Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 945:an
Det var ett nytt monterat och uppdaterad på Volvo. Och det skulle lära sig men icke har kört 30mil ska och byta .
Jag var och byte spjällhus och bilen går bättre men den drar fortfarande på växeln istället för att motorbromsa på 1400 varv inte varje gång ,men den har svårt att hitta tomgång man får stå stilla en stund men inte alltid .man måste nog besöka Volvo en gång till.
Då är den inne igen och kollar varför deninte gick bra på tomgång efter att spjällhus byt andra gång hoppas man får tillbaka imorgon om dom hittat nåt
Nu har man fått bilen och dom säger att den ska göra så att det ska vara lite fördröjning på gasen innan den sjunker till tomgång .Men det blir ju så att den drar i korsningar när varven inte är tomgång utan 1400varv kan det vara för att det är ny spjäll och program vara ?
Nu har tomgången blivit lägre men den håller på att rycka på låga varv "går lite ojämt om man säger"
av 2444ever
945:an skrev:Nu har man fått bilen och dom säger att den ska göra så att det ska vara lite fördröjning på gasen innan den sjunker till tomgång .Men det blir ju så att den drar i korsningar när varven inte är tomgång utan 1400varv kan det vara för att det är ny spjäll och program vara ?
Du verkar ha en del problem med spjället/tomgången.
Förmodar att du har MM-spjäll? Jag har en -00 Classic med "nya motorn" (MM-spjäll) så antar att vi har ungefär samma under huven.
Mitt spjäll var slut och det blev nytt på Volvo (gul etikett). Fungerade bra från dag ett. Har blivit att jag nollat adaptionen ett antal ggr efter det. Har ALDRIG varit med om något som helst "konstigt" med tomgången p.g.a. någon adaption. I så fall möjligen att den legat kvar liiite längre på förhöjt varvtal (c.a 1100rpm) på tomgång vid start med kall motor. Och möjligen möjligen att den gått ner till 1100rpm istf 850rpm vid frikoppling lite längre period (innan motorn blivit varm) efter nollad adaption. Men det kan också varit inbillning. Det Vojje säger tidigare i tråden tvivlar jag på, och det som verkstaden säger tycker jag verkar lite skumt. Jag är bilhypokondriker och hade jag märkt minsta lilla konstighet med varvtalet vid tomgång/frikoppling hade jag campat utanför Volvo tills dom fixat det.

Med detta vill jag ha sagt att jag tror inte dina problem kan förklaras med någon adaption.
Att din drar om du släpper gasen p.g.a. den förhöjda tomgången så är det förmodligen fel någonstans. Om inte motor/mjukvara ändrats mycket. Min skulle gå långsammare och till slut få motorstopp om jag gjorde det.
det ska vara lite fördröjning på gasen innan den sjunker till tomgång
Nja, som en förklaring till dina problem låter det som b-shit, visst, om jag frikopplar och släpper gasen så går den ju inte direkt ner. Det är mjukvarustyrt (tror jag), jag upplever det ungefär som på en gammal hederlig "dum" motor. Endast någon gång emellanåt kan jag uppleva det som en lite onaturlig fördröjning innan varvtalet sjunker - men aldrig att den skulle stanna ovanför normal tomgång, eller att den t.o.m. skulle "dra" om jag släpper gasen och motorbromsar.

Utifrån dina förklaringar låter det som dåliga bortförklaringar från verkstaden.
PS. Även om du har nya BOSCH-spjället så bör väl principerna vara desamma.
av jarfa
Är sjukt intresserad att få veta hur spjällhusen "Magneti Marelli" är uppbyggda invändigt. Spjällhustypen jag menar är dom som sitter i Volvobilar som min V70:a från år 2001. Jag är också intresserad av hur man lämpligast öppnar dessa. Kan man "bända" loss plastgavlarna utan att öppna botten. Bottenplåten, tror jag, är fastklistran med någon typ av elastisk massa. Spjällaxeln verkar vara lagrad i gavlarna. Potentiometrarna som jag skulle vilja komma åt måste vara placerade under gavlarna.

Finns det någon som har vågat öppna ett spjällhus av den här typen eller på något sätt kan informera i ämnet så skulle jag vara mycket tacksam för det. Själv har jag inte vågat öppna med risk att bilen blir stående. Jag kan också tänka mig att, till en rimlig kostnad, köpa ett trasigt spjäll för att själv slakta en och undersöka uppbyggnaden.
Tacksam för alla synpunkter i ämnet.
Användarvisningsbild
av Jackson75
jarfa skrev:Är sjukt intresserad att få veta hur spjällhusen "Magneti Marelli" är uppbyggda invändigt. Spjällhustypen jag menar är dom som sitter i Volvobilar som min V70:a från år 2001. Jag är också intresserad av hur man lämpligast öppnar dessa. Kan man "bända" loss plastgavlarna utan att öppna botten. Bottenplåten, tror jag, är fastklistran med någon typ av elastisk massa. Spjällaxeln verkar vara lagrad i gavlarna. Potentiometrarna som jag skulle vilja komma åt måste vara placerade under gavlarna.

Finns det någon som har vågat öppna ett spjällhus av den här typen eller på något sätt kan informera i ämnet så skulle jag vara mycket tacksam för det. Själv har jag inte vågat öppna med risk att bilen blir stående. Jag kan också tänka mig att, till en rimlig kostnad, köpa ett trasigt spjäll för att själv slakta en och undersöka uppbyggnaden.
Tacksam för alla synpunkter i ämnet.
Håller med dig i varenda ord du skriver. Är grymt sugen på att titta på motståndsbanorna och vilken elektronik som är inbyggt i dessa problematiska spjäll. Jobbar med elektronik hela dagarna så man snöar lätt in i dessa ämnen! :D
av jarfa
Skam den som ger sig. Efter massor av letande hittade jag nedan kopierade inlägg med tips på länk från år 2008. De gav mig precis vad jag var ute efter. Nu tänker jag göra ett försök att reparera mitt spjällhus själv och förhoppningsvis få bilen att rulla ytterligare 13-14000 mil utan dyrbart spjällbyte.

Att flytta kontaktfingrarna axiellt, som nämns i inlägget, så att de hamnar vid sidan av de gamla slitspåren är min avsikt. Visserligen har kolbanornas motståndmönster ändras något av slitaget men jag hoppas att det inte påverkar totalfunktionen utan ryms inom toleransen konstruktionen.

Är det någon som försökt att göra något liknande eller på annat sätt försökt reparera den här typen av spjällhus?? Har någon lyckats att få tag på reservdelar till husen??

Hör av dig och dela med dig av din erfarenhet. Både positivt och negativt resultat är av intresse. Kanske kan det hjälpa mig och andra med hitta alternativa lösningar på dessa problematiska Spjällhus. Tacksam för svar.

/f.d. Elektromekanist/

"ETM från Magneti Marelli
Inläggav vafförärdetpådetteviset mån 05 maj 2008, 19:08

Har läst massvis - men inte nödvändigtvis förstått allt jag läst - om det elektroniska gasspjället från Magneti Marelli som tydligen krånglar så ofta, och som ofta till sist måste bytas ut för en kostnad runt 7 000 kr. I bästa fall ersätter Volvo kostnaden, men inte alltid. Vissa olyckliga Volvo-ägare har fått byta flera spjäll på samma bil.

Boven i dramat verkar vara resistorfilmen som slits ut då metallfingrarna fått löpa i samma spår tillräckligt många gånger. Slutsats: ju mindre man gasar desto mindre slits spjället :D eller egentligen ju färre gånger man ändrar gaspedalens läge desto längre håller spjället.

Hursomhelst, såg en länk i en annan tråd till http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html och det är utmärkta bilder på hur metallfingrarna grävt spår i resistorfilmen. Å andra sidan är det en massa orörd film kvar. Undrar om det är någon som testat att förskjuta hela stycket med 2x4 metallfingrar sådär 1-2 mm i sidled så att fingrarna får skava på orörd resistorfilm istället ? Jag menar om man ändå får pynta för ett nytt spjäll så äger man det gamla och det står en fritt att testa ? Och man behöver ju inte inledningsvis testa med en växel i heller, om man nu är rädd för att det ska hänga med vidöppet spjäll. Ett annat alternativ vore naturligtvis att byta båda filmerna vilket skulle kräva en del pill och lödande men det verkar inte heller omöjligt.

Just att förskjuta fingrarna lite verkar görbart. Men det är väl bara jag som har missförstått eller är mer än lovligt naiv... Synpunkter (bortsett från helbilsgodkännandeaspekten) ?V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl ManuellAnvändarvisningsbild
vafförärdetpådetteviset
Däckkrängare"
av 2444ever
Har ett svagt minne av en tråd här på forumet där konstruktionen diskuterades, tror det var någon som öppnat ett spjäll och fotat, men som jag minns det så var slutsatsen att det var väldigt svårt att sätta ihop det igen på ett bra sätt.

Tror det var "carman" som gjorde inlägget, sök i avancerad sökning med lämpligt sökord och han som författare.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]