Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baljbalj
Hej!

hansjkpg: Jag har provat båda varianterna. Innan handbromsbeläggen släppte första gången använde jag alltid handbroms men slutade när jag insåg hur känsliga dom var. Båda gångerna har detta inträffat i samband med tvätt. Problemet är väl inte att dom fastnar (det har hänt på alla bilar jag haft) problemet är att beläggen släpper från backarna innan dom släpper från skivan på V70.

Nu har jag en tid för byte men nästa gång ska jag byta själv och då blir det skivor och belägg från annan källa än Volvo. Vet inte vad jag ska göra annars, kan inte hålla på att konstant riskera att beläggen släpper och bilen blir obrukbar till det är fixat.

Någon som har bra erfarenheter av andra fabrikat på skivor (för det är svårt att veta om det är skivorna eller beläggen som är känsliga) och handbromsbackar.

Det handlar inte om att hitta billiga grejor, jag vill bara att det håller.
av hansjkpg
Marlboroman skrev:Jag köper enbart från biltema. Avsevärt billigare och har än så länge funkat minst lika bra eller bättre än volvos egna.
,
Hej Marlboroman! Jag har köpt belägg från biltema , men kommer aldrig att göra det igen då dom har avsevärt kortare anläggningsyta vilket betyder att det dom bromsar sämre, inte mycket kanske men det blir nog skillnad.Men som sagts tidigare, alla väljer själv , jag bara ger mina åsikter.
av baljbalj
Volvo lär vara avsevärt jämnare i kvalitet, inte en chans att Biltema har samma krav och kontroll på sina leverantörer.

Men då det verkar röra sig om en felkontruktion är tyvärr Volvos jämt dåliga...

Jag sätter min högra arm på att detta har varit uppe som kvalärende på Volvo men någon beslutat att det var för dyrt/svårt att åtgärda och det var billigare att åtgärda dom bilar som havererade innan garantin gick ut gratis. Vi som inte har garanti längre är inte värde ett ruttet lingon när det handlar om stora eventuella kampanjkostnader. Inte utan att man känner sig lämnad i sticket av Volvo.

På plussidan är att man kan anta att dom verifierat att hjulet inte kan låsa sig vid färd då detta skulle kunna leda till olyckor och personskador. Annars skulle dom aldrig våga släppa ett sånt här kvalitetsproblem.
av rhw
Bytte till Biltemas handbroms backar för ca 14 månadersedan pga höger bakhjul låste sig under färd = backen släppt från limningen (original backar)

Nu bromsas hjulen så dom står stilla och däcken kanar om jag drar den när bilen rullar framåt. Alltså dom nyper som fan och funkar klockers....
av sundlof
baljbalj skrev:
På plussidan är att man kan anta att dom verifierat att hjulet inte kan låsa sig vid färd då detta skulle kunna leda till olyckor och personskador. Annars skulle dom aldrig våga släppa ett sånt här kvalitetsproblem.
Det kan min farsa intyga, Handbromsbackarna släppte i ca 90 Km/h, hjulen tvärlåste och slog sönder bakvagnen. Delarna och arbetet gick på ca 18 tkr, det tog volvohandlaren och volvo Pv kostnaden för, ändå hade garanti gått ut och bilen var över tre år.

Farsan har varit resande säljare i 30 år och nog köpt 15 volvos av dom, så det kanske spelade lite roll + att morsan satte sin fot innanför verkstaden för första gången och skällde lite oxå :D
av baljbalj
Som sagt detta är helt osannolikt! Dom måste vara tokiga på Volvo Cars som inte åtgärdar detta!
av rd350
Hej! Jobbar ganska mycket med Volvos bilar. Plockar av skivorna bak vid varje service och kollar backarna, byter vid minsta antydan till "släpp". Vill nog påstå att backarna har blivit bättre på sistonet (sensate året?) och då menar jag originalbackarna. Ska numera finnas en sats att reparera spindeln med om man råkat ut för haveri och slagit av "ankarbulten" har inte själv provat men hört att det ska fungera.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]