Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tore Björklund
greeeken skrev:
~Kalle~ skrev:
Infide skrev:Jag har lite samma problem när det är kallt. Backen vill inte i...lägger i ettan, kör fram 5mm och sedan går backen i.. konstigt.
Samma problem här! :???:

/Kalle
Vanligt på 00-01 bilar.
Växellådan måste ner och smörjas in.
Éller så får man leva med det.

Angående trådskaparen
Känns skumt att olja o fett ska frysa till så man inte kan rubba växelspaken
De inte så att de kommit in vatten???? på nått mystiskt sätt o så fryser det till?

Det kan väl knappast ha kommit in vatten i växellådan, men om lådan ska ner och smörjas in, ojoj, då rullar väl tusenlapparna iväg fort.

/Tore
Användarvisningsbild
av greeeken
Tore Björklund skrev:
greeeken skrev:
~Kalle~ skrev: Samma problem här! :???:

/Kalle
Vanligt på 00-01 bilar.
Växellådan måste ner och smörjas in.
Éller så får man leva med det.

Angående trådskaparen
Känns skumt att olja o fett ska frysa till så man inte kan rubba växelspaken
De inte så att de kommit in vatten???? på nått mystiskt sätt o så fryser det till?

Det kan väl knappast ha kommit in vatten i växellådan, men om lådan ska ner och smörjas in, ojoj, då rullar väl tusenlapparna iväg fort.

/Tore
Det var bara en ide, en tanke på vad det kan vara. inget är omöjligt.
av Infide
Vad är det exakt som skall "smörjas in" i växellådan förutom det som inte smörjs av växellådsoljan?
av LaRy
Hej alla ni som kan de exakta skillnaderna mellan årsmodeller. Jag vet att på min S80 är växelspaken kopplad till lådan med wire, något som kom med en viss för mig okänd årsmodell. Kan man tänka sig att det precis som på cyklar och mopeder har kommit in vatten i wiren som fryser då det blir kallt?
av Kena
Asså jag har ju en v70 av gamla modellen, och backen är nästan alltid svår att få i, men lägger jag i 4:an först slinker den lätt i. Våffelmecken sa åt mej med att lådan måste ned och nått måste sörjas, men vad???
av Infide
Jag tror ärligt talat mer på LaRy än de som hävdar att lådan måste ner och "smörjas" innan jag får svar på vad det är i lådan som inte får olja utan blir påverkat av yttre klimat för att kunna kärva/frysa etc..
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är växellådan som ska smörjas in.
Nytt fett ska in.
Hur ska man förklara? Hmm.
Ganska vanligt som sagt på 00-01 bilar mend etta gäller OM backen inte går i lätt
av Thomas J
Det är ingående axeln i lådan som fettas in.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Splinesen på ingående axeln där lamellen sitter, japp. Men det borde inte vara problemet här.
LaRy skrev:Hej alla ni som kan de exakta skillnaderna mellan årsmodeller. Jag vet att på min S80 är växelspaken kopplad till lådan med wire, något som kom med en viss för mig okänd årsmodell. Kan man tänka sig att det precis som på cyklar och mopeder har kommit in vatten i wiren som fryser då det blir kallt?
Wire har det varit sen -92 då 850 kom!
2 st, en för framåt/bakåt och en för sidled. Så om det går trögt på ena hållet, tex att det är lätt att flytta spaken i sidled men trögt framåt/bakåt ska man nog misstänka en trög wire.
av Tore Björklund
Pratat med någon på Samuelssons i Gävle. Lådan ska tas ner, rengöras och fettas in.
Det hjälpte nog lite att lämna växeln i friläge, men det går trögt i över 10 min, sedan känns det normalt igen
/Tore
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]