Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oso
Ahhh.. Det var ju skapligt. Tack för upplysningen Black. Jag lyssnade på handlarn som sa + 1,5 dl för S80. Men som sagt - jag kan ju inte så mycket. Är väl lite spontan sådär så... imorn kväll är man nog volvoägare för första gången på 16-17 år :D . Får väl berätta imorn kväll.

0,9 kan man ju leva med. Räknade på det och varje dl/mil extra kostar runt 10 000 t/f jobbet för mig. Med dagens skojiga priser... :roll: Sen är jag väl lite väl tung på högerfoten....

Hittade till Volvo i en annan tråd och läser in mig. E nå skumt med länkarna på sidan bara, kommer upp en massa "unexpected error has occured". Så jag pratar vidare här en stund. Hittade i en tråd en som satt in en skärm i instrumentpanelen, jag skulle vilja ha i stolarnas ryggstöd + spelare som tar DVD, USB etc. Hittar inget sånt på Volvosidan. Nå'n som vet om det finns till Volvo? Kan ju fråga handlarn imorn men bra om man vet vad man ska ha. Verkar osmart att ha skärmen på instrumentbrädan, blir väl barnen som ska se.

Ha d gôtt!
Användarvisningsbild
av black
Volvo har eget underhållningssystem som heter RSE (Rear Seat Entertainment) som består av två skärmar som sitter i nackstöden ihopkopplade med en dvd-spelare i mittkonsollen....det är inte många bilar som är utrustade med RSE, ....det går säkert att eftermontera men det kostar förmodlingen en hel del....
man kan iofs montera en takskärm istället (betydligt billigare)
av Oso
Tackar Black! Hittade ett annat forum här som bara handlade om dylika tingestar. Måste nog lära lite mer Volvotugg men många som gör skoj grejer. Takskärm = Volvo lr leta nån annantans?

Eller så köper jag en ny så får de plocka i...
Användarvisningsbild
av greeeken
Själv tycker jag att volvo bilar är mer tärstiga än än andra märken.
Vill du ha en bensinsnål bil så tycker jag att du ska hålla dig till BMW

Sen så tycker jag inte att s60 är trång alls.Antar att det är du som ska köra så om ditt huvud tar i bak ja det gör inget för du kommer inte sitta där.

Sen som några skrivit vore nog en siesel bra när det gäller att köra långt
Användarvisningsbild
av black
Oso skrev:Tackar Black! Hittade ett annat forum här som bara handlade om dylika tingestar. Måste nog lära lite mer Volvotugg men många som gör skoj grejer. Takskärm = Volvo lr leta nån annantans?

Eller så köper jag en ny så får de plocka i...
volvo har inga takskärmar till s60/s80.....finns till xc90.....vet inte ens om RSE finns till s60.....jag har aldrig sett det i en s60 iaf....men det kanske finns
RSE är vanligare i en s80 t6 eller t6 executive....men tycker inte du ska satsa på en t6 med tanke på förbrukning....(en rak sexa med dubblaturbo på 272hk) går fint men den är rätt törstig
annars så har tex itsajten.com rätt snygga takskärmar....finns även såna som du kan bygga in nackstödet osv.....
funderar du på en ny bil så är det bara krysa RSE i utrustningslistan :) men RSE är inte billig

som greeeken säger, s60 är kanske inte trång i baksätet om du ska köra barn....men den dagen du har vuxna i baksätet då blir det trångt....både för dig där fram som är 190+ och för dem där bak....s60 har lite plats bak för sin klass
när bla automotorsport jämförde s60 med saab 93 och audi a4 så var det just baksäte de klagade på..

citerar ..... "vi gillar inte det trånga baksätet i s60.Slank karossform har sitt pris.Inte mycket rymligare än s40.Baksätet i A4 är hårt, men utrymmet bättre än i s60."
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag skulle välja S80. Om man långpendlar tror jag inte att det blir särskilt stor skillnad i förbrukning mellan S60 och S80, med likadana motorer.
av Oso
Hej igen. Tack för alla svar, tror jag använt dem vist men Ni får väl döma. Nu har jag köpt iaf, är Volvoägare sedan nån timme :D ! Nå, barna var med och vi testade S80 och S60. Vi fastnade för en beg. S80 2,4 170 -04 Business. 6500 mil, fick med nya sulor runt om och lite annat skoj + full genomgång på rekondarn så jag får inte hämta den förrän på torsdag :( ... Men, nu E JA En AV Er!!

Tack för alla tips!

Just ja, gav 140, för dyrt? Fanns en S60 -06 åxå för samma pengar men den var nog rätt hårt körd, ville dessutom inte starta, batteridött sa säljaren.. Rätt lr fel? :roll:
av Bernie
Är du säker på att du ska byta från BMW till Volvo? Har nämligen gjort samma byte, 525 till s80 -02 och visst är Volvon jättebra, rostar inte, vettig etc. men personligen upplever jag att körkänslan inte går att jämföra. Ljudisoleringen var ett par snäpp bättre i e39an (525), motorn var piggare samt mycket mer sofistikerad men med liknande förbrukning. Karaktärsmässigt så är de nyare femmorna (iallafall 2,4) mycket tråkigare än de gamla som satt i 850, vilket jag tycker är lite synd.

Efter så många år med BMW finns risken att du blir besviken av ett annat märke, därför är mitt råd till dig att provköra ordentligt så att du inte ångrar ditt val av bil.
av Oso
halmstaden skrev:det ser ut som du ska utesluta S60 då den blir trång för dina behov...
du nämner att du pendlar långt, något emot en diesel? S80 D5 (turbo förstås) 185hk 400Nm är bra drag i o går fint. ge den en provkörning iaf.
sedan att den finns m awd är ju inte fel om man vill köra säkrare t fjällen eller allmänt på vintern. automat finns till båda alternativen
gentemot 2.5T drar D5 3 dl mindre o D5 AWD 2 dl mindre men du behöver nog köra dryga 2000 mil för att ta igen skatten osv. privat eller förmånsbil?

läs på lite vad kinetic momentum summum betyder (om du inte redan vet) så kan du leta på blocket lite mer rättvist

här den billigaste summum -07a
http://www.blocket.se/vi/16366581.htm?ca=10_s

hur det är med problem på S80 kan jag inte svara på, men sök i S80 II-tråden så hittar du garanterat

sedan alltid kul att veta vad som fått dig (och dina kottar) att gå ifrån det tyska till mer patriotism..?

lycka till så mkt med bilköpet :wink:

Jo, glömde ju svara... BMW nr 6 lr 7, minns inte ordningen var en M-5 till dåvarande madamen, touring. Hon va aldrig nöjd och massor med fel på kräket, allt från bakrutetorkaren till ljusinställningen, från ACn till nivåregleringen, ja allt. Sedan så rasade kopplingen (undrar varför...) och då vade liksom - nej - jag ORKAR inte höra allt tjat om att BMW är skit (fast min 5:a aldrig krånglade...). Sedan ville inte madam bo med mig längre och nu ett tag senare så - ja vafan, vi testar en Volvo! Hon bytte bort sin mot en Volvokombi rätt kvickt dessutom. Så därför Svenskt (?).

Största anledningen till att jag inte bytt tidigare har varit för att jag haft lite svårt med framhjulsdriften..... Vet inte, gillar det inte riktigt men NU är jag snart FRÄLST :mrgreen:

PS/ Datorn i S80n jag köpte visade på snittförbrukning om 0,85 (när jag väl hittade "ratten" som man gömt på blinkersspaken). Äger det sin riktighet så är jag helnöjd! Får väl återkomma längre fram och delge hur det gått.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]