Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Skillnaden mellan mellan V70 och 740 är 0(noll). Alltså en nolla till på priset och 740 har i jämförelse noll kr i uh kostnad, så för dej som ska ha en bil för att köra till Ica Maxi och handla, ta bilen med minst nollor.
av CANBus
vilken jämförelse!!!
jag bytte 8 växellådor på min 740 som jag hade i 5 år, sen ledsnade jag och..kom fan inte ihåg om jag skrotade den eller om jag gav bort den..skit samma den var 7 år gammal.
jag har inte nån gång bytt min växellåda på min V70, så jag måste då hävda motsatsen, bilarna har blivit bättre....
av Marbas
CANBus skrev:vilken jämförelse!!!
jag bytte 8 växellådor på min 740 som jag hade i 5 år, sen ledsnade jag och..kom fan inte ihåg om jag skrotade den eller om jag gav bort den..skit samma den var 7 år gammal.
jag har inte nån gång bytt min växellåda på min V70, så jag måste då hävda motsatsen, bilarna har blivit bättre....
Det kanske inte var växellådorna (eller bilen) som det var fel på... :wink:
av Jannne39
Ok, kanske var fel att dra in min 745:a i det hela. Syftet på ironi kan ju vara svårt att tyda, speciellt om man lyckas pajjat 8 växellådor. (Än hur du försökte så gick det alltså inte att lägga in backen i 110km/h). :lol:

Nej, skämt å sido så bör man kolla noga om man har dessa främre formgjutna stänkskydd på sin V70N. Bänd isär lite försiktigt och kika in i skarven mellan tröskellådan och framskärmen. Precis där så nöter den spetsiga "piken" från stänkskyddet. Skyddstejpen hjälper inte så värst länge! När väl rosten börjat gro så kryper den under plasttejpen som då bara förvärrar/påskyndar förloppet.

Skulle vara kul att höra hur era bilar ser ut om ni kikar noga bakom främre stänkskydden, just där spetsen från stänkskyddet går in i skarven mellan skärm och tröskellåda.
av stukastini
CANBus skrev:vilken jämförelse!!!
Hur lyckades du med det? blir ett snitt på 1,6 lådor/år. Är det ens möjligt :D ? Kanske skulle bytt koppling istället :shock: ,hehe ne då skojja. Men det var en smått otrolig siffra må jag säga.
av Kena
Ett oljebyte och eehhh..släng dit en ny låda åxå...och du tycker det finns lustiga synpunkter från de som kommer in och vill ha repat bilar :lol:
Bytte inga växellådor på min fd. 740 men däremot kabeln till överväxeln några gånger.
På 37000 mil bytte jag bromsskivor och en spindelled, tvärstagsbussningar och bromsslangar i framvagnen. Jag har bytt mer grejjor i framvagnen på V70:n på de 10000 milen än jag gjorde på 740 som gått 37000 mil när jag sålde den.
av CANBus
dom lessnade i bottenstocken och tog med sig lagringen på utgående axeln mellan låda och överväxel.
det var turbolådor hela bunten utom 2 som var gamla hederliga M46 gjutgärn.
ja det är helt otroligt...man gav fan i det till slut.
Motorn bytte jag vid 24000 mil oxå, då nog fasen kostade 740:n massa pengar. som på den tiden var för mig rätt mycket pengar..

men rost på framskärmarna har jag dock aldrig varit med om på V70:n.

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]