Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoR+s60
dave skrev:Vad än tjötskallen Carman säger så är det volvos länk till kunderna: återförsäljare med deras mekanikerverkstäder som är dyra som fan, de tar jävligt bra betalt. Volvo i min stad byggde just ny front på sitt hus, byggde även ut med en jävla massa kvadrat, så det e klart det går bra för dem.

Exempel: Bytte bromsbelägg fram förra veckan. Beläggen kostade 800 kr, det kan jag ta. Sen kostade arbetet 800 kr.. ? Jag har sjäv bytt beläggen på en 850, det tar ca en halvtimme med smörjning. Alltså tog volvo 800 kr för ca 30 min arbete, vilket jag faktiskt tror tar dem kortare tid med deras maskiner för att ta bort hjulen, hissa upp bilen i en bekväm arbetsposition... Fin timlön? jävla ocker.

Så det blir att serva bilen hos volvo så man får stämpeln, sen laga den någon annanstans i fortsättningen.

Sen gott att volvo fick pisk av PLUS angående dessa gasspjäll!

Dave
Jo hehe dom bygger ut hos mig också.. ganska modernt och stort!
Mamma lämnade s60'n en gång för byte av luftfilter. hahah 300 spänn tog killen på volvon. efter min semester fick ja reda på detta. Gick till volvo för att hitta killen som har 300kr/h för 2 minuters arbete. Jodå jag hittade han och fick 200 kr tillbaka!
av Volvo_S60
Handlar väl om kunskap också. Kan bara tala av egen erfaranhet hos min mekaniker på Bilia. Han kanske inte är billigast när det gäller reservdelar mm. Men han löser och hittar alla fel jag haft utan en massa felsökningstid.

Mitt tips är att leta upp en duktig mekaniker som man litar på och bygg upp en relation. Sen kan det vara på Bilia eller någon annan verkstad.
av volvoR+s60
Volvo_S60 skrev:Handlar väl om kunskap också. Kan bara tala av egen erfaranhet hos min mekaniker på Bilia. Han kanske inte är billigast när det gäller reservdelar mm. Men han löser och hittar alla fel jag haft utan en massa felsökningstid.

Mitt tips är att leta upp en duktig mekaniker som man litar på och bygg upp en relation. Sen kan det vara på Bilia eller någon annan verkstad.
heheh fint det där mer relation =) du kanske ser ärlighet i han, han ser dig som kronor och öre..

Men va vet jag.

mvh!
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Då ska ni inte köpa en Pasat...Kompisen har en 03 eller 04 som gått 9000 mil och då ska man byta kamremmen vid service.....den gick på över 12000:-
Det är ett jävla tjat hela tiden att Volvo strula och att det är dyrt att serva o laga.
Och då ska vi inte snacka om vad Audi o Bmw kosta att lag o serva.
Och DOM GÅR OXÅ SÖNDER.
Har en som har en BMW 06a som dom har fått hämta TRE gånger nu med bärgare....han är skit trött på BMW.
Nä jag tycker ni kan kolla lite på vad annat "skit" kosta innan ni gnäller.

Från en nöjd Volvo ägare.....som kör många andra bilmärken oxå
av volvoR+s60
Jimmy Svensson skrev:Då ska ni inte köpa en Pasat...Kompisen har en 03 eller 04 som gått 9000 mil och då ska man byta kamremmen vid service.....den gick på över 12000:-
Det är ett jävla tjat hela tiden att Volvo strula och att det är dyrt att serva o laga.
Och då ska vi inte snacka om vad Audi o Bmw kosta att lag o serva.
Och DOM GÅR OXÅ SÖNDER.
Har en som har en BMW 06a som dom har fått hämta TRE gånger nu med bärgare....han är skit trött på BMW.
Nä jag tycker ni kan kolla lite på vad annat "skit" kosta innan ni gnäller.

