Tomas88 skrev:ER skrev:falcon skrev:intressant läsning, hur bra är SIm lysena 895 för ett kompett lyse är ju rena rånet?
vad finns det för fästen, då jag bor på hammarö (karlstad) här kan man inte ha på exljus spec länge mellan avbländningarna,men jag kommer att kuska rättså mkt i norra norrland kring jul/nyår.
Hur blir det med xenon i orginal helljus som ett komplement då jag gärna vill kunna plocka bort ex lyset rätt så snabbt.
Köp ett bra fäste typ Qpax så blir det snyggt och garanterat rostfritt också
Helljuskonvertering är absolut under inga omständigheter inget hållbart alternativ, det är enbart ett komplement för att spara på ström( 35W xenon vs 55/65W halogen och nyttan med 50W xenon vida överdrivet) och att få ljuset att stämma bättre överens utan gula/blåa/fägrade fläckar, detta under förutsättning att man håller sig till vita lampor a 4300-5000K.
Helljuskonvertering lider även av en fördröjd fulleffekt på både 5 och 10 sekunder om man väljer kit av mindre erkända fabrikat.
Hur menar du med att det inte är ett hållbart alternativ?
Visst det sparar väl lite ström men det är väl knappast därför flertalet monterar detta, det lyser ju bättre också. Visst du kan knappast jämföra med extraljus men klart bättre än orginal halogen.
Den tiden på 5-10 sek, menar du varm eller kall lampa då? För om det är endast efter en avbländning vid ex möte så tycker jag att det låter länge. Men det kanske stämmer för billiga kitt.
Givetvis kall lampa, vid varm är skillnaden betydligt mindre (och det sägs inte ha med priset på kitet att göra), om ens mätbar men med alla konv kit jag haft så får man ljusblixten vid tändning av lampa varm som kall, bara mina NBB som alltid smyger igång.
Varför det på inget sätt är hållbart alternativ är för det inte kan ersätta extraljus pga att det inte ger samma mängd ljus som ett simpelt halogenextraljus och därmed ej kan ersätta något det inte motsvarar, bara ta bort det gula ljuset från helljuset i den fina vita mattan man rullar ut. Tycker man det kan ersätta har man extremt låga krav på ljuset och gör bäst att hålla sig till ljusa tider på dygnet.
Har man sett skillnaden irl så inser man att ett extraljus inte kan ersättas ens med xenon i helljuset, dessutom pekar helljuset för mycket neråt för att lysa någon längre sträcka och inte i närheten av samma bredd heller så man får enbart "rätt" ljusfärg i helljuset, inge bättre/mera ljus som är användbart. Om man sen även konverterat halvljuset MÅSTE man ställa ner ljuset en hel del för att det inte skall blända och vara korrekt inställt och då åker även helljuset med och vips är ljuset än rakt ner i backen på helljuset vilket är motsatsen till vand man ville uppnå.
Enda anledningen jag stoppade i xenon i helljuset var för att få bort det gula i vita mattan, inte för det skall ersätta något och funktion före styling i mörker då ändå ingen ser hur din bil ser ut

XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..