Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
När Powershift kommer så behöver man inte välja ... då får man en automatväxlad manuell låda ... :)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jepp. det ar naturligtvis en smaksak.

Dali!

Vad ar skillnaden pa Geartronic & Powershift?
av zoran
greeeken skrev:Om du är lat som dom flesta här så väljer du automat. Om du inte gilar att växla så kanske du borde köra bilspel på datan så slipper du.
Om du vill köra bil så väljer du manuell. då ingår det att växla oxå.
Men som en del skriver är det mkt stads körning så är nog automat att föredra.

Själ så föredrar jag manuell.

Tycker du ska testa båda så vet du själv vad du vill ha.
Det här är det dummaste jag har någonsin hört. Så DU har bestämt att man är lat om man överlåter ett helt onödigt moment, som att välja växel, åt något som är både snabbare och bättre, dvs växellådan och styrelektroniken. Om det är så kul med att göra allt jobb själv, varför har du inte spakar i kupen som styr bränsletryck, ventiltider osv osv. Under tiden då man körde ångdrivna bilar styrde man det mesta själv.

Jag VILL köra bil och jag VILL köra en automatbil. Bara för att DU fått för dig att manuell är rätt, betyder det inte att du har rätt och att jag inte vill köra bil.

Jag har precis lika mycket kontroll över min motor som du. Folk gnäller över att automater växlar ner så förbannat och driver nålen i rött varje gång man kör om, men det är inte sant. Vet man hur man ska köra en automat, så funkar den minst lika bra som manuell.

Jag slår vad att jag klår dig 0-100 i en manuell T5-a med min 2.5T geartronic.

Det kommer inte ens vara svårt ju. Och för övrigt. Sen jag lärde mig köra bil (13 år) har jag haft manuella bilar. Det är nu 19 år senare jag skaffat mig en automat, och jag skulle inte byta det mot något liknande.

Finns INGET som är så roligt som en bil med lite pulver i och automatlåda.

Som du skrev, smaken är som baken.
Användarvisningsbild
av Svahn
Jag har tidigare haft D5 manuell och har nu köpt en D5 aut. Kan väl säga att jag inte ser någon fördel med manuell. Vridet i motorn gör att den är perfekt till automatlådan, och jag kan (om det är tex. oplogat) växla manuellt när jag vill. Prova innan du köper, men en modern automat är svårslagen.
av Daddan
Stark motor och automat är perfekt. Du kommer antagligen att gilla D5 med automat eftersom vridet är så fint.

Jag körde en av jobbets VW Polo 1,4 automat. Jag kollade tre gånger om jag glömt handbromsen.

Betyder detta att automat är tråkigt?

Nej, jag har min bil med automat och vet hur det ska vara...

Sen var det inte det minsta tråkigt att åka aktivt i en kompressormatad Corvette med automat heller.
av dali
V70BiFuel03 skrev:Vad ar skillnaden pa Geartronic & Powershift?
Geartronic är en vanligt automatlåda med momentomvandlare, Powershift är en manuell låda med hydraulisk (automatisk) dubbelkoppling.

Info om Powershift finns här och här.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
zoran skrev: Jag slår vad att jag klår dig 0-100 i en manuell T5-a med min 2.5T geartronic.
Nu får ni hålla isär begreppen lite. Automat kan vara snabbare 1-100 men det gäller bara när man har massor med motor och dåligt grepp, eller inte kan växla.

I alla andra fall är manuell snabbare för det slirar bort så satans mycket effekt i lådan.

Nu är det ju en D5a killen ska ha och den är inte övermotoriserad utan den mauella är bra mycket snabbare både på pappret och när man kör i verkligheten. (jag har provat båda.)

Vill själv ha automat men har valt bort det för det kostar mer i inköp, servce/underhåll, blir slöare och drar duktigt med mera bränsle. Särkilt när man tex står i kö länge och så fort driven är i läga D så varvar ju motorn så man får hålla bilen stilla med bromsen vilket suger duktigt med bränsle.

