Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
klacken skrev:Går att sätta ett vajer lås på bromsslangen och strypa den men då bör du också byta slang när du byter oket.
Sämre bromsar men inget problem att köra.
Det måste väl ändå vara viktigare att kunna bromsa säkert än att kunna köra.

/M
av klacken
Han skrev att han måste köra. Har du tre fungerande bromsok så har du nog tillräckligt med bromskraft för att kunna köra. Speciellt när du vet om det.Finns massor som kör med någon bromskolv som tagit fast utan att veta om det förrän dom är på besiktning.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Så det är ok att man måste köra även om man har en bil som är direkt trafikfarlig och som man dessutom har satt bromsdetaljer ur spel med flit?

Det är väl ok om man lirkar upp kolven så det fungerar bättre men inte klämma åt bromsslangar eller på annat sätt sätta det ur funktion.

Måste man köra så finns det bilar att hyra.

Hoppas det är ni som tycker det är ok att köra med trafikfarliga bilar står ivägen när trådskaparen bromsar och tappar kontrollen på bilen för jag vill inte vara i närheten.

Trodde inte forumet var till för att uppmana till trafikbrott.

/M
av MickeM
Jag förstår problemet med att man måste ha bilen. Hyra bil kan man ju bara göra i större tätorter, och låååångt ifrån alla bor så.
Det kan ju vara +10mil till uthyrare beroende på vårt man bor.

Men jag säger det igen.
Kör med närliggande bromsen som återstår efter nogrann uppsmörjning!
Kör och bromsa så sällan som möjligt.

Du riskerar hjullagret på sin höjd, och då ska det ligga på som bara f@n!
Brand är extremt osannolikt.

Ändå minst 100gånger säkrare än att ha broms på tre hjul, dessutom på tvivelaktigt sätt. Annat är hål i huvudet.

Ursäkta, men så är det!
av klacken
Har inte uppmanat till något brott eller sagt att det är rätt, jag har svarat på TS fråga och det är väl det forum är till för?
Har själv kört med den lösningen och vet att det funkar.
av III
Atr köra med ett bromsok satt ur spel är direkt olämpligt och tämligen omoget trafiksäkerhetstänk. Tänk om tänk rätt. Använd inte bilen om inte bromsen fungerar tillfredsställande. Ta bussen, hyrbil eller vad tusan som istället.
av nivenko
Borde inte bli förvånad men ibland undrar jag hur folk tänker. Här i norrland har det under de senaste veckorna varit många fler olyckor än vanligt. Inga dödliga guskelov men jag tror att bilarna i vart fall hade fungerande bromsar.
Senast redigerad av 1 nivenko, redigerad totalt 0 gånger.

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]