Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mash100
Tomas88 skrev:
mash100 skrev: Sjävklar inte. Vad jag menar är att det är dumt att betala 1700:kr i timmen på Bilia för ett vanligt rutin jobb.
Vad jag vet så har Volvo fasta priser.
Alltså om du vet att du vill ha bromsklossar bytta så får du ett pris på detta jobbet. Sen är det det som gäller oavsett om det tar längre tid än beräknat.
Vist kan det stämma men med deras timtaxa blir det dyrt ändå ller vad sägs om kostnadsförslag för 12000mila service med kamremsbyte från Bilia Stockholm.
Renault Scenic 1.6 14500:- för några år sedan. En Laguna 03 16500: -

Av ren nyfikenhet skall jag kolla vad Volvo tar för kopplingsbytet i morgon
av Psyko
mash100 skrev:[
Vist kan det stämma men med deras timtaxa blir det dyrt ändå ller vad sägs om kostnadsförslag för 12000mila service med kamremsbyte från Bilia Stockholm.

Har du något att jämföra dom priserna med då :roll:
Du kan ju inte bara häva ur dig att dom är dyrast utan att ha jämfört med någon annan
Verkstad :roll:
av mash100
Psyko skrev:
mash100 skrev:[

Har du något att jämföra dom priserna med då :roll:
Du kan ju inte bara häva ur dig att dom är dyrast utan att ha jämfört med någon annan
Verkstad :roll:
Jämföra javist. Som jag tidi gare skrev kan man få kostnadsförslag online på bla http://www.solnabilteknik.se
De tar 5550:- för kamremsbytet samt 3550:- för servicen 12000 mil på en Scenic. Man får desutom rabat på 10% om man gör bägge.
Då landar man på under 9000:- dvs 5500 billigare :roll: än på Bilia
Användarvisningsbild
av camaro69
Om jag inte minns helt galet så har väl Solna Bilteknik diskuterats tidigare här på Forumet. Man strödde väl inte "rosor" över verkstaden och bemötandet.

Jag litar mer på Volvoverkstaden. :wink:
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
lars2172 skrev:Hej .. är helt ny på det här forumet . Har en v70 2.5 t 04 som det är svårt att få i backen på , har sökt på forumet om det o fått svar att det är ingående axel låda som kärvar ., draggande koppling ..Nu undrar jag vad kostar det att byta koppling med alla tillbehör samt packbox,låda motor samt infättning axel. vad kan det kosta ? någon som vet.mvh lars
Har för mig volvo pratade om att det skulle kosta 12-13000, när jag hade samma fel, för att plocka ner växellådan och smörja samt byta koppling. För mig slutade med att jag kunde ta det på motorförsäkringen och kostade "bara" 5000 i självrisk.
av mash100
camaro69 skrev:Om jag inte minns helt galet så har väl Solna Bilteknik diskuterats tidigare här på Forumet. Man strödde väl inte "rosor" över verkstaden och bemötandet.

Jag litar mer på Volvoverkstaden. :wink:
Jag tog det bara Solna Bilteknik som ett exempel vad en allbilsverkstad tar för det jobbet. Har ingen erfarenhet av dom. Däremot andra mindre verkstäder.
Användarvisningsbild
av camaro69
Efter att ha råkat ut för haveri på hylsan på utgående axeln till växellådan och vinkelväxeln så ska växellådan tömmas på olja i ett arbetsmoment. Jag noterade att min olja var kolsvart, men luktade inte bränt eller dylikt.
Lådan fylldes sedan med ny olja och jag märkte med en gång att växlingarna gick betydligt "mjukare". (Alltså lättare att få i)

Ett oljebyte i växellådan kan kanske vara lösningen. Ny olja kostar ca 400 kronor + arbetskostnad för byte. Om det kan vara lösningen, så blir det betydligt billigare än ett kopplingsbyte.
Användarvisningsbild
av camaro69
mash100 skrev:Meilade till Bilia här i Stockholm. Dom vill ha 15452:- ink jobb och delar för kopplingsbytet.
det skulle jag aldrig betala ...
Vilken tur att du har automatlåda så du slipper utgiften på kopplingsbyte. :wink:
av mash100
camaro69 skrev:
mash100 skrev:Meilade till Bilia här i Stockholm. Dom vill ha 15452:- ink jobb och delar för kopplingsbytet.
det skulle jag aldrig betala ...
Vilken tur att du har automatlåda så du slipper utgiften på kopplingsbyte. :wink:
Det är sant. Men det finns flera kostsamma reparationer som man inte kommer undan fast man kör med automat.
tex kamremsbyte på Bilia går på 4165:(+2500) =6665 om man byter vattenpump.och på en mindre verkstad 2750;- ink byte av vattenpump
:lol:

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]