Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCThord
Jag tycker inte heller att din bil drar oväntat mycket (alla XC90:or är rätt törstiga, och med så breda däck som du har blir det ytterligare ökning).

Jag har en god vän som körde 2st XC90:or, båda med D5. En MY06 och en MY08 har jag för mig. Han köpte till nån "dieseloptimering" till dessa (såna som det finns reklam för i var och varannan biltidning) och märkte skillnad i prestanda men inte förbrukning. Hans drog lika mycket före optimeringen som efter.

Om jag vore du skulle jag inte satsat på någon dieseloptimering. Har svårt att se att denna skulle kunna förbättra förbrukningen. Om du vill ha ner förbrukningen - byt fälgar, släng av lite last, kör mer eco driving eller byt bil :wink:

Lycka till hursomhelst!
Användarvisningsbild
av Spid3r
Tackar så mycket för era svar.
Det jag tänkte med mjukvara är på Volvos sedvanliga uppdateringar. Det är precis som ni säger att jag känner att automatlådan borde optimeras bättre därför tänkte jag om det finns några uppdateringar (volvos) som gör detta.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Folk har ju gnällt på V70:s geartroniclåda till 2.4D samt D5 att den är för varvvillig och drar soppa. Fanns uppdateringar till denna lådan. Bäst är det nog om du ringer och pratar med volvo så får de läsa av din bil och se. Ibland finns ju mjukvaruuppdateringar för motorsystemet också. Lycka till!
Användarvisningsbild
av bjornw
Vi har en XC90 D5 Aut MY05 (med 163 hk motorn utan PF) som på långkörning drar ca 0,7 vid laglig körning, dvs inte över 115 km/h. Vid försiktig körning på 70/90 vägar är den nere på 0,65. Vid mer småkörning och blandad körning är den uppe på runt 0,9 sommartid och lite mer på vintern. Vi har dock väldigt sällan varit över 1 l/mil och då har oftast någon form av "terrängkörning" eller släp varit inblandat.

Vi har kostat på alla uppgraderingar från Volvo (dvs både motor och låda) men har inte märkt några stora skillnader. Störst skillnad hittills av de "optimeringar" vi fipplat med har däcktrycket visat sig ha. Vi kör alltid med max-tryck, dvs det som rekommenderas vid full last, i våra ballongdäck (215 - 16" på vintern och 225 - 17" sommar).

Hur det skiljer sig mot 185 hästarn vet jag inte, har hört rykten om att den ska ligga ca 10% högre.

/B

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]