Men vill man läggade extra slantarna så gör det om detr känns bra

För övrigt: Killens ska ju dra husvagn också. Jag drar massor med tunga släp och med automat märks skillnaden i förbrukningen ännu mera då.
av Qualia
Nu har jag bara kört manuell låda än så länge, min nästa bil blir nog ändå en automat, kör man i Stockholm vet ju alla hur det är vid rusnings tiden...

Man kanske har bara blivit mer lat? Dock e ju manuell låda mer sportig att köra men ändå..
av el Toro
wow, vilken tråd!
den bara fullkomligt exploderade. "automatare" o "manuellare" i varsin skyttegrav. haha! :D

here's my 2 cents. jag har kört manuellt i över 10 år, å så plötsligt kände jag längtan efter att slippa det momentet... mest av nyfikenhet för jag mådde inte dåligt av att växla. hur som helst letade jag rätt på en s60 T5 med geartronic-låda och slog till. har inte ångrat mig en sekund!

problemet är nog mest att jag kanske aldrig mer vill ha en manuell växellåda...

drar den mer bränsle? hmmm... svårt för mig att avgöra då detta är min första s60. har jämfört med en kompis på jobbet som kör sin s60 som tjänstebil. mestadels landsvägskörning. hans förbrukning snittar 0,75 (på sina 170hk) och min drar 0,85 (250hk). är det per definition en hög bränsleförbrukning? gör er egen bedömning...

ingen av oss har dragkrok, men det är tänkbart en nackdel med automatlåda då....

fotnot: mina tidigare kärra var en s40 2,0T (manuell) och den slukade ca 0,8 (160hk).
Användarvisningsbild
av greeeken
zoran skrev:
greeeken skrev:Om du är lat som dom flesta här så väljer du automat. Om du inte gilar att växla så kanske du borde köra bilspel på datan så slipper du.
Om du vill köra bil så väljer du manuell. då ingår det att växla oxå.
Men som en del skriver är det mkt stads körning så är nog automat att föredra.

Själ så föredrar jag manuell.

Tycker du ska testa båda så vet du själv vad du vill ha.
Det här är det dummaste jag har någonsin hört. Så DU har bestämt att man är lat om man överlåter ett helt onödigt moment, som att välja växel, åt något som är både snabbare och bättre, dvs växellådan och styrelektroniken. Om det är så kul med att göra allt jobb själv, varför har du inte spakar i kupen som styr bränsletryck, ventiltider osv osv. Under tiden då man körde ångdrivna bilar styrde man det mesta själv.

Jag VILL köra bil och jag VILL köra en automatbil. Bara för att DU fått för dig att manuell är rätt, betyder det inte att du har rätt och att jag inte vill köra bil.

Jag har precis lika mycket kontroll över min motor som du. Folk gnäller över att automater växlar ner så förbannat och driver nålen i rött varje gång man kör om, men det är inte sant. Vet man hur man ska köra en automat, så funkar den minst lika bra som manuell.

Jag slår vad att jag klår dig 0-100 i en manuell T5-a med min 2.5T geartronic.

Det kommer inte ens vara svårt ju. Och för övrigt. Sen jag lärde mig köra bil (13 år) har jag haft manuella bilar. Det är nu 19 år senare jag skaffat mig en automat, och jag skulle inte byta det mot något liknande.

Finns INGET som är så roligt som en bil med lite pulver i och automatlåda.

Som du skrev, smaken är som baken.
Njaaa hm kanske kanske inte, en bil med pulver och automat? Ja vet inte har testat att köra kompisens Amg 500 med massa pulver i. Automat såklart. Både ja o nej kan ja säga, men det är ju smaksak vad man gillar, jag gillar manuell.
Jag kör 6 mil far o tebax till jobbet med min, det stör inte mig att växla. För andra så kanske det är jobbigt.
Bäst är atttrådskaparen testar båda varianterna då vet han ju själv.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]