Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
sällan hänger sig en bränslemätare utan andledning.
man bör ju ta reda på varför den visar fel, så man inte råkar ut för det igen & det är väll det dom har gjort antar jag & där av priset.

dom har alltså åtgärdar bilens 2 fel

man sekn håller jag med om att det är konstigt att dom bara "kör på" utan att ha kontakt med kunden
av Göranson
Mr H skrev:Min normala intervall mellan tankningarna är ca 75-80 mil.
:shock: :shock: Du kör inte XC90 va ?
Användarvisningsbild
av Mr H
Göranson skrev:
Mr H skrev:Min normala intervall mellan tankningarna är ca 75-80 mil.
:shock: :shock: Du kör inte XC90 va ?
Nope!
Men jag brukar inte köra till sista droppen.... Tankar när det börjar närma sig rödfältet och jag ändå passerar det vanliga tankstället. Även om jag har soppa kvar för 10-15 mil till.
av matzen10
Jaa..nää...Vad ska man säga?!?

Det låter helt orimligt att ta ut en kostnad på det beloppet utan att informera kunden. Du ska naturligtvis betala för normal felsökning, men sedan ska företaget informera kunden om denne vill gå vidare. Måste inte verkstan redogöra för kunden innan åtgärd? För det antar jag att de inte gjorde?!

---> Matz
Användarvisningsbild
av Janne3
Borde inte ett sådant fel va lite lättare att hitta, funkar tändigen borde ju bränsle trycket kunnat mätas om detta är lågt eller inget borde väl tankarna finnas där ,fungerar pumpen eller bensin brist eller något fel på slang koppling från pump och fram till motor,inte vet jag , har haft ett liknande fel för ett antal år sedan på en ford,och där hade inte märkesverkstan en susning,men andra sidan så hade dom inte någon susning av de mästa
Användarvisningsbild
av CarMan
va då borde vara lätt att hitta. vem säger att det inte var lätt att hitta?
först ska man ju konsta tera vad som händer o inte händer, sen gör man en bedömning om det är på bränsle sidan eller ej.
tilexempel så mäter man bränsletrycket.
om man nu inte har bränsle tryck, men hör pumpen arbeta så vill man ju kolla om det finns bränsle i tanken & då måste rätt mycke inredning demonteras !

all felsökning, mätningat demontering m.m. är ju inte gjort på 5 röda direkt

ock som jag skrev tidigare så vill man ju hitta felet till att soppa mätaren visa fel & då är det ju yttligare felsökning som gäller.

--------------------------

med facit i hand låter alla fel enkla, men om så vore fallet så skulle väll alla laga sina bilar själv!
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:hur ska datorn se att det är tomt på bränsle? den har ju knapast ögon eller rönkensyn!

men lite väl saftigt för att inte ha tagit kontakt med kunden under felsökningen
Koppla upp bilen til ldatorn o kolla efter felkoder kanske?
Om den inte hittar så kan man misstänka soppa torsk kanske?
Mekanikerna är inte födda igår precis dom har erfarenhet dom kan säkert sina saker.
Tycker detta är löjligt

Carman du får ta o ge dig, ibland måste du inse att vissa verkstäder gör helt fel
De klart som f...........................n att dom ska meddela innan dom gör nått.

5000? ja skulle undrat direkt vad dom höll på med, skulle inte gå me på att betala detta om dom nu inte hörde av sig innan.
Ni får ursäkta mig ,men ja tror verkligen inte dom felsökte i 3 timmar
Användarvisningsbild
av MartinS
Om flera personer kör bilen är det väl ganska rimligt att dessa litar på mätaren och inte håller på och frågar varandra när man tankat senast och hur långt den gått sedan dess?! Trippmätaren kan man ju använda till vettigare saker än som backup mot bensinmätaren.

/Martin
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:va då borde vara lätt att hitta. vem säger att det inte var lätt att hitta?
först ska man ju konsta tera vad som händer o inte händer, sen gör man en bedömning om det är på bränsle sidan eller ej.
tilexempel så mäter man bränsletrycket.
om man nu inte har bränsle tryck, men hör pumpen arbeta så vill man ju kolla om det finns bränsle i tanken & då måste rätt mycke inredning demonteras !

all felsökning, mätningat demontering m.m. är ju inte gjort på 5 röda direkt

ock som jag skrev tidigare så vill man ju hitta felet till att soppa mätaren visa fel & då är det ju yttligare felsökning som gäller.

--------------------------

med facit i hand låter alla fel enkla, men om så vore fallet så skulle väll alla laga sina bilar själv!

Ja eller så kollar man inte om det finns bränsle utan gör som jag brukar .
Slår i 5L och vet att det finns bränsle. Det är ju helt klart det enklast och tar i princip ingen tid. detta tips bjuder jag på det kostar inget.
Det borde väl vara ett självklart förfarande i stället för att börja riva.
Så gjordes alltid på Saab og900 då det där var vanligt att pumpen suggummi försvann. Så jag är väl lite saab skadad :-)

Att inte föraren har koll på bränslemängd är väl inte konstigt om flera kör bilen....
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:hur ska datorn se att det är tomt på bränsle? den har ju knapast ögon eller rönkensyn!

men lite väl saftigt för att inte ha tagit kontakt med kunden under felsökningen
Koppla upp bilen til ldatorn o kolla efter felkoder kanske?
Om den inte hittar så kan man misstänka soppa torsk kanske?
Mekanikerna är inte födda igår precis dom har erfarenhet dom kan säkert sina saker.
Tycker detta är löjligt

Carman du får ta o ge dig, ibland måste du inse att vissa verkstäder gör helt fel
De klart som f...........................n att dom ska meddela innan dom gör nått.

5000? ja skulle undrat direkt vad dom höll på med, skulle inte gå me på att betala detta om dom nu inte hörde av sig innan.
Ni får ursäkta mig ,men ja tror verkligen inte dom felsökte i 3 timmar
Du är nog lite dummare än vad jag trode.
vad har jag skrivit i tråden?
tycker jag att 5000:- är normalt att debitera utan att prata med kunden?

sen när det gäller felsökning så tycker jag att du ska starta egen verksta, du tror ju att du kan detdär!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Du får nog leta universal då original […]

Svårlösta vibrationer

Mmm, under förutsättning att det man fyl[…]

Byta inre drivknut problem

Var det inte bilar med automat som hade tripod-inn[…]

Släpper vatten