Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
emdor skrev: Jag har hård analyserat min bil ett par månader nu och kommit fram till det här, min bil startar bra c:a 20% av gångerna inget gnissel inget varvräknar fladder, 30% av gångerna så drar den några varv extra på startmotorn och ett viss "gnisselljud" finns där, 50 % av gångerna så har jag gnisselljudet och varvräknar fladdret. Jag tycker även att det låter och känns som att startmotorn går långsammare när jag har som mest strul. Och när bilen startar utan några som helst problem så snurrar startmotorn på mycket bättre. Så jag börjar faktiskt tro att felet ligger någonstans på startmotorn,
Därimot så har jag inte lika mycket "mottändning" nu under sommaren när det är varmt som jag har på vintern när det är kallt.
Det är väldigt konstigt att oavsett fel så borde bilen bete sig likadant hela tiden, det är just detta som gör felet svårsökt. Och så givetvis inga felkoder.
Exakt mina symtom. I mitt fall verkar som om det är mest problematiskt i temperaturer runt 10-17 grader. Tänkte du försöka dig på att byta startmotorn?

/Håkan
av AndyXC90
AndyXC90 skrev:
emdor skrev:...Så jag börjar faktiskt tro att felet ligger någonstans på startmotorn...
...Det är väldigt konstigt att oavsett fel så borde bilen bete sig likadant hela tiden, det är just detta som gör felet svårsökt. Och så givetvis inga felkoder.
Har kört med nya startmotorn i snart 2 månader och det finns inte längre något "gnisselljud" eller bluddriga starter. Den startar precis som man vill att en bil ska göra.
Totalt har jag bytt en kamaxelgivare (insug) och startmotor där givaren gav symptom som att bilen tuggade och tuggade på startmotorn utan att vilja starta, startmotorn gav symptom som bluddriga starter och missljud (från början sällan, sedan nästan jämt). Har också bytt till ett Varta AGM batteri, vilket ger mer kräm men var inte orsak till felsymptomen.
Användarvisningsbild
av Jakris
AndyXC90 skrev:Har kört med nya startmotorn i snart 2 månader och det finns inte längre något "gnisselljud" eller bluddriga starter. Den startar precis som man vill att en bil ska göra.
Totalt har jag bytt en kamaxelgivare (insug) och startmotor där givaren gav symptom som att bilen tuggade och tuggade på startmotorn utan att vilja starta, startmotorn gav symptom som bluddriga starter och missljud (från början sällan, sedan nästan jämt). Har också bytt till ett Varta AGM batteri, vilket ger mer kräm men var inte orsak till felsymptomen.
Fick du en ny startmotor på garantin?
Min XC90 startar också perfekt efter startmotorbytet för 4 månader sedan(hoppas att den inte uppför sig bättre nu bara för att frugan har den, eftersom jag föredrar Corvetten fina sommardagar :D )

Enligt min sammanställning är vi nu:
-två där inget annat än startmotorbyte hjälpt fullt ut (Jakris & Andy)
-en som blev bra direkt vid startmotorbyte (Norsking)

-en som blev bra direkt av spridarbyte (ulas)
-en som startmotor inte hjälpt för, men fortfarande inte bytt spridare (Micke S60)
(men ev. skulle det ju kunna vara en en lika problematisk begagnad startmotor?)

Med tanke på symptomen och andras resultat kan jag rekommendera Emdor (och Hakank, även om jag inte noterat ifall du har bytt något ännu) att byta startmotor. Kostnaden för en begagnad är överkomlig och man kan göra jobbet själv. Passa i så fall även på att extrajorda startmotorn mot chassit (se min beskrivning tidigare i tråden) så får även ni "extra snurr" som kan vara värdefullt kalla vinterdagar.

//Janne
av AndyXC90
Jakris skrev:Fick du en ny startmotor på garantin?
Nja, inte riktigt men jag fick en startmotor och jobbet till bra pris.
Jakris skrev: Enligt min sammanställning är vi nu:
-två där inget annat än startmotorbyte hjälpt fullt ut (Jakris & Andy)
-en som blev bra direkt vid startmotorbyte (Norsking)
Ja, först vid byte av startmotor fungerar allt som det ska. Riktigt irriterande är att startmotorn var det första som jag misstänkte, men efter diskussion med Volvo så kom vi in på annat och har provat en hel del sedan dess...
Jakris skrev: Passa i så fall även på att extrajorda startmotorn mot chassit (se min beskrivning tidigare i tråden) så får även ni "extra snurr" som kan vara värdefullt kalla vinterdagar.
Har inte en extra jordkabel monterad, men skulle gärna göra det. Har du några bilder så man lättare kan se hur du gjort?
Användarvisningsbild
av Jakris
AndyXC90 skrev:Ja, först vid byte av startmotor fungerar allt som det ska. Riktigt irriterande är att startmotorn var det första som jag misstänkte, men efter diskussion med Volvo så kom vi in på annat och har provat en hel del sedan dess...
Jag tycker att det mest irriterande är att jag inte kunnat visa varför startmotorn överhuvud taget påverkade tändläge/varvräknare. Givarna och/eller elektroniken och/eller kabeldragning/jordströmmar till startmotorn var logiskt rätt som första misstankar.
AndyXC90 skrev:
Jakris skrev: Passa i så fall även på att extrajorda startmotorn mot chassit (se min beskrivning tidigare i tråden) så får även ni "extra snurr" som kan vara värdefullt kalla vinterdagar.
Har inte en extra jordkabel monterad, men skulle gärna göra det. Har du några bilder så man lättare kan se hur du gjort?
Jag tog bort översta bulten till startmotorn, slipade rent aluminiumytan på utsidan på startmotorflänsen för att ge bra kontakt och smorde med polfett för att motverka oxidation (aluminiumoxid är en bra isolator). Därefter satte jag i en dubbelt så lång bult, så att jag kunde fästa xtrajorden med en mutter.
Bild

Jag drog jordkabeln i en båge bakåt över växellådan och framåt igen på högra sidan av motorrummet (sett framifrån) för att klara motorns rörelser. Sedan bultade jag fast i en befintlig svetsmutter på rambalken under luftrenaren efter renskarapning av färg och infettning.
Bild

Om jag kommer ihåg rätt använde jag ca 80cm 35 mm2 kopparkabel (står kanske i ett tidigare inlägg)

//Janne
av S60AWD2.5T
Tog tag i problemet i helgen.
Bytte kabelskon på startmotorn (solenoiden), den vet jag har strulat. Den satt mycket löst.
Sedan monterade jag en jordfläta mellan startmotorns övre bult samt fäste den
i en av bultarna som håller konsolen till luftrenaren.
Har bara kört några dagar men ingen tvekan ännu.
Håller båda tummarna. Annars åker starten ned för översyn.

Bild
Från lite håll
Bild
Svårt att fota startmotor bulten.
Användarvisningsbild
av Jakris
S60AWD2.5T skrev:Tog tag i problemet i helgen.
Bytte kabelskon på startmotorn (solenoiden), den vet jag har strulat. Den satt mycket löst.
Ett vanligt fel som inte har med våra symptom att göra, men det är bäst att fixa när man ändå är där, även om man aldrig haft svårigheter att få solenoiden att dra.
S60AWD2.5T skrev:Sedan monterade jag en jordfläta mellan startmotorns övre bult samt fäste den
i en av bultarna som håller konsolen till luftrenaren.
Har bara kört några dagar men ingen tvekan ännu.
Lycka till ! För mig hjälpte det inte med avseende på "mottändning & gnissel" men det blev åtminstone bättre snurr.
sputtman skrev:kolla upp kamaxel och vevaxel givaren.....
Vi har gått systematiskt tillväga och givarna var bland de första åtgärderna.
Fem av oss har bytt svänghjulsgivare och tre har bytt även kamaxelgivarna utan förbättring (utförligt beskrivet tidigare i tråden)
av tryckåpysnicke
Jag sällar mig också till denna olyckliga skara. Har en V70N T5 -00 manuell.
Har precis samma symtom som ni andra; seg start, fladdrande varvräknare, misständningar, ibland helt stopp med "blackout" som följd och gnisselljud.
Jag har testat att byta impulsgivaren till svänghjulet så jag gissar att det är kamaxelgivaren (har bara en) eller startmotorn. Tror jag satsar på startmotorn i första hand då fler verkar ha fått ordning på bilarna efter byte av denna.
av AndyXC90
tryckåpysnicke skrev:Jag sällar mig också till denna olyckliga skara. Har en V70N T5 -00 manuell.
Har precis samma symtom som ni andra; seg start, fladdrande varvräknare, misständningar, ibland helt stopp med "blackout" som följd och gnisselljud.
Jag har testat att byta impulsgivaren till svänghjulet så jag gissar att det är kamaxelgivaren (har bara en) eller startmotorn. Tror jag satsar på startmotorn i första hand då fler verkar ha fått ordning på bilarna efter byte av denna.
För mig så var det kamaxelgivaren (insug) som gav problem med symptomet att bilen bara stod och tuggade utan att vilja starta.
[youtube]g3NT1xq2Tkg[/youtube]

När det gällde seg start, gnisselljud och misständningar så hjälpte bara startmotorbytet.

Vad gäller det som du beskriver som "blackout" så är det ett sätt för bilen att ge extra kraft för att försöka starta, när kraften inte riktigt räcker till. När det väl slår stopp så räcker kraften inte till ändå. Kan tyda på att batteriet skulle behöva bytas. Jag fick bara detta beteende en enda gång och det var innan jag bytte till ett AGM-batteri.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 27

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]