Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
vist ska volvo lysna på kunderna & bygga funktioner dom vill ha.
men om kunden tror att denna funktion kommer att göra att dom får färre reprationen på värmaren så tror kunden fel
av Marbas
CarMan skrev:vist ska volvo lysna på kunderna & bygga funktioner dom vill ha.
men om kunden tror att denna funktion kommer att göra att dom får färre reprationen på värmaren så tror kunden fel
Kunden har alltid rätt! Ett gammalt talesätt som stämmer i alla lägen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:
vist är det ett gamalt talesätt, men det stämmer ju sälan om man hård drar det.

om kunden tror at värmaren pajar mindre för att den stängsav vid kortkörningar så är ju det nått kunden tror o inte nått som blir rätt bara för att en kund tror det.
hur kan du får detta till att kunden har rätt.

-------------------------

jag hade en kund igår som trode han hade fel på sin V50 bar för att man kan se att helljuset bländas av i 2 etappar (gäller bilarn med xenonljud)
hur får du deta till att kunden har rätt?

en kund säger att bilen rusar på tomgång vid kallstart, jag förklarar att bilen har denna funktion för att klara avgaskraven, kunden sägar att bilen inte var så föra vintern.
hur får du det till att kunden har rätt?

kunden sägar att det alltid blåser kallt på föterna hela tiden oavsett hur man har reglagen. jag mätar upp att jag kan få +35 grader med max värme på fötterna
har kunden rätt här också?

kunden säger att hans färd dator är trasig för medelförbrukningen ändras inte.
jag förklarar att den räknar medel på allt man kört sedan den nollases sist, o ärbilen 2 år gammal o ingen har nollat så lär den inte medeler ändra sig bara för att men kör 150 km/h i en mil.

har kunden rätt att färd datorn är trasig?

man kan inte säga att kunden alltid har rätt (detta är ett utryck man andvändersig av för att på visa hur viktigt det är att bamöta kunderna på rätt sätt, det är inte samma sak som att kunden vet bärs o alla andra är idioter.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
Marbas skrev:

om kunden tror at värmaren pajar mindre för att den stängsav vid kortkörningar så är ju det nått kunden tror o inte nått som blir rätt bara för att en kund tror det.

jag hade en kund igår som trode han hade fel på sin V50 bar för att man kan se att helljuset bländas av i 2 etappar (gäller bilarn med xenonljud)

en kund säger att bilen rusar på tomgång vid kallstart, jag förklarar att bilen har denna funktion för att klara avgaskraven, kunden sägar att bilen inte var så föra vintern.

kunden sägar att det alltid blåser kallt på föterna hela tiden oavsett hur man har reglagen. jag mätar upp att jag kan få +35 grader med max värme på fötterna

jag förklarar att den räknar medel på allt man kört sedan den nollases sist, o ärbilen 2 år gammal o ingen har nollat så lär den inte medeler ändra sig bara för att men kör 150 km/h i en mil.

man kan inte säga att kunden alltid har rätt (detta är ett utryck man andvändersig av för att på visa hur viktigt det är att bamöta kunderna på rätt sätt, det är inte samma sak som att kunden vet bärs o alla andra är idioter.)
Varför måste du alltid dra alla kunder över en kam och idiotförklara alla kunder så fort man önskar sig en ny funktion eller förbättring.

Jag tycker det vore suveränt med tre lägen,

-Av
-På
-Auto

Varför skulle det vara så ini-helvete jubelidiotsikt att ha den funktionen så man tex slipper fylla garaget med dieselrök vid kallstart?

Förresten, du säger att värmarna inte pajjar av många korta start/stopp. Vad är det som gör att de pajjar då. För det är ju alltid strul med värmare efter några år.
av mojja
)[/quote]

Varför måste du alltid dra alla kunder över en kam och idiotförklara alla kunder [/quote]

Det e så volvo behåller sina kunder o får dom att känna sig uppskattade o trevligtbemötta..

Volvo verkstans policy "Vi vet bäst kunden ska bara hålla käft pröjsa o vara djävligt nöjd för att verkstan finns o överhuvudtaget tar i din bil"

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av CarMan
jag drar inte alla kunder över en kam. men till skilnad fårn dom flästa här så har jag erfarenhet av vad det brukar bli för missförstånd & bekmer uten på marknaden & kan utefrån det gissa mig fram på samma sätt som Volvo gissar.

jag har inte idiotförklarat nån, bara påvisat att kunden inte alla alltid har rätt.
av mojja
CarMan skrev:jag drar inte alla kunder över en kam. men till skilnad fårn dom flästa här så har jag erfarenhet av vad det brukar bli för missförstånd & bekmer uten på marknaden & kan utefrån det gissa mig fram på samma sätt som Volvo gissar.

jag har inte idiotförklarat nån, bara påvisat att kunden inte alla alltid har rätt.
Jag vet att du e väldigt kompetent o säkert en viktig "pelare" i det företaget du jobbar på.

Men ibland e dina svar så vinklade o nedlåtande mot andras åsikter så det e skrämande..

