Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
crumpets skrev:Vad menar ni skulle hända av någon deciliter för mycket egentligen?
Det är snarare en halv liter för mycket. Nivån ska inte tangera max på stickan.

Motorn kan skära då vevaxeln piskar upp onödigt oljeskum, t.ex. :(
Jag gjorde likadant. Ska tydligen vara extra noga med D5:orna att oljenivån är på max. Frågade Volvo som sat att upp till några mm över max skadar inté men 0,5-1cm över bör man tappa ur.
crumpets skrev:Vad menar ni skulle hända av någon deciliter för mycket egentligen?

packboxar och tätningar kan gå åt skogen, katalysatorn älskar väl inte direkt heller när motorn får förbränna onödig olja.
Har man än mer otur kan kolvar, vevaxel och lager ta skada då trycket blir högre än vad som är nyttigt.
av Gr8
Tappade ur olja bara för att slippa vara orolig. Men jag undrar som sagt vad är det som gör att trycket skulle bli högre att packboxar börjar läcka? Pumpen styr ju trycket, så där får ni utveckla era svar, dels för att andra slipper ställa samma fråga om och om igen. Nu handlade det om ca decilitern för mycket och inte en liter. Att vevaxeln slår in i oljan när man haft i alldeles för mycket olja är inte bra i längden blir ju ungefär som när man kör i vattenpölar så känner man ju att det blir ett motstånd. Men som sagt tappade ut oljan för att slippa oroa mig.
av osla
men då man börjar prata om att skjuta packboxar mm så är det INTE när man bara fyllt på 1-2 mm över max. i våran 2,4t så kör vi i exakt 6 liter som det ska vara, men vet inte vad du har för motor
ravestream skrev:

packboxar och tätningar kan gå åt skogen, katalysatorn älskar väl inte direkt heller när motorn får förbränna onödig olja.
Har man än mer otur kan kolvar, vevaxel och lager ta skada då trycket blir högre än vad som är nyttigt.
Allt detta är ju baserat på att oljetrycket skulle stiga av större mängd olja. Jag håller med TS om att trycket inte stiger av större mängd.
Användarvisningsbild
av Erico
Har alltid kört med nivån på maxsträcket och efter över 100 000 mil har ingen motor skurit för mig. Har aldrig heller haft problem med vevhusventilationen. Maxsträcket på stickan är +-flera mm, lik väl som motorn får full smörjning på minsträcket är det inga problem om nivån ligger strax över. Sist jag fick tillbaka bilen från service på volvo var ninån KLART över maxsträcket.
Tänkte på en annan sak. Nu framgår det ju inte om TS har en diesel eller inte, men det var ju ett känt problem att bl.a. D5:orna började gå på motoroljan med väldigt mycket olja i motorn och efter väldigt hård körning. Vet att Volvo korrigerade mängden och - tror jag - bytte ut stickan. Men det är väl det som kan hända med en diesel med extremt mycket olja.

Pratar man om någon centimeter på stickan har jag oerhört svårt att se det bli ett problem. Mellan min och max på stickan skiljer det högst några deciliter. Och den i sig är dessutom inte jätteexakt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Vojje skrev:Nivån ska ligga mellan max och min på stickan. Tappa ur!!!
Jag har alltid fyllt oljemängden det ska vara i motorn. Står det 5,8 fyller jag 5,8 liter.Vissa bilar börjar ticka när nivån kommer närmare min på stickan. 1 dl för mycket är absolut igen fara alls. Ut gasa järnet så drar den bort den dl :mrgreen:
Förklara för en kund med nyservad bil och bara olja på halva stickan......
Användarvisningsbild
av Funk
Realitycheck killar...motorn tar inte någon skada av att man har någon/några deciliter olja för mycket i motorn. För övrigt är toleransen på stickan och det sätt vi använder den på inte ens i närheten av att vara hundraprocentig. Har allt runnit tillbaka till tråget, lutar marken några grader, lutar bilens fjädring en aning ? Ligger nivån nedåt undre strecket, ingen fara det heller om man kör lugnt och stillsamt. Dock kan det hända att bilen varnar för låg nivå till om man kör lite inspirerat och har lite extra kul i kurvorna.

I dieselmotorerna är det egentligen inte heller oljenivån efter service som är problemet, utan man sänker nivån för att ge större marginal till den oljespädning (av diesel) som sker vid vissa omständigheter. Eftersom "vanligt folk" tydligen inte kollar oljan så kan det bli för mycket och dödgång ske... Jag personligen skulle garanterat märka att oljemängden ökade likaväl som den sjunker, men alla kollar tydligen inte oljan över huvud taget mellan servicarna så åtgärden med lägre nivå infördes.

/Thomas

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]

Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillna[…]