Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Kan bara hålla med föregående talare.
Dock tycker jag att min -02:a är relativt tyst. Endast barnstolen som låter i större gupp :)
Men självklart finns det missljud från tex. A-stolpen, speciellt i vissa typ av gupp och gropar. Men kör jag på en jämn väg, så hörs inget.
Så jag är faktiskt rätt nöjd. Jag brukar jämföra med min fars MB C-klass kombi. Den är då inte bättre ihopskruvad än min V70. Även MB har missljud från tex. dörrar på gropig väg

/Henrik
av Mikael-71
Min 03 knarrade så in h-e en period. Jag lokaliserade det till en enda punkt dock. Lastgardinens infästning i sidorna. Smorde in det med lite stearin och det har varit tyst ett år.

Mikael
av simpos
Har också en V70 MY06 momentum med man.vxl. I varvtal mellan 2.000 - 3.000 och i samband med gaspådrag uppstår en mycket irriterande vibration från växelspaken och den fortplantar sig till vindrutan genom instrumentbrädan.

Bilen har varit inne på Rejmes ca 4 ggr för åtgärd, man har bytt det mesta av växelspaken och olika material nednför utan framgång. Nu ligger frågan hos Volvo PV i Göteborg och jag är lovad besked under veckan (säkert att det håller!!!).

Lyckas man inte lösa detta är jag faktiskt inte instresserad av att behålla bilen, så här dåligt ska det inte va på en premiumbil!!!
av NCR
simpos skrev:Har också en V70 MY06 momentum med man.vxl. I varvtal mellan 2.000 - 3.000 och i samband med gaspådrag uppstår en mycket irriterande vibration från växelspaken och den fortplantar sig till vindrutan genom instrumentbrädan.

Bilen har varit inne på Rejmes ca 4 ggr för åtgärd, man har bytt det mesta av växelspaken och olika material nednför utan framgång. Nu ligger frågan hos Volvo PV i Göteborg och jag är lovad besked under veckan (säkert att det håller!!!).

Lyckas man inte lösa detta är jag faktiskt inte instresserad av att behålla bilen, så här dåligt ska det inte va på en premiumbil!!!
Jag har nåt liknande faktiskt. När jag lägger i framförallt tvåan och ger gas låter det typ "rrrrrRRRRRRRR", och om jag "puttar" lite på växelspaken blir det tyst så det är ju helt klart nån plastjox vid spaken som ligger emot i just det växelläget.

Sak samma, jag får leva med det så länge det inte är nåt farligt. :???:
av simpos
Teknikerna är mer inne på att det är något misstämt med vajrarna från spaken till vxllådan.

Tycker att du ska kontakta verkstaden angående detta, desto fler som påtalar felet - ju större chans är det att Volvo i Göteborg bestämmer sig för att göra något åt det!
Användarvisningsbild
av CarMan
Har haft nått liknande & Jag la självhäftande skum runt wirarna, där dom ligger nära växwllådan (i bak kant på lådan nära styrväxeln) det är trångkt men det går.
på denna bil så vibrera wirarna motvarand, eller mot lådan, det var svårt att se, då det är så trånkt, men efter min åtgärd var ljudet borta.
detta var en 05:a eller 06:a, kommer ej ihåg
Användarvisningsbild
av hemglass
lirsa skrev:Jag är inte ensam märker jag ;).

Men som sagt, skall det verkligen accepteras? Min V70 MY02 lät aldrig. Ljudet är precis som hårdplast som knäcks till lite. Kan även låta om det blir varmt och solen ligger på hårt (som det gjort lite på sistone). Det knäpper och knakar. Jag kan stå ut, men om man verkligen kan ta detta som ett garantiärende kommer jag att göra det såklart.
Öhum , vad betyder MY ? i ordet V70 MY02 :oops: :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
hemglass skrev:
lirsa skrev:Jag är inte ensam märker jag ;).

Men som sagt, skall det verkligen accepteras? Min V70 MY02 lät aldrig. Ljudet är precis som hårdplast som knäcks till lite. Kan även låta om det blir varmt och solen ligger på hårt (som det gjort lite på sistone). Det knäpper och knakar. Jag kan stå ut, men om man verkligen kan ta detta som ett garantiärende kommer jag att göra det såklart.
Öhum , vad betyder MY ? i ordet V70 MY02 :oops: :oops:
modellår
Användarvisningsbild
av hemglass
okay :oops: :oops: självklart.. :oops: :oops:
av bult
NCR skrev:Välkommen till en väldigt stor klubb.

Jag har haft/har knak i växelspaken, instrumentpanelen, insynsskyddet, plasten vid säkerhetsbältet, passagerarstolen, baksätet och kopplingspedalen.

Det märkt väldigt väl att Volvo har helt andra toleranser vid slutbesikningen på fabriken än exempelvis BMW osv.

...Och min meck säger som min signatur.
Efter att ha ägt ett antal Bmw för att sedan gå över till Volvo och uppfattat den som en bra mycket bättre bil skulle jag inte tro att deras toleranser är ett dugg sämre, min gamla bil en v70 glt kostade mig i reparationer ca 500:- på lite drygt 2 år (P ändar), den sista Bmw:n kostade mig runt 20 000:- på mindre än ett år i motorreparationer + ca 5000:- i bussningar ,bromsar + annat smått o gott bägge bilarna av samma årsmod och bägge hadde gått ca 10k mil.
Ps Bmw:n vart inte ett dugg tystare än Volvon ;-)
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Finns det någon instruktion om hur man byt[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]

"Sentry mode" kamera?

Denna testvinnare tycker jag verkar intressant, -s[…]