Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dr mugg
Trafiksäkerhetsmässigt skall hunden inte ha mycket utrymme att röra sig på. Smäller man så skall den genast fångas upp av någon av väggarna. Bättre att stanna lite oftare och rasta.
Användarvisningsbild
av Bosa
Finns endel som tillverkar, vad jag anser, vettiga burar. Robust har ju redan nämnts så den tar jag inte med som länk.

http://www.jeppe.com/

Bra burar med 5 års garanti mot fabrikationsfel och gnissel. Tycker de är lite dyra dock. 4175:- för en halvbur till V70N. Lösa hänglås och ingen golvskiva, nätgolv.

http://www.knverk.se/

Är från denna jag kommer att beställa, fick ett seriöst intryck av den firman samt att de ligger ganska bra till i pris. Om jag inte minns helt fel så kostaren halvbur 2900:-. Sidoväggarna och ena kortsidan har en typ av plexi längst ner som ser till att smutsen stannar bättre i buren samt drar till sig hundhår. Låset sitter i handtaget, inget hänglås att hålla reda på. Har även en träskiva i botten, är många som har bara nät i botten.

http://www.kulltorpspressgjuteri.se/

Verkar vara något liknande som Knverk fast burarna görs i rundjärn istället för fyrkantsjärn, det snackas ju om att burar av rundjärn inte är lika hållbara men det känns som att det räcker till ändå. Har golvskiva. Ska också ha bra priser.
Användarvisningsbild
av Gizz
Tack för svaren. Vi funderar för fult men det lutar nog Volvos lösning. Ska se ifall vi kan få tag på ett begagnat.
Användarvisningsbild
av Gizz
Nu har det beställts ett lastförskjutningsskydd ifrån jb-bildemontering i Jönköping. Det drar ju ner kostnaden om man nu ska köpa mellanväggen och grinden. Någon som har tips på var man kan köpa detta begagnat. Alltså mellanväggen och grinden. Skroten hade inte något sånt.
Användarvisningsbild
av DJ
Nu har ni visserligen redan beställt, men hundburar blir inte så dyra som de först verkar. De har rätt bra andrahandsvärde.

Jag köpte vår dubbelbur begagnad för 2500 kr och sålde den vidare för 2000 kr. Billig hyra. :-)-)
Användarvisningsbild
av zolle
Hmmm...när jag var inne å frågade på volvo så sade de att mellanvägg kostade dryga 1100 kr, inte 2200 kr som det stod här lite högre upp...
Användarvisningsbild
av Gizz
Mellanvägg är inte samma sak som lastförskjutningsskydd. Mellanväggen kostar runt 1100:- på Volvo medan lastförskjutningsskydd kostar runt 2200:-. Mellanväggen är den som delar av på längden om man vill ha en enkelbur och lastutrymme eller dubbelbur.
Användarvisningsbild
av Bosa
Då har jag beställt en hundbur från KN Verk, hade dock fel angående priset i min förra post. 2700:- är det korrekta priset. Så om ungefär två veckor ska den nya buren anlända. :)
Användarvisningsbild
av Gizz
Beställde du en hel eller halvbur?
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]