Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
SKA du ha en S80 så försök hitta en "limited". Det är den enda som inte ser gubbig ut med sin härliga blåfärg. Finns dock bara som -01.
Ex. http://www.blocket.se/vi/12235809.htm?ca=5_s
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
det är bra att vara diskret 8)
gti pojkarna anar inget när de blir från åkta av en silverfärgad T6:a! he he
men allvarligt välj en bil med mörk interiör då barn ofta drar in en massa smuts in i bilen tex efter en inspirerande dag på dagis lekplatsen :???:
Användarvisningsbild
av Loner
Funk skrev:Personligen tycker jag att resonemanget att man måste ha kombi när man har barn är ganska överdrivet.
/Thomas
Beror ju på ens livstil oxå, antar att du inte var ute och åkte speciellt mycket med din familj..

Barnvagn + snowracer bara där börjar det bli trångt i en sedan...

Sen skall det med kläder/blöjor/leksaker..

Nä för mig är det kombi och takbox som gäller vid längre resor.

/L
Användarvisningsbild
av MartinS
Nog för att det är skillnad på hur man kan packa en sedan jämfört med en kombi, men en S80 har ändå 460 liters bagage.
När vår dotter var liten hade vi en V40, som har 413liters bagage. Det var aldrig några problem, visst var det ofta fullastat, men vi fick alltid in det vi ville. Det är ju för övrigt inte så där värst länge som du släpar med dig en vagn, 2 år kanske.

Nu kör vi en V70, det var ett otroligt onödigt köp. Jag lyckas aldrig lasta över baksätesryggen hur mycket jag än försöker.

Kör på en S80 du, jag är den förste att bli avundsjuk på den härliga stora interiören jämfört med den mindre V70'n.

/Martin
Användarvisningsbild
av Loner
MartinS skrev: Nu kör vi en V70, det var ett otroligt onödigt köp. Jag lyckas aldrig lasta över baksätesryggen hur mycket jag än försöker.
/Martin
Barnvagn och sommarbil sen är det trångt..
Bild

Kör ni inget alls i era bilar? Vi har då oftast fullt i vår, som till helgen, då barnvagn resesäng leksaker mm skall med + en kolgrill osv..

Blir takbox och släpvagn!

/L
av haxpet
Jag har ett barn, och med S60 så blev det för trångt när barnvagnen skulle med. Så det blev en V70 istället. Men nog lyckas vi fylla den också från golv till tak.
Användarvisningsbild
av MartinS
Loner skrev:
MartinS skrev: Nu kör vi en V70, det var ett otroligt onödigt köp. Jag lyckas aldrig lasta över baksätesryggen hur mycket jag än försöker.
/Martin
Barnvagn och sommarbil sen är det trångt..

Kör ni inget alls i era bilar? Vi har då oftast fullt i vår, som till helgen, då barnvagn resesäng leksaker mm skall med + en kolgrill osv..

Blir takbox och släpvagn!

/L
Barnvagnen la vi av med för ett år sedan, minst. Sommarbil är ersatt av en cykel och dom tar inte så mycket plats, nästa storlek hänger man ju till och med utanför bagaget.
Sängar brukar finnas dit vi skall, grillar lika så. Leksaker åker väl med lite, men man behöver ju inte ta med hela barnkammaren så fort man skall åka bort över helgen.

Man kanske kan tro vi inte kör så mycket, men halva släkten bor på östkusten och andra halvan på västkusten så det blir mycket åka. Utöver det har vi en sommarstuga som vi frekvent använder.

Funderar man lite så har vi nog oftast inte med oss så mycket mer än varsin väska, en kykväska, någon kasse mat, en cykel och några flytvästar och regnkläder. Vad mer behöver(!) man?

/Martin
av matzen10
Håller med dej Funk. Form & design får vara med och avgöra mitt bilval..Inte låter jag det praktiska bestämma karosseriet... Då hade jag väl isf köpt en Citroen Evasion, typ...

Nu åker vi inte så värst mycket på semester på det viset som några här menar..Och har "bara" 1 barn...Skulle uppskatta årliga semesterturer till 4 st ungefär. Uppskattar att det rör sej om ca; 400 mil för det ändamålet. Vi har sommarstuga vid sjö som vårt semesterparadis ;-) och där finns redan det mesta.
Hur som helst så har det sällan varit problem med att packningen inte får rum, även om vi varit 2 vuxna och 2 barn. Och med 1 barnvagn på den tiden det begav sej. Vid något tillfälle har dock enstaka väska fått vara i kupe'n. För övrigt så har nästan inget försakats vid packningen.. Vi packar oftast med oss det som går åt och inte för eventualiteter.
Till de som köper kombi då, och lastar mycket; använder ni godkända lastförskjutningsgaller till kupe'n? ;-) Det är inte så vanligt vad jag ser i trafiken iaf..Men lastas upp ska det. Härom dagen såg jag en V70 som hade en hopfälld, mindre, gräsklippare (såg det ut som) i ena delen av lastutrymmet. I den andra var det jordsäckar som stack upp. Undrar vad en sån jordsäck väger vid kollision på sin väg fram i kupe'n?

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
matzen10 skrev:Till de som köper kombi då, och lastar mycket; använder ni godkända lastförskjutningsgaller till kupe'n? ;-)
Absolut, det är en förutsättning. Det är väl föresten standard på v70, jag har det i allafall alltid uppdraget oavsett hur mycket eller lite som ligger i bagaget. Vid en rullning hjälper stoppar inte baksätet mycket....

/Martin
Användarvisningsbild
av Loner
matzen10 skrev: Till de som köper kombi då, och lastar mycket; använder ni godkända lastförskjutningsgaller till kupe'n? ;-)
Klart jag gör, ett av de första tillbehören som införskaffades, V70's original i tyg ger jag inte mycket för.

/L
V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]