Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
På S60/V70R awd kan man trycka på DSTC-knappen fem gånger i en jämn följd så stängs det av helt.

På övriga modeller går det bara att stänga av antispinnfunktionen. Jag har varit ute och "övat" lite vinterkörning på en stor snötäckt plan med t.ex V50 T5 awd, XC90 D5 osv. Tycker att det är grymt kul! Det blir givetvis inte lika kul som i en R där man kan stänga av allt helt. Men det blir 'kulsäkert' :-)
av bilgalen
Tycker det var en väldigt dum funktion att det inte går att stänga av. Låter som att det får bli en Audi quattro istället när det är bytesdags!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Tycker det var en väldigt dum funktion att det inte går att stänga av. Låter som att det får bli en Audi quattro istället när det är bytesdags!
Dumt? Säkert? kalla det vad du vill. Jag väljer att kalla det säkert.

Jag är tveksam till att det går att stänga av helt på Audis quattrobilar....
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Tycker det var en väldigt dum funktion att det inte går att stänga av. Låter som att det får bli en Audi quattro istället när det är bytesdags!

Jo, det ska gå att stänga av helt på Audi. Så även Saab och Bmw.

Säkert visst, men jag vill ha lite roligt med 4wd ibland också :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:

Japp, det går inte att stänga av. Kör man ut på en bana eller liknade så går det inte att sladda överhuvudtaget. Bilen bromsar bara ned och motverkar alla tendenser till sladd. Och det kan inte stängas av. Har provat många gånger , tråkigare bil att köra en Volvon med DSTC får du nog leta efter. Men säkert.... men det är ju hela grejen med volvo, ju säkrare och tråkigare desto bättre...

Vill du ha en kul 4-hjulsdriven bil som du kan busa med, köp något annat som en quattro, subaru, bmw -ix eller liknande....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Japp, det går inte att stänga av. Kör man ut på en bana eller liknade så går det inte att sladda överhuvudtaget. Bilen bromsar bara ned och motverkar alla tendenser till sladd. Och det kan inte stängas av. Har provat många gånger , tråkigare bil att köra en Volvon med DSTC får du nog leta efter. Men säkert.... men det är ju hela grejen med volvo, ju säkrare och tråkigare desto bättre...
Inte sladda överhuvudtaget??

Provocerar man bilen på t.ex stor snötäckt plan är det inga problem att få lite uppställ.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Japp, det går inte att stänga av. Kör man ut på en bana eller liknade så går det inte att sladda överhuvudtaget. Bilen bromsar bara ned och motverkar alla tendenser till sladd. Och det kan inte stängas av. Har provat många gånger , tråkigare bil att köra en Volvon med DSTC får du nog leta efter. Men säkert.... men det är ju hela grejen med volvo, ju säkrare och tråkigare desto bättre...

Provocerar man bilen på t.ex stor snötäckt plan är det inga problem att få lite uppställ.
Blir nog till att försöka provköra de olika 4wd systemen innan man köper. Tänkte byta under nästa år, så man får väl passa på om det blir lite snö nu i vinter.

Men nu blev jag faktiskt lite besviken på Volvo awd.
av matzen10
bilgalen skrev:Men nu blev jag faktiskt lite besviken på Volvo awd.
Fast inte vi som har AWD för säkerhetsskull! 8)

M V H
---> Matz
av bilgalen
matzen10 skrev:
bilgalen skrev:Men nu blev jag faktiskt lite besviken på Volvo awd.
Fast inte vi som har AWD för säkerhetsskull! 8)

M V H
---> Matz
Men det är ju det som är grejen. Jag vill ju i 99% av fallen också köra tryggt och säkert på landsvägar, motorvägar osv. Detta gör man ju med vilken 4wd bil som helst med antisladd och anti spinn.

Men den sista lilla procenten vill jag kanske leta upp en trevlig väg med god sikt alternativt upplogad sjöis/bana vintertid för att leka lite.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:

Det är inte uppställ i min värld i alla fall.

Om man kommer in med en sjuhelvetes hastighet och pressar i kurvan så det släpper så visst sladdar det lite medans DSTC jobbar på att fånga in bilen.

MEN DSTC gör ju det genom att bromsa bort fart på individuella hjul så att sladden dör ut.... hur kul känns det. Bilen bara dör och saktar av...visst fan det är säker som bara den.

Ett bredställ för mig är raka motsaten, det är ju att man ställer upp bilen och gasar så att den drar sig genom kurvav och accelererar ut ur den fortfarande med ställ...

Det går ALDRIG med DSTC ......

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]