Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NHansson
Någon som bytat dessa bussningar själv och kan berätta lite kortfattat hur det gick? Om dem sitter hårt och kräver specialverktyg eller man klarar att få loss dem med enklare handverktyg?
Är även intresserad om någon märkt skillnad mellan de vita och de blå? Kanske någon som testat ipd's inlägg? :)
av JE Jr
Jag körde med IPDs inlägg på min förra S70. Var skitbra!

PS. fick 3st blå bussningar över jag inte har nån nytta av. Köpte en sats, men bytte bara den jag inte fick in IPDinlägget i... DS

Är väl inte jätteroligt att byta, men de går med vanliga handverktyg. Jag bytte den som var sönderärgad på min bil med att lossa ena hörnet på subframen, sen trycka in ett stämjärn i gummit underifrån mha en domkraft. Upprepade tills innerhylsan var borta sen sågade jag bort ytterhöljet.
av *pettson*
Gick in på skruvat för en minut sedan och såg dom direkt.. Men dom har en vana att kalla dom allt möjligt liksom allt annat..
Har varit på skruvat ett antal ggr om att dom MÅSTE benämna sakerna rätt om dom vill sälja mera. Idag är det bara som som vet EXAKT vad dom vill ha som hittar sakerna.
Sist hette dom motorfästen.. Nu.. värre.. Texten visar att det är rätt bilder så att säga..
Artnr: 11492 Axelupphängning, Bak, Vänster, framaxel
Artnr: 11515 Motorkudde, Vänster, Höger
subframe, är det ersättningsord för ord som folk inte vet?
av *pettson*
Nej ersättningsord för folk som inte vet, är frågande :mrgreen:
Motorn och framvagnen är upphängd i en separat ram under bilen, det är bussningar till den ramen som söks.
Eftersom under/ underliggande ram låter lite märkligt.. Så får det bli orginal/konstruktionsnamnet: Subframe
ja jo jag vet vilken del som kallas subframe av någon anledning. Det här är Sverige och ett svenskt forum, alltså ska svenska ord användas.
Vad är det eller de svenska orden för subframe?
Jag och Volvo säger hjälpram
andra säger motorram eller framvagnsram
av *pettson*
milktrucker skrev:ja jo jag vet vilken del som kallas subframe av någon anledning. Det här är Sverige och ett svenskt forum, alltså ska svenska ord användas.
Vad är det eller de svenska orden för subframe?
Jag och Volvo säger hjälpram
andra säger motorram eller framvagnsram
Det var hårda bud. Du gör exakt som du vill. För mej får ni döpa saker till precis vad ni vill.
Du får äran att berätta om det är länkarmar eller bärarmar i framvagnen då, så det inte blir fel där. Även om svenska gäller så ska ju rätt termer användas. Vilket för oss till en enormt gammal diskussion om det heter skruv.. eller bult. Nåt inte helt enkelt trots att det är på svenska.
Så kom ihåg att allt du rör vid som har en gänga i framtiden heter SKRUV. Aldrig något annat. Säger du bult så är det en helt annan produkt.. eller fisk.
När du diskuterar fjäderben någongång så lär du behöva precisera dej då det finns fjäderben i olika konstruktioner. Således använder volvo MCphearson fjäderben.
Det är den konstruktion som används på Volvo.
För vi ska använda RÄTT termer eller hur?
intressanta frågeställningar....

skruv borrar sig själv genom ett material
bult kräver ett färdig hål och har gängorna för mutter

Bärarm är väl gammalt 80-tals uttryck som hänger sig kvar hos äldre

Hej! Jag har nyligen köpt en begagnad Volvo […]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]

Tack! Jag ska kolla!

Cruise kontrollen funkar ibland

Hej, har en v70 03a där Cruise control funkar[…]