Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snyggve
Frigge skrev:
Snyggve skrev:Jag tillhör dom som kommer ha behov av en bra 4wd. Därför är detta speciellt viktigt för mig. Innebär det att ALLA -03 har haldex?

Frigge, är du säker?

Har själv en -01:a med visco, fungerar KLOCKRENT. Dom som säger annat är förståsigpåare som inte har någon egen erfarenhet av systemet mer än att dom har "hört".

Har du erfarenhet av båda systemen?

Om ja, hur upplever du skillnaden i tex branta hala snötäckta backar eller i partier där tex bara 2 av hjulen har fäste.
Ser du någon skillnad med samma exempel ovan samt tungt släp påkopplat?

Menar du att det snarare var en ekonomisk fråga som gjorde att de bytte och att den påstådda kritiken är falsk?

:?:
av jbl
Nä visst finns det en del bakom kritiken.

Visