Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arnold skrev:Jag hade bilen inne på en liten verkstad för att göra ett framvagnsjobb. Tänkte att de kunde få byta oljan när de ändå hade bilen på lyften. Jag hade själv med mig 6 liter olja. Jag är inte säker på om de slog på allt eller rätt mängd. Men eftersom jag själv hade med mig oljan så tycker jag att de borde lämnat tillbaka återstående decilitrar att toppa med. Eftersom de inte gjorde det så slog mig tanken att de kanske slog på allt.
Bara att ställa bilen på ett plant underlag i 5-10minuter och sedan dra upp oljestickan torka av den och ner med den igen sedan upp och syna av nivån, nivån bör inte ligga över maximumstrecket, idealnivå är mellan min/maxnivå :)
En kompis till mig toppfyllde sin bil för många år sedan. Han fyllde så mycket olja tills han såg nivån dvs långt över kamaxeln. Bilen gick sådär bra :shock: Han va heller ingen stjärna på bilar men man lär sig avmisstagen....
nissesvolvo skrev:En kompis till mig toppfyllde sin bil för många år sedan. Han fyllde så mycket olja tills han såg nivån dvs långt över kamaxeln. Bilen gick sådär bra :shock: Han va heller ingen stjärna på bilar men man lär sig avmisstagen....
Jösses, hur många liter fyllde han på då? :shock:
Vojje skrev:eller ännu intressantare. Hur många gånger behövdes filtret demonteras för att nå korrekt oljenivå? :wink:
Beror ju på hur mycket olja som fylldes för mycket, men runt 2-5dl per gång är ju normalt :D
Användarvisningsbild
av Erico
jojjeblom skrev:
Bara att ställa bilen på ett plant underlag i 5-10minuter och sedan dra upp oljestickan torka av den och ner med den igen sedan upp och syna av nivån, nivån bör inte ligga över maximumstrecket, idealnivå är mellan min/maxnivå :)
Kan berätta att när nivån ligger mitt i mellan min/max på min 2,5t får jag en varning på låg oljenivå.
Erico skrev:
jojjeblom skrev:
Kan berätta att när nivån ligger mitt i mellan min/max på min 2,5t får jag en varning på låg oljenivå.
Det är väl inte oljenivå varningen avser, utan oljetryck.
Användarvisningsbild
av Erico
Jackson75 skrev:
Erico skrev:
jojjeblom skrev:
Det är väl inte oljenivå varningen avser, utan oljetryck.
Nae, vad jag förstår så sitter det en nivåkännare på dessa motorer. Kanske nån här vet mer om detta ??:-/

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]