Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad gäller avgas ....Du måste du nog tala om vad målet är med ditt bygge.....

1. Hög effekt, (då behövs inte 14 utblås, ETT 3.5 tums rör räcker ju nästan till 1000 hk) down pipe och racekat är välkommet då det håller ned värmen.

2. Mycket bröl, (då räcker en Japsdämpare) Systemet på din bild skulle kunan vara tyst då ljuded bromsas av 1 turbo, 1 katt, och 4 ljuddämpare.

3. Imponernade utseende (då kanske man behöver minst 4 utblås)

Är alla faktorer lika viktiga för dig, eller vill du optimera på någon av dem.
VolvoB20 skrev:Vad gäller avgas ....Du måste du nog tala om vad målet är med ditt bygge.....

1. Hög effekt, (då behövs inte 14 utblås, ETT 3.5 tums rör räcker ju nästan till 1000 hk) down pipe och racekat är välkommet då det håller ned värmen.

2. Mycket bröl, (då räcker en Japsdämpare) Systemet på din bild skulle kunan vara tyst då ljuded bromsas av 1 turbo, 1 katt, och 4 ljuddämpare.

3. Imponernade utseende (då kanske man behöver minst 4 utblås)

Är alla faktorer lika viktiga för dig, eller vill du optimera på någon av dem.
jag skulle vilja ha ett system som dels kan ge lite extra effekt tillsammans med öppet filter och den kommande nya programvaran.. sedan att utseendet påverkas utav att ha 2x2 utblås är ju helt ok för mig...(dock inga japsdämpare eller 4" som brölar eller ser "förmycket ut)

Så, effektfullt, snyggt och "sportigt/rent" ljud... :)

//Lindh
Jag håller inte riktigt med alla tidigare i tråden. Jag skulle främst satsa på racekatt och downpipe, inte så mycket för effekhöjningen utan för hållbarheten, vid alla trim är det bra att avgaserna stömmar ut lättare så får man lägre temperatur i grenrör, turbo osv och det är aldrig fel då trim ju get högre temp i sig själv.

Utseendet får du bestämma själv, jag tycker femtioelva utblås ser patetiskt ut, särskillt som det går ETT rör från motorn, som delas uppp i TVÅ rör som ska delas upp i FYRA utblås, det kommer bara att väga multum och sänka prestandan, en ren visuell tuning som sänker prestandan. Men smaken är ju delad.....

Tänk så här.

-Om du har ett rör med diametern 1 tum så har den ett visst flöde.

-Ta nu fyra av dem som utblås, då får du 4 ggr så stor vikt och 4 ggr så bra flöde.

-Ta nu ETT rör med diametern 4 tum vad händer då, jo vikten blir också 4 ggr så stor men flödet ökar med kvadraten alltså 4*4 = 16 ggr så bra flöde. (Många rör lika med KASS prestanda alltså)

-Eller ... ett tvåtums rör väger bara hälften så mycket som 4 entummar men flödar lika bra. (Många rör lika med KASS prestanda alltså)

Många rör är bara tungt utan att prestera. Men det ser kanske ball ut ........
Okey, jag vet att det är bättre att även byta DP och till racekat, men min oro där är att det blir en ohållbar ljudnivå i kupén, inte såmycket för min skull, men för knodd och sambo.
Anledningen till tankarna på ett 2x2 är ju som du säger enbart estetiskt, nu vet jag dock inte hur det ser ut då jag inte sett en XC med detta.

Men om man nu skulle väjla utblås på vardera sida är det då någon "vinst" med att ha 2 rör från katten eller kan man då lika gärna ta delningen vid bakre ljuddämparen?

Tack för bra input!
Lindh_ skrev:Okey, jag vet att det är bättre att även byta DP och till racekat, men min oro där är att det blir en ohållbar ljudnivå i kupén, inte såmycket för min skull, men för knodd och sambo.
Anledningen till tankarna på ett 2x2 är ju som du säger enbart estetiskt, nu vet jag dock inte hur det ser ut då jag inte sett en XC med detta.

Men om man nu skulle väjla utblås på vardera sida är det då någon "vinst" med att ha 2 rör från katten eller kan man då lika gärna ta delningen vid bakre ljuddämparen?

Tack för bra input!
Varför skulle downpipe och racekatt ge högre ljud???? Du ska ju inte använda dem som ljuddämpare, det är helfel, de ska flöda maximalt, ljudnivån väljer du sedan genom vilka ljuddämpare du sätter efter dessa i systemet !!!

Om du är ute efter bästa pretanda/effekt/vikt så kör man med ETT rör hela tex 3,5 tum hela vägen då det ger bästa resultat. Att dela upp det i flera rör gör det bara tyngre och du gör det bara för att det ska se BALL ut.... men är det viktigt så gör det också. :D :D :D
Varför vet jag inte :) men info som jag fått från andra är den att det blir ett betyligt högre ljud i kupén med DP och speciellt racekatt..

Hehe, ja finns nog ingen annan anledning till att montera 2x2 heller, utan det är som sagt bara en utseénde fråga.
så då spelar det ingen roll alls om delningen nu går från katten eller från sista dämparen? (om man nu skall ha 2x2) - är lite prisskilland, därav frågan..

//Lindh
Varför skulle downpipe och racekatt ge högre ljud???? Du ska ju inte använda dem som ljuddämpare, det är helfel, de ska flöda maximalt, ljudnivån väljer du sedan genom vilka ljuddämpare du sätter efter dessa i systemet !!!
Det är inte avgasljudet som blir högre utan "läckaget" från delarna i sig som ökar, de flesta racekattar jag provat eller i alla fall kommit i kontakt med ger mer buller i kupen p.g.a mindre isolering och i flera fall tunnare plåt. Samma sak med avgassystemen, enkelplåt i dämparna i stället för dubbelplåt ger högre ljud, och då blir det bullrigare i kupen. Mitt första byte från gjutna grenrör till headers i Chevan gav ett rejält mycket högre kupeljud trots att avgassystemet i sig var det samma. Det blev bättre efter lindning, men ändå högre än med de gjutna delarna.

/Thomas
Å fasen, det var intressant att höra.

Det har jag aldrig stött på att det skulle vara så tunna väggar att något ljud letar sig ut genom väggarna på rör och dämpare så det stör. Visst stod man med huvudet under motorhuven hördes det lite svagt på BMWn men inne i kupen kunde man inte uppfatta något alls av det ljudet.
BMW:n kankse var bättre isolerad...

I mitt fall kör jag med rostfritt system från TME/MTE och det ger ett högre dovt ljud i framförallt landsvägsfart trots att det är betydligt tystare än t.ex JT:s system. En bekant har även downpipe och fullfödeskat på en likadan bil och hans låter ytterligare lite högre. Inte så mycket , men klart märkbart..
Fast på min bil är powerflexbussningarna till motorn en värre källa till ljud på låga hastigheter än sportsystemet..

/Thomas
Jag började med halvsats Bsr sportavgassystem 3" och de lät mer men vart inte så stor skillnad i kupen. Dem som satt bak hörde skillnaden men inte fram.
Sen bytte jag framröret till Ferrita 3" med racekatt. När man kommer upp i varv så låter de ganska mycke i bilen. Jag har inte problem med de. Men de kan uppfattas störande för andra tror jag.

Jag funderar på o testa bilen på bromsbänk. De e kanske onödigt men kul o veta om man får mer eller mindre hk med sportavgassystem o sportfilter.

http://www.garaget.org/?car=19635
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.