Från en nöjd Volvo ägare.....som kör många andra bilmärken oxå
Det gäller att ha tur när man köper bil. Alla har vi olika erfarenheter av verkstadsbesök.
Har tre bilar i familjen, S60, Golf 4gti och saab 9-5. Alla är dyra att serva men volvon tar priset.
Visst är jag nöjd med den, men jag försöker undvika volvo aukt verkstad så ofta jag kan. Brukar serva bilen hos volvo för att få stämpeln allt annat låter jag någon annan verkstad göra.
Rätt till att gnälla det har jag. =)

mvh..
Användarvisningsbild
av sprayblob
Fick ett tips av en snubbe om denna firma....*inge reklamsyfte detta..jag lovar*

http://www.solnabilteknik.se/sidor/bilservice.html

Här kan man se de fasta priserna för servicar...små-medel-stora....priser mm
Dom är grymt mkt billigare än de reguljära STÖRRE penga-utsugarna...
Nu är ju detta då i 08-trakterna så detta är ju enbart aktuellt för dem i omnejd....
av Marbas
Men varför tar volvo betalt för mjukvara? Bara några jämförelser:

1. Har en SonyEricsson mobil - gratis att uppgradera mjukvaran
2. Digitalboxar - gratis att uppgradera mjukvaran
3. Windows - gratis att uppgradera mjukvaran (tog i att skriva detta men ändå)
4. ...

Jobbar själv inom mjukvarubranschen och vet mycket väl att mjukvara är inte billigt att ta fram. Men uppgraderingar och felrättningar SKA vara gratis. Förstår att man tar betalt för jobbet att ladda mjukvaran och om man lägger in nya funktioner, MEN vill man ha en total CAN uppgradering (eller vad det nu heter) där man går igenom alla mjukvarorna och slänger in de senaste versioner SKA inte kosta mer än arbetet för verkstäderna.
Användarvisningsbild
av #27
volvoR+s60 skrev:Men när ni hittar en volvo verkstad som inte är svindyr kan ni kontakta mig.
Var går gränsen för svindyr???
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:Men varför tar volvo betalt för mjukvara? Bara några jämförelser:

1. Har en SonyEricsson mobil - gratis att uppgradera mjukvaran
2. Digitalboxar - gratis att uppgradera mjukvaran
3. Windows - gratis att uppgradera mjukvaran (tog i att skriva detta men ändå)
4. ...

Jobbar själv inom mjukvarubranschen och vet mycket väl att mjukvara är inte billigt att ta fram. Men uppgraderingar och felrättningar SKA vara gratis. Förstår att man tar betalt för jobbet att ladda mjukvaran och om man lägger in nya funktioner, MEN vill man ha en total CAN uppgradering (eller vad det nu heter) där man går igenom alla mjukvarorna och slänger in de senaste versioner SKA inte kosta mer än arbetet för verkstäderna.
Jag fattar inte hur jag ska kunna skriva det tydligare.

din uppdatering av digitlboxen är gratis för att du gör den själv.
"T5R" var iriterad på att det kostar pengar & jag förklarar bara varför det kostar pengar, givetvis had det varit ännu bttre för märkesverkstäderna om dom fått betalt från volvo för att göra uppdatringar, men nu är det inte så.

jag fattar inte varför ni blir så arga, i ställer en fråga & bara för att svaret inte klappar er med hårs så är man dumm i huvet. fortsätter ni så så struntar man ju i o svara, å då står ni där med era fråggor utan svar! (det är ju inte jag som hitat på allt)

när ni jämför uppdateringer så har ju dom prylar ni jämför med den fördelen att dom redan är uppkopplade mot ett nätverk, vilket en bil inte är.

JAg tycker det är positivt att det i dag går att uppdatera för en billig pening, jämfört med att byta komponenter som man gjodre förr, till en betydligt högre summa pengar.
av volvoR+s60
#27 skrev:
volvoR+s60 skrev:Men när ni hittar en volvo verkstad som inte är svindyr kan ni kontakta mig.
Var går gränsen för svindyr???
Jo när du känner varje gång att du har blivit blåst och de tar verkligen för mycket i betalt..

ex: 2500kr för att byte kåpa på backspegeln(helt vanliga) samt glas.,
300kr för byte av luftfilter.
Kan ta fram alla mina kvitton och göra listan lång :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]