Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom det är min Volvo verkstad som dragit dit skiten så fick dom också ta bort dem
Men dom håller med att det är den värsta skiten som finns och sa åt mig att slänga låsbultarna
Men man ska absolut själv ge upp innan man förstör "nyckeln"
Jag hade med mig "nyckeln", en man med en stor slägga, den andra höll ett stort dorn på bulten, sen en fet smäll med släggan, sen var det inga problem att ta bort bulten med mutterdragaren, över på 2 minuter
Dom var väldigt vana, massor av detta varje vår och höst berättade dom
Kosta gratis
Bultarna är jävligt hårda. Går inte att borra i... men detta hände mej för några månader sedan när jag skulle byta bromsar.. åkte oxå runt till olika däckfirmor men ingen ville hjälpa mej med garantin att fälgarna skulle klara sig oskadda...

Som tur är jobbar jag på maskinverkstad så jag åkte till jobbet, tog en tryckluftsdriven "geting" och ett nytt vasst slipstift. 4timmar senare var alla hjul lösa :)

Låsbultar är riktig SKIT!!
Åk till en verkstad, däckverkstad. Har du kvar förpackningen med Volvos låsbultar kan de hjälpa dig med ny hylsa. Köp aldrig mer låsbultar ifrån Volvo, jag anser att de är skit för man måste verkligen ha hylsan vinkelrät på bulten och inte vrida för då slinter man. De som vill stjäla fälgar gör det oavsett låsbultar eller inte. Lycka till.
ett bra tips är en 20mm dorn & smideslägga o ge bulten en dagsedel INNAN ni provar med hylsan.
kan även lyckas lossa de övriga bultarna ett varv o köra några brutala svängar så kan spänningen som är förorsakad av korrosion lätta. har du tur kanske du kan slå på en lämplig 12 kant hylsa så släpper den.
kasta ALLT vad låsbultar är i skrotlådan där de hör hemma!
Isak
Tackar för alla tips!
Jag åkte till Vianor däckverkstad, de tog fyra st hylsor, 2 man och slägga för att få loss den. Det krävdes ingen svetsning, men det var nästan så de gav upp, när hylsa efter hylsa gick sönder.
250kr kostade kalaset för en bult.

Aldrig mer volvos låsbultar för mig i alla fall :D
Det spelar tyvärr ingen roll om man försöker försiktigt själv med originalhylsan, den dras sönder av Biliamekanikern sen ändå. Detta hände mig, läs gärna igenom denna tråd.

Faktum är att konstruktionen är ett misslyckande och Volvo tar inget ansvar för det. Jag sällar mig till tidigare skribenter: köp aldrig, och släng om du redan har, Volvos låsbultar!
Jag har som uppfattning att låsbultar i allmänhet och volvos i synnerhet tar stryk av att köras med s.k. mutterdragare så själv drar jag alltid låsbultarna manuellt.

Mvh GK
spelar ingen roll hur du drar dem!
det är korrosionen som nyper fast dem! det är inte mutterdragarna på gummiverkstäderna.
en plåtfälg har en fjädrande fungsion som al-fälgen saknar. därför får al-fälgen efterdras för att inte lossna, för det gör den av egna erfarenheter! var ofta ett hevete att lossa al-fälgar fram mot hösten då korrosionen gjort sitt. kan lindras något med alu-fett på ytorna-bromsskiva fälg. som jag sagt tidigare! ge hjulbulten en riktig dagsedel INNAN ni försöker lossa dem. det fick jag ofta göra yrkesmässigt då inte ½ tums maskinen inte grejade det! provade även med 3/4 även den kroknade.
Isak
Tänkte skriva tidigare att jag aldrig haft problem med låsbultarna genom åren. Jag smörjer alltid bultarna med silverfett och jag drar aldrig dom speciellt hårt. Skulle byta till vinterdäck i kväll, började med höger bak och det gick bra. När det var dags för höger fram gick det åt h.....e. Nu är hylsan och bult trasig och jag har endast ett vinterdäck monterat. En gummifirma byte mina framräck i sommras och dom har dragit fast framhjulen så in i h.....e. Får ta och ringa dom i morgon och hoppas att dom tar på sig att ta bort låsbultarna åt mig utan kostnad. I framtiden får ingen röra mina låsbultarna :(
Ta en huggmejsel och slå mot ringen som ligger runt hjulbulten. Slå sedan en hylsa över bulten. Kommer inte ihåg villen storlek. Jag gjorde så i våras på min S 60. Fungerade på en gång. Var noga med att slå hårt när du ska få dit hylsan så den greppar på en gång. Ett förtydligande...ringen runt kan du behöva slå sönder med huggmejseln så det blir två halvor. Lycka till!

Kan du flytta över motorn så kan du mod[…]

Tack för svar, ska testa! Har ingen knapp att[…]

Bra koppling 300hk

Finns ju bilar som gått >50k utan ras, oc[…]

Volvo 740 AC?

Hej, undrar om detta betyder att min 740 har AC? […]