Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
zenobia skrev:
CarMan skrev: vad får du för bil idag för 100 000:-?
Slå upp närmasta dagstidning så ser du att det finns en del tillverkare som säljer sina nya bilar för under 100.000 kr

Jag har inte påstått att den billiga tillverkaren är Volvo.

Vad jag påstår är dock att det finns biltillverkare som kan ta fram en bil för 100.000 kr med samma garantier som Volvo. Dessutom håller deras bilar minst lika bra som Volvos.

Vad jag opponerar mig emot är varför Volvo inte kan göra en bil som håller betydligt bättre än vad dom gör. Speciellt när dom tar fem gånger så mycket som den tillverkaren som säljer för 100.000 kr

Som det är idag har inte den dyra Volvon fem gånger högre kvalité, trots att priset är fem gånger så högt.
Ganska dålig jämförelse faktiskt :roll:
Hört talas om ordet krocksäkerhet ?
Har du själv någon erfarenhet av en 100 000:- bil ? Någonsin kört eller suttit i någon ?
Du menar alltså att det är samma kvalitet och känsla i en sådan bil.
Betyder alltså inte "Du får vad du betalar för" något.
Överlag är en dyrare bil mer påkostad vad gäller material man använder,klädsel,stolar,interiör,hjulupphängning,isolering....... ja som du märker kan listan göras lång.
av Hemgårn
Frigge skrev:
zenobia skrev:
Slå upp närmasta dagstidning så ser du att det finns en del tillverkare som säljer sina nya bilar för under 100.000 kr

Vad jag påstår är dock att det finns biltillverkare som kan ta fram en bil för 100.000 kr med samma garantier som Volvo. Dessutom håller deras bilar minst lika bra som Volvos.

Vad jag opponerar mig emot är varför Volvo inte kan göra en bil som håller betydligt bättre än vad dom gör. Speciellt när dom tar fem gånger så mycket som den tillverkaren som säljer för 100.000 kr

Som det är idag har inte den dyra Volvon fem gånger högre kvalité, trots att priset är fem gånger så högt.
Har du själv någon erfarenhet av en 100 000:- bil ? Någonsin kört eller suttit i någon ?
Överlag är en dyrare bil mer påkostad vad gäller material man använder,klädsel,stolar,interiör,hjulupphängning,isolering....... ja som du märker kan listan göras lång.
Är inte hjulupphängningen underdimensionerad på V70? :P
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
zenobia skrev:

nä nu håller jag inte med. jag tycker det är samma kör komfort i en V70N 2,5T som en ka 1,3 utan ac (den kostar ca 100 000:-) :wink:
sen att inte ka:n ens har hanskfack, kör ju inget, då kan det ju inte gnissla där :wink: --

Nä man får vad man betalar för så är det alltid....
av Frigge
Hemgårn skrev:
Frigge skrev:
zenobia skrev: Slå upp närmasta dagstidning så ser du att det finns en del tillverkare som säljer sina nya bilar för under 100.000 kr

Är inte hjulupphängningen underdimensionerad på V70? :P
Ehh uuh..... tänkte inte på det :lol:
av zenobia
Frigge skrev: Hört talas om ordet krocksäkerhet ?
Då tar vi det igen...

Den billigare bilen KAN vara fem gånger så kass som vår fina S80. Då har vi skalat bort handskfack och annat tjafs.

Men varför KAN inte en S80 hålla FEM gånger så hög kvalité som den dåliga bilen? Glapp, knack, skav och annat skall man inte behöva råka ut för efter 1500 mil som någon skrev tidigare. Det är kvalitétskänlsa!

Jo jag har kört billigare bilar också. Vi har en fabriksny Renault Clio på gårdsplanen, så jag vet definitivt vad jag pratar om, den kostar inte 100.000 kr men 129.900 kr. 129.900 är närmare 100.000 kr än 500.000 kr.

Tom med den billiga Clion har kylt handskfack, det fick man tydligen inte på en s80 modell 1999 för 500.000 kr?
:D
Frigge skrev: Överlag är en dyrare bil mer påkostad vad gäller material man använder,klädsel,stolar,interiör,hjulupphängning,isolering....... ja som du märker kan listan göras lång.
Men ändå skall man stå ut med en knakande framvagn efter 1500 mil?
Användarvisningsbild
av Bosa
NCR skrev:Förutom de delar som jag är nöjd med så:

Knarr i förarstolen - mecken står handfallen.

Tröttsamt på en bil som har gått 1510 mil och som är så förbaskat välskött att man kan äta på avgasröret.
Har samma problem med förarstolen, min tekniker har inte hört talats om problemet. Han ska riva ut stolen nästa vecka samtidigt som byte av klädseln på ryggdelen på förarstolen ska bytas av den enkla anledningen att skinnet är utslitet. :shock:

Är en 05:a Business/Kinetic som i dagarna når 3500 mil.

Detta är vad som åtgärdats hittills:

SAS-modulen utbytt

Framvagnen åtdragen pga skrammel

Luckorna på sidan i bagageutrymmet lagade för att fjädrarna hoppat ur läge, de gick mao inte att stänga.

En list i höger bakdörr åtgärdad som orsakade skrammel

Radion startar inte ibland och omstart av bilen krävs för att den ska hoppa igång, även problemet med att byta till annan kanal via snabbval när frekvensen ändrats under resans gång. By design enligt verkstaden.

Ett gäng uppgraderingar av mjukvaror som löste problemet med missvisande förbrukning i färddatorn. Fick samtidigt en jämnare gång i motorn.

På det stora hela är jag nöjd med bilen men att kalla den premium vette sjutton om jag vill sträcka mig till. :)
Användarvisningsbild
av Truls
Når man leser om alle problemene folk har med V70/S60/S80n kan man nesten blir deprimert.

Det er nå snart et år siden jeg kjøpte min V70 2002, og bilen har fungert bra så langt.

Ingen klunking, dunking, knirking, felkoder ujevn gange, felkoder m.m.

Er det bare jeg som ikke har problemer ?
av CANBus
na jag har heller inte nå problemer med bilen.
den funkar klocka..
av Hemgårn
:D :) Samma här. Jag har inga problem med bilen. *håller tummarna*

8)
Användarvisningsbild
av _Rick_
NCR:

Jag tycker du skall begära en annan tekniker på Bilia. Nackdelen är väl när man ligger under garanti att man inte kan välja verkstad. Annars skulle jag testa BraBil eller nån annan.

Bilia måste lära sig att skall de överleva så måste de sköta om kunderna som trots allt har lagt massa pengar på sitt bilköp. jag misstänker att du får lika 'bra' service för din V70N för 350K som du får för en Opel Agila för 90K eller vad de kostar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Jag har haft samma problem på en båt o[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]

Tack så mycket för snabba svar! Jag ska[…]

Får ju hoppas han inte gjorde🙄