Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#250862
wissel skrev:Hallå CarMan, jag hittade 21st V70-2002-2004 under 10,000mil. Bara i Sthlm.
Så visst finns det. :-)-) :-)-)
poengen var väll att 10 000 mil inte är nånting alls på denna bilmodell, bort åt 25 000 mil, så börjar man käna att de inte är nya. dom går långt efter det med, men då kanske man knner att stolarna är lite slitna m.m.
av jkra
#251415
Tack, kul med så många svar!

En -01 18600 mil för 59 000:- skulle kunna vara ett ok köp då? 2,4 är det 170 hk då?
Fin och välskött bil. Bl.a. antispinn, multifunktionsratt. Besiktigad till 31 okt 2009

Något extra jag ska kolla på den, förutom alla grejer ni nämnt? Vad är det för service kring 16-17 000 mil som behöver göras? Kamrem osv?

Är inställd på manuell, drar automat en del mer? Skiljer sig bensinförbrukningen på olika årsmodeller? Hur mkt skiljer det sig på 140, 170 och T5, tex?

Diesel, är det något att satsa på? Har inte tänkt det, de flesta verkar ha gått väldigt långt.
Användarvisningsbild
av wissel
#251420
jkra skrev:Tack, kul med så många svar!

En -01 18600 mil för 59 000:- skulle kunna vara ett ok köp då? 2,4 är det 170 hk då?
Fin och välskött bil. Bl.a. antispinn, multifunktionsratt. Besiktigad till 31 okt 2009

Något extra jag ska kolla på den, förutom alla grejer ni nämnt? Vad är det för service kring 16-17 000 mil som behöver göras? Kamrem osv?

Är inställd på manuell, drar automat en del mer? Skiljer sig bensinförbrukningen på olika årsmodeller? Hur mkt skiljer det sig på 140, 170 och T5, tex?

Diesel, är det något att satsa på? Har inte tänkt det, de flesta verkar ha gått väldigt långt.
Kan vara 140 eller 170 hk.
På en 01a skulle jag kolla Luftmassemätaren,
Kolla färgen på Etiketten ( Gasspjället) som sitter på(undersidan) Använd spegel....
Skall vara Gul
Kamremmen skall vara bytt vid 16 000 mil om inte SPRING.
Färg o lukt på Automatlådeoljan, skall vara saftfärg (Ljusröd) :D
Du skall få Kvittot på Kamremsbytet.
Finns det kvitton på övrigt underhåll tyå Framvagnen, den borde vara åtgärdad annars har du "klonk". = 5000 pengar i rep. :-O)
Övre Motorfästet, kolla Gummiinfästningen, kan vara sprucken. 1000 lapp att fixa eller själv 500:-
Tomgången skall vara Jäääämn o fin även kall moter om än något högre 1400/vid kall ca 900 vid varm moter.
Provkör noggrant o LYSSNA......
Inga oranga lampor får lysa...förstås. :-O)
Kan du kontrollera detta och det är okej så kan det vara en bra affär....
Min automat drar 0,94 per årsförbrukningen...kör som en kärring :roll:
Lycka till
:-)-)
av jkra
#251560
Nu kollar jag på en 2,5T -04 17 000 mil för 80 000kr.

Addition med extra utrustning.
Fullservad, Nyligen bytt kamrem, Stora HIFI Paketet med HU 603 med CD växlare. Ny framruta, Lastmatta, drag, Regnsensor, larm, Handfree med hållare till Ericson P1, Vinterhjul.

Är detta ett bra köp, om man kolla på vad det står?

2,5T, är det Turbo? Hur mkt mer drar den? Och kostar den mer i skatt och försäkring?

Hur många hästar är det i 2,5T och T5? Jag bryr mig inte speciellt mycket, men intressant att veta.
av borstarmicke
#251617
T står för turbo, stämmer.
2.5T har 200hk, från -05 har den 210hk. T5 har 250hk, från -05 har den 260hk.
Kostar inte mer i skatt, dock blir ju försäkringen lite dyrare.
Hade en -02 T5 som kostade ca 600:-/månad, 1500mil, över 30år, ej i storstad.

Det lustiga är att jag bara betalar en femtilapp mer/månad två år senare, på en -04 V70R AWD...
av emdor
#251619
borstarmicke skrev:T står för turbo, stämmer.
2.5T har 200hk, från -05 har den 210hk. T5 har 250hk, från -05 har den 260hk.
Kostar inte mer i skatt, dock blir ju försäkringen lite dyrare.
Hade en -02 T5 som kostade ca 600:-/månad, 1500mil, över 30år, ej i storstad.

Det lustiga är att jag bara betalar en femtilapp mer/månad två år senare, på en -04 V70R AWD...
När jag köpte min -04 2.5T så var försäkringen 500 kronor billigare än på 140 hk och 170 hk bilarna. Jag är iofs 34 år och fick det förklarat från Volvias sida med att det bygger på skadestatestik. Bensin förbrukningen ska tydligen också vara likvärdig, och det skiljer inte mycket på priset, så gott som ingenting alls.....
av Whovally
#375126
Jag har hittat en V70 som är tillverkad 01-11 utagen 02-01 och har gått 17300 mil, den har varit helt fel fri och kamremmen är bytt i sommras, det är två ägare. Jag känner han som ägde den sist, men han har bytt in den mot en ny bil. Är det nåt man törs köpa eller börjar det hända grejor snart???
av Daddan
#375457
borstarmicke skrev:T står för turbo, stämmer.
2.5T har 200hk, från -05 har den 210hk. T5 har 250hk, från -05 har den 260hk.
Kostar inte mer i skatt, dock blir ju försäkringen lite dyrare.
Hade en -02 T5 som kostade ca 600:-/månad, 1500mil, över 30år, ej i storstad.

Det lustiga är att jag bara betalar en femtilapp mer/månad två år senare, på en -04 V70R AWD...
Nu blev det lite galet, 2,4T har 200hk. 2,5T har 210hk, oavsett årsmodell eller XC osv.

Enligt mina erfarenheter är det inte en fördel för bränsleförbrukningen med 2,4 (140hk el. 170hk) utan turbo eller någon av lättryckarna. då jag haft lånebil har jag haft lägre förbrukning med min T5 med automat än med manuell 2,4. Fast det är klart, man har väl vant sig vid ett visst tempo kanske?
av Kena
#375502
Jag betalade 3300kr för kamremsbyte inkl. material (rem och nått vändrulle typ). Så du blir inte ruinerad av att byta rem, men dra av en service alt. få den gjord innan du gör affär.
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]