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av CarMan
mojja skrev:
CarMan skrev:jag drar inte alla kunder över en kam. men till skilnad fårn dom flästa här så har jag erfarenhet av vad det brukar bli för missförstånd & bekmer uten på marknaden & kan utefrån det gissa mig fram på samma sätt som Volvo gissar.

Jag vet att du e väldigt kompetent o säkert en viktig "pelare" i det företaget du jobbar på.

Men ibland e dina svar så vinklade o nedlåtande mot andras åsikter så det e skrämande..

M.v.h mojja
vad exakt är vinklat i denna tråd?
jag försöker bbara vara realistisk.
av Marbas
CarMan skrev:
Marbas skrev:

<b>Kunden har alltid rätt!!!</b>

Om kunden tycker att det blåser kallare på fötterna så tycker han det. Han kommer till dig för att få hjälp med det, och då är det din förbannade skyldighet att vara trevlig mot kunden, hjälpa honom med problemet han har, det är ju det han betalar för. Sen om hans problem är ett fel eller inte är en helt annan fråga. Kunden har upplevt något som han anser vara annorlunda mot vad han förväntar sig. Det är din uppgift att avhjälpa honom problemet, sen om det innebär att du plockar fram dina fina verktyg och all din otroliga kunskap om bilar är en HELT annan sak. Hur svårt kan det vara att förstå att kunden är ditt leverbröd, se till att hålla honom nöjd i alla lägen, dvs KUNDEN HAR ALLTID RÄTT!

Sen kan jag förstå att det kommer mer eller mindre begåvade problem till din verkstad, men återigen, oavsett vad du tycker så har kunden upplevt något som han tycker är annorlunda och vill ha hjälp. Det är det man betalar för! Kanske dags för en charmkurs...

Vill också påpeka att jag själv har inte råkat ut för någon verkstad som har den inställningen som CarMan verkar ha, utan jag har fått precis den hjälpen jag ville ha / förväntat mig (än så länge), så generalisera ska man inte göra (varken om verkstäder eller kunder).
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:
CarMan skrev:
Marbas skrev: Kunden har alltid rätt! Ett gammalt talesätt som stämmer i alla lägen.

<b>Kunden har alltid rätt!!!</b>

Om kunden tycker att det blåser kallare på fötterna så tycker han det. Han kommer till dig för att få hjälp med det, och då är det din förbannade skyldighet att vara trevlig mot kunden, hjälpa honom med problemet han har, det är ju det han betalar för. Sen om hans problem är ett fel eller inte är en helt annan fråga. Kunden har upplevt något som han anser vara annorlunda mot vad han förväntar sig. Det är din uppgift att avhjälpa honom problemet, sen om det innebär att du plockar fram dina fina verktyg och all din otroliga kunskap om bilar är en HELT annan sak. Hur svårt kan det vara att förstå att kunden är ditt leverbröd, se till att hålla honom nöjd i alla lägen, dvs KUNDEN HAR ALLTID RÄTT!

Sen kan jag förstå att det kommer mer eller mindre begåvade problem till din verkstad, men återigen, oavsett vad du tycker så har kunden upplevt något som han tycker är annorlunda och vill ha hjälp. Det är det man betalar för! Kanske dags för en charmkurs...

Vill också påpeka att jag själv har inte råkat ut för någon verkstad som har den inställningen som CarMan verkar ha, utan jag har fått precis den hjälpen jag ville ha / förväntat mig (än så länge), så generalisera ska man inte göra (varken om verkstäder eller kunder).
o vem har sagt att jag är otrevlig o kastar vatten på kunden?
Här på forumet så käns det onödigt med 20 inlägg med interjuv m.m. (specielt då man ändå måst ha bilen för att förstå) så jag kan svara i 2 raka meningar med hur det funkar, vad som är rätt o fel.

självklart bemöter jag kunden o tar reda på vad han har för symtom. om symtomen av viker från vad volv säker är normalt för bilmodellen så lagas det givetvis så att bilen hamnar inom "normerna" för vad bilan ska uppfylla (& är bilen inom nybilsgarantin så betalar volvo) är bilen innom "normerna" men kunden inte är nöjd ialla fall så blir åtgärdena ofta mycket dyra & volvo betalar inte! många kunder väljer at inte betala 50 000:- för att på en grad varmare på föttern.

( tycker kunden att det blåser kalt på föterna & jag mäter upp att tempskilnaden är 1,5 grader mallan fötter & ansiktshöjd. volvo säger att det är normalt med 4 graders temp skilnad, över detta är det fel. i detta läget är bilen inte trasig, det är inte ett fel! = kunden har inte rätt att han har fel på sin bil, kunden har bara rätt i att det är temp skilnad.
jag är mycket noga med att skilja på fel & egenskape, vilket jag tydligt har märkt att bara vi som jobbar med bilar här inne har förstått, ni andra lever i nån fantasi värd)

ni är så ruskigt långt i från den verkliga värden när ni kommer med era inlägg så det käns ju som att komma till förskolan o förklara för små barn hur saker o ting funkar i den "stora värden"

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]