Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Vist är den inte volvos själva som tillverkar bilens alla delar.
men bara för att delarna kommer från samma fabrik så betyder inte det att det är samma delar!
är det samma instrumentbräda i en Saab 95 & en V70N ???

smakar alla Pizzor lika dant som kommer från samma butik ? eller kan man välja olika smak?
av Marbas
Men vad är då definitionen av "piratdel"? Hur och vad skiljer den från en "orginaldel" - priset, förpackningen, butiken man handlar delen i? Och om en reservdel är "bättre" än en motsvarande del som volvo säljer - är då volvos reservdel en piratdel? Hur definirar man "bättre"? Är inte det subjektivt?

T.ex. köper du ett par torkarblad hos volvo, så står det Bosch på dem. Vilken (volvos eller Bosch) är då orginal respektive pirat? Eller är båda orginal?
av Fred
Original är benämningen på delar som packats i lådor med biltillverkarens logga och därigenom ofta betingar ett högre pris för kunden. Givetvis finns ofta exakt likadana delar att köpa utan biltillverkarens logga och dessa är oftast billigare.
Ibland är "piratdelar" sämre än original och ibland är de bättre.

Vad jag vet finns ingen klar definition av vad som är "pirat". Är ett par Öhlins-dämpare pirat...? :roll:
av Daddan
Från början var det en piratkopia från Kina i kartongen.
Idag är det något annat.
Men de kan aldrig kalla dessa originaldelar (som Mekonomen säger).

Att det är varierande kvalitet på dessa, eftermarknadsdelar väljer jag att kalla dem, det får man leva med om man vill prova dessa och förhoppningsvis spara några kronor.

Men ett verkligt ex: Du behöver en ny länkarm. Det går då inte att köpa en länkarm från Mekonomen och behålla din gamla från Volvo då det aldrig kommer gå att ställa hjulvinklarna rätt. Däremot två nya från Mekonomen eller en ny från Volvo skulle funka.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ibland väljer jag piratdelar för att de är bättre än Volvo orginal

Här är en boll till dig Carman

Varför är (var) Volvos bromsslangar som sitter i fram på V70 och S60 -00-02 (kanske nyare också) sämre än de flesta piratversioner?

Gummislangarna spricker sönder och bilprovningen vet om detta att Volvo är skit och kollar noga.

Förklaring?

Oftast är dock Volvo orginal bättre.
/Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
Att broms slangarna spricker efter mågna år/mil, beror på att dom böjs.

vems eftermerknads slangar spricker inte?
Användarvisningsbild
av Ringhede
Köpte hos Mekonomen.

Säkert inte billigare men bättre.
Mjuka och fina och höll betydligt längre.
Bytte slangar efter knappt 4 år och de nya höll mer än 6 år tills jag sålde bilen.

Den skit som sitter orginal är säkert en bonusjagande inköpares fel och sådant kan dra ner ett fint fabrikats rykte fullständigt.
Någon gissade Indien som tillverkningsland. Låter förtroendeingivande. De har säkert vårt klimat som erfarenhet. De saltar säkert vägaran också.
Kan tillägga att det är första bilen någonsin som jag byter bromsslangar på och de på min forna 745:a böjdes säkert mer än de på en V70 med dålig svängradie.

Antar att du Carman bytt en hel del bromsslangar med åren?
Men du satte väll dit Volvos orginalskit som jag kallar bromsslangarna.

Annat jag testat men inte vet livslängden på är krängningshämmarstag. Där blev det Biltema då skiten orginal knappast kan vara sämre hos Biltema.

Annars är jag nog väldigt trogen och köper mina reservdelar på Bilia, så nu kan pulsen gå ner hos dig.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av SvenB
Har inte behövt byta en enda bromsslang på någon av mina 22 tidigare Volvo. Att jag inte behövt byta på nuvarande är ju självklart.
Användarvisningsbild
av Bosa
Samma här som för KKR, har åkt Volvo i 18 år och aldrig bytt en enda bromsslang och då har jag ändå avverkat en hel del mil med dem. Fick byta nåt stag i framvagnen på en gammal 745:a men då hade den iofs rullat nästan 30k mil också. Hade även en V40 som hade gått 24500 mil när jag bytte bort den som det aldrig byttes varken bromsslangar eller framvagnsdetaljer, byttes iofs nåt i framvagnen vid andra servicen men det var en kampanj som Volvo hade. Nuvarande V70N:en har rullat 14k och varken bromsslangar eller framvagnsdetaljer är bytta än. Ta i trä. :)

Har faktiskt lämnat in bilen senaste gångerna hos en Mekonomenverkstad men kommer att byta till Volvo, Mekonomen är inte mycket billigare längre samt att de slarvade på sista servicen och jag är nyfiken på Volvos Service 2.0. Tror det diffade 800:- mellan Mekonomen och Volvo på sista servicen. :)

Undrar vad som skiljer sig för dig Ringhede, härikring saltas det inte alls så kanske har något med vägsaltet att göra? Iofs så är jag ute och vinglar i salt på vintrarna också men sker inte dagligen. Prylarna överlevde vinters kyla med 30-40 minus iaf. :D
av -94 9000 2,3T cse
Själv torskade jag på byte av bägge mina bromsslangar på min första Volvo någonsin, min nuvarande S80. Jag har aldrig bytt bromsslangar på mina Saab-bilar innan, så det blir en ny erfarenhet.

Vissa för mig, trovärdiga rykten, säger att ett par framvagnsdetaljer till V70 och S80 redan initialt visade sig vara undermåliga från en tillverkare. Maa lågt pris blev det den leverantören likafullt. O framvagnsdetaljer är ju inte Volvos starka sida om man inte bytt leverantör.
Dessutom kör jag med Monroe stötdämpare isf Volvo-orginal.

Och lite offtopic: Mitt bilägande har ALDRIG varit så problemfritt som nu när jag bytte märke från Saab till Volvo.

Mvh

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]