Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

finnepower skrev:Varit med om en liknande grej på en S60 T5.a.

Motorn gick precis som din. Så vi köpte ett spjäll på skroten, den nyare. Monterade o lämnade in på bilia för reload. Bilen gick nu sämre än innan.

Luftmassemätaren va bytt ca: 2 månader innan så vi trodde inte de va den.

Testade med o sätta i en ny LMM och bilen gick klockrent.

De va alltså inget fel på gasspjället från första början.
Jag har lånbytits LMM med en kompis och hans bil gick klockrent med min LMM och min gick precis likadant som innan med hans LMM.
Så det ska mycket till för att det ska vara LMMen.

Det konstiga är ju att det är ju inte samma fel på bilen nu som det var när jag hade original spjället i, den beter sig ju helt olika och det enda jag gjort är att byta spjäll.

Originalspjället: Bilen gick bra men va kinkig vid kallstarter.
Atech2 spjället: Funkar klockrent att starta även vid -30 grader men går inte som den ska alls.
Hade det varit nåt annat fel än spjällen så borde väl inte bilen bete sig så annorlunda när man byter spjäll, felet som fanns vid original spjället finns inte överhuvudtaget nu och tvärtom med atech2 spjället.

En del har ju sagt att man ska kolla batterispänningen, det ska jag göra senare idag då jag ska låna ett batteri av en kompis och prova, är det felet så blir jag enormt glad, men låter ju extremt underligt.
du har ju bar läst felkoder, inge har ju nån gång gjort en felsökning på din bil, så vi kan ju inte veta vad som är fel. felet kan ju vara nått helt annat än gasspjället.
det kan också vara som så att du behöver ny mjukvara som jag nänt tidigare
& det kan vara så att vevhusventilationen är den som pajat gas spjället, o den har du ju inte fixat, så självklart återstår felet, i sånna fall
CarMan skrev:du har ju bar läst felkoder, inge har ju nån gång gjort en felsökning på din bil, så vi kan ju inte veta vad som är fel. felet kan ju vara nått helt annat än gasspjället.
det kan också vara som så att du behöver ny mjukvara som jag nänt tidigare
& det kan vara så att vevhusventilationen är den som pajat gas spjället, o den har du ju inte fixat, så självklart återstår felet, i sånna fall
Men felet är ju inte domsamma, det är ju helt olika sympton beroende på vilket spjäll jag har i
Carman menar ju på volvo service, och det har jag absolut inte råd med, alternativet är att sälja en trasig bil, visst förlust kommer jag göra, men jag kan helt omöjligt få fram kontanter till att betala volvo service folk.

Men låt säga att LMM eller lambda sonden är paj, eller att det är hål i nån slang i motorn, borde det inte rimligtsvis vara samma sympton på felen oavsett vilket spjäll jag har i?
Carman tycker alltid att de enda som kan något om Volvo är volvomekaniker (se bara hans profiltext: "Kör: bara en verksta är expert på bin bil").

Grejen är att en volvomekaniker kan inte göra så mycket mer än det du håller på med: läsa ut felkoder, testa olika möjliga felkomponenter osv. Visst kan mekanikern koppla upp bilen mot VIDA och läsa ut lite fler parametrar men det är inte säkert att de går att tyda ändå. Jag tycker du ska leta upp någon verkstad som har tillgång till VIDA och fråga dem om de kan koppla upp din bil och kolla om det går att se några uppenbara fel. Åk inte till Bilia eller någon av de stora, de har sina fasta tariffer och sina fasta tjänstebilskunder så de behöver inte vara hjälpsamma. På en mindre verkstad kan man alltid vädja till deras medmänsklighet och kanske få lite enklare saker gjorda för en vetelängd till kaffet! :D

Personligen kan jag för lite om hur motorstyrningen fungerar för att svara på dina frågor. Om jag ändå skulle ge mig på en gissning så kan det nog vara så att olika spjäll kan ge olika symptom även om felet ligger någon annanstans. De olika spjällen ger motorn olika signaler vid samma förhållanden och om du då har ett fel på t ex LMM så går motorn olika dåligt. Toleranserna är så extremt små i våra bilar så om bara något litet är vajsing så går de dåligt.

(OBS! Följande siffror och uträkningar är tagna helt ur luften!!Dvs rena spekulationer)

Säg att LMM ger det felaktiga värdet 238 som egentligen ska vara 15. Sen säger vi att spjäll 1 ger värdet 12,4 och spjäll 2 ger värdet 12,1. Om det då är så att datorn delar LLM-värdet med spjällvärdet så kommer skillnaden bli enorm mellan en korrekt LMM och en trasig.

238/12,4=19,19
238/12,1=19,67
Skillnad= 0,48

15/12,4=1,20
15/12,1=1,23
Skillnad=0,03

Om feltoleransen då är 0,05 så fungerar bilen på samma sätt med de olika spjällen med en korrekt LMM medan samma spjäll tillsammans med en trasig LMM ger 0,45 för mycket i felvärde.

Jag har egentligen ingen aning om vad jag snackar om här...men jag tycker det lät logiskt! :-O)
jag förstår va du menar och det kan säkert vara så.

Men jag tycker ändå att allt tyder på gasspjället.

* Får olika felkoder som alla pekar på gasspjället.
* Bilen är en 01a och original spjället sitter i, ett dåligt spjäll har alltså hållt 24000 mil, vilket verkar nästan helt omöjligt :)
* LMM är det inga fel på

Jag ska prata med atech2 å få sen vad han säger, antagligen blir det pengarna tillbaka och då köper jag ett spjäll från skroten med gul etikett sen uppdaterar jag mjukvaran, 2500 + 900 kr = 3400kr

Är felet fortfarande kvar då så får vi se, dels vilka felkoder jag får och dels hur bilen beter sig. Men då vet vi med säkerhet att spjället fungerar som det ska.
Det ni håller på med är inte felsöknign, ni håler på att byta delar krs o tvärs, desurom är det telas som nån skruvat med med okänd mjukvara & helt okänt om den är kompatibel med övriga hårdvaror & mjukvaror som finns i just din bil.

en felsökning startar med utläsning av felkoder, sen gör man väldigt mycke mer, jag har ju tidigare i tråden fler gånger nmt et testprogram man kan andvända, men kan kolla parametrar &mäta rent fysiskt på diverse komponenter.
man har hjälp via Vida på vad man ska mäta & vilka mätvärden man ska ha.
utöver deta kan han ha hjälp av TIE.
men framförallt så jobbar en volvo verksta bara med volvo & har då samlatpåsig egen erfarenhet om vad som kan vara fel, när vissa specefika saker händer, så man kan snabbt o enkelt mäta på rätt komponent, eller gå på o manuelt styra en signal för at se om en komponent reagerar som den ska m.m.
det är oendligt med saker man går igenom på en felsökning!!!

jag har inte sagt att du måste till en volvo verksta, men du måste felsöka, at göra det själv är billigast, men du verkar inte ha utrustning eller kunskap för detta, o då måste man lämna till nån som kan.

Som det ser ut nu så har du ju spenderat mycke mer pengar än vad en felsökning hade kostat. så jag förstår inte hur du kan säga att du inte har råd...
När man köpe en bil så måste man redan då kalkulera med att den kan kosta pengar lite då o då, för det gör bilar, har man inte råd så köp absolut ingen bil, bilar är dyra!
Klart jag inte har utrustning för sånt här.
Hade jag velat lämna in bilen till verkstad så hade jag aldrig skrivit i denna tråden.
Spjällen som jag köpt för 3895:- får jag ju tillbaks pengarna på om det inte blir att funka så jag har ju knappt inte lagt ut några pengar alls så länge bilen inte funkar.

Jag har ju fått enorm hjälp här på forumet och tänker försöka få den hjälpen tills bilen är fixxad, det är väl bland annat vad detta forum är till för?

Om jag skulle lämna in bilen för en felsökning så skulle det ju garanterat gå på minst 2000kr utan att nånting åtgärdas, sen ska felet åtgärdas efter det också.

klart som korvspa att det lättaste är att ringa ett nummer å beställa tid för bilen, men det kostar därefter.
jag hjälper gärna till, men jag har svårt att veta om det där spjället är ut testat att funka ihopp med övriga mjukvaror.
som jag nämt så måste ECM ha olika mjukvara beronede på vilken mjukvara du har i ETM, så det kan vara så enkelt att en ETM reload löser dina problem.

Jag ville bara visa skilnaden på att läsa felkoder & på att felsöka, samt att tala om att en felsökning inte är at byta delar tills en bil går bra...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]