när det behövs regnr för att avgöra just den oljan Din bil kräver.
Återigen,kolla instruktionsboken vilken olja Din motor kräver,eller olje guiden här ovan.
Ska Din motor ha exvis 0w30 samt A5/B5 klass då gäller detta.
Sedan om märket är av Castrol,Statoil,Shell mm kvittar.
Byt olja var 1500:e mil eller varje höst om milen är mindre årligen.
Byter Du oljan på hösten får Du en olja som innehåller mindre fukt vilket är bättre då vintern och kylan kommer.

Japp men tänkte bara om ni tror oljan passar för min motor, alltså att det är rätt Klass .

Castrol EDGE (Ti) 0W-30 A5/B5 Den rekomenderar Oljeväljaren över. Men den har ju A5/B5 klass som Eurolub . Men någon talade om ACEA .

Men kort och gott, då bör Eurolub funka för min? Är ju Samma Klass.

Byter oljan varje vår. kör inte ens 3000 mil per år. typ 1500-2000 på sin höjd.

Nu beställer Jag Euroub 0w30 så ser vi om bilen skär ihop :-)-) Men det bör gå bra , är A5/B5
av zxcvbn
Tackar för länk men nu beställer Jag fasiken Castrols egna olja och skiter i att spara en slant. Vart bara för invecklat och bökigt. Klickar hem 22 liter Castrol ihelg.

Tack ändå för all hjälp Jag fått genom tråden men känner att det är klasser hit och Acea märkningar dit, lättare beställa en dyr olja från början. :roll:

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]