Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
boeder skrev:
munin skrev:Tack för tipsen ska kolla upp detta till veckan då jag är ledig. Brukar faktiskt försöka använda handbromsen och "motionera" den då och då men troligt att det är som carman säger att dom aldrig blir riktigt varma och "torkar upp"
Problemet uppstår när service teknikerna börja justera handbromsen, om de låter den vara så används vajern & backarna rör sig mer än när de drar åt vajern och du endast lyfter spaken nån centimeter. Har sagt att de inte skall spänna min vajer och de vet varför.
gammla fiestor & liknande kan får problem med att hävarmen rostar fast, detta avhjälps om man motionerar handbromden, eller låter bli att spänna den så den får göra stora rörelser.
Men Volvos handbroms har sett likadan ut på nästan alla modeller & det är alltid så att beläggena rostar bort från backen, detta avhjälps inte genom att motionera handbromsen eller låtabli att spänna wiren !

en bil som typ fiestan som jag tog som exempel råkar aldrig ut för att handbromsbackarna rostar bort, för dom andvänder samma back till färdbroms & handbroms, Volvo därimot har skivbromsar & andvänder altså bara denna back vid handbroms, sådeles så blir backen aldrig varm & fukten försvinner inte.
man får helt enkelt leva med at man måste byta backar var 5:e år eller köra på saltfria vägar :wink:
av Frigge
CarMan skrev:
boeder skrev:
munin skrev:Tack för tipsen ska kolla upp detta till veckan då jag är ledig. Brukar faktiskt försöka använda handbromsen och "motionera" den då och då men troligt att det är som carman säger att dom aldrig blir riktigt varma och "torkar upp"
Problemet uppstår när service teknikerna börja justera handbromsen, om de låter den vara så används vajern & backarna rör sig mer än när de drar åt vajern och du endast lyfter spaken nån centimeter. Har sagt att de inte skall spänna min vajer och de vet varför.
gammla fiestor & liknande kan får problem med att hävarmen rostar fast, detta avhjälps om man motionerar handbromden, eller låter bli att spänna den så den får göra stora rörelser.
Men Volvos handbroms har sett likadan ut på nästan alla modeller & det är alltid så att beläggena rostar bort från backen, detta avhjälps inte genom att motionera handbromsen eller låtabli att spänna wiren !

en bil som typ fiestan som jag tog som exempel råkar aldrig ut för att handbromsbackarna rostar bort, för dom andvänder samma back till färdbroms & handbroms, Volvo därimot har skivbromsar & andvänder altså bara denna back vid handbroms, sådeles så blir backen aldrig varm & fukten försvinner inte.
man får helt enkelt leva med at man måste byta backar var 5:e år eller köra på saltfria vägar :wink:
Helt klart är det som CarMan säger,detta problem har INGENTING med justering osv att göra utan det är belägget som lossnar från backen.
Det enda man kan göra är att byta i tid,har man lite otur när backen släpper o fortsätter köra kan man sabba hela spindeln dessutom.

/Fredrik
av BG
CarMan skrev:
boeder skrev:

Det är här som jag blir lite konfunderad eftersom vår verkstad säger att det är ett ökande problem. Vår S 60 hade gått 600 mil när vi fick byta handbromsbackar. Inte en meter på saltad väg.

Hälsar/BG
av Frigge
600 mil :!: :!: :!: . Då var det väl åtminstone en garantifråga ??. Problemen som beskrivs ovan handlar oftast om bilar som har några år på nacken o gått 8000 mil o uppåt. Har själv ALDRIG varit med om att det händer vid 600 mil ! Det är inget ökande problem,det har funnits sen 850 kom -92.

/Fredrik
av BG
Frigge skrev:600 mil :!: :!: :!: . Då var det väl åtminstone en garantifråga ??. Problemen som beskrivs ovan handlar oftast om bilar som har några år på nacken o gått 8000 mil o uppåt. Har själv ALDRIG varit med om att det händer vid 600 mil ! Det är inget ökande problem,det har funnits sen 850 kom -92.

/Fredrik
Jepp 600 mil och som jag skrev innan en garanti åtgärd. Två nya Volvo innan utan problem.

/BG
Användarvisningsbild
av CarMan
BG skrev:
Frigge skrev:600 mil :!: :!: :!: . Då var det väl åtminstone en garantifråga ??. Problemen som beskrivs ovan handlar oftast om bilar som har några år på nacken o gått 8000 mil o uppåt. Har själv ALDRIG varit med om att det händer vid 600 mil ! Det är inget ökande problem,det har funnits sen 850 kom -92.

/Fredrik
Jepp 600 mil och som jag skrev innan en garanti åtgärd. Två nya Volvo innan utan problem.

/BG
600 mil är klart ett fabrikationsfel på backen. Det serman om man tittar på backen, har den rostat bort som jag pratar om så är det gravrost på alla grejor!

det nyasta jag bytt på är nog en 3 år gammal bil. då släppte backarna isamband med att trumorna avlägsnades av anan orsak.
en back som inte är rostskadad släpper inte, en som är halvt bortrostad släpper vid kraftig åverkan, så den hade kanske suttit i 5-10 månader till om man ej tagit bort trumman.

Jag känner alltid på backarna när jag har en trumma borta, det är ju billigare att byta backer isamband med ettjobb som kräver att trumman redan tagitsbort, än att efter 6 månader få betala för backbyte utan att truman är borta, eller änuvärre backen låser fast hjulet & du blir stående när du har brottom.
av *pettson*
BG skrev:

/Fredrik

/BG
problemet ligger inte i saltet heller..
inte en enda 850 som inte fått backarna bytta på volvo på senare tid har haft problemet..
Problemet är alltså enbart på volvos detaljer.. inte ens originalbeläggen som en del har kvar fortfarande har problemet..utan bara på dom bytta och inget från eftermarknadsfirmorna.
Har bytt backar som varit i nyskick.. med släppta backar.. tittar man ser man dessutom att inget lim varit inunder backarna.. utan endast vid sidan av..
Så skitkvalitet från en tillverkare.. det är väl mera problemet..
Men som vanligt så ska ju HELST kunden betala.. för att det går alltid att skylla på att han gör fel...
av BG
*pettson* skrev:
BG skrev:

/Fredrik

/BG
problemet ligger inte i saltet heller..
inte en enda 850 som inte fått backarna bytta på volvo på senare tid har haft problemet..
Problemet är alltså enbart på volvos detaljer.. inte ens originalbeläggen som en del har kvar fortfarande har problemet..utan bara på dom bytta och inget från eftermarknadsfirmorna.
Har bytt backar som varit i nyskick.. med släppta backar.. tittar man ser man dessutom att inget lim varit inunder backarna.. utan endast vid sidan av..
Så skitkvalitet från en tillverkare.. det är väl mera problemet..
Men som vanligt så ska ju HELST kunden betala.. för att det går alltid att skylla på att han gör fel...
INGET LIIM? Skämt åsido pettson, men det är så man funderar när man drabbas. Det är då bra att ha ett forum som detta så det komer fram och diskuteras om det. Dålig kvalitet dyker ju upp överallt, inte bara hos Volvo. Betydligt lättare att diskutera med verkstaden ju vanligare ett fenomen är.

Hälsar/BG
Användarvisningsbild
av munin
Så då har man nya backar till handbromsen och allt funkar igen :) beläggen hade släppt på båda sidorna, såg inte ut att vara så rostigt men antar att salt och skit får limmet att släppa med tiden lite klent tycker jag men det är väl bara att acceptera :???:
av AshtrayY
Om man köpt en bil från handlare (Rejmes i Linköping) för två veckor sedan, och hjulet låst sig när bilen stått parkerad, är det något som borde gå på garanti/reklamation då? När jag försökte backa ut så var det riktigt trögt, och det visade sig att jag släpat vänster bakhjul 1,5 meter. När jag sedan körde framåt lite igen så small det till och släppte. Låter det som backarna, eller är det bara handbromsen som fastnat pga vädret?

V70 -04 (10000 mil)

/Ash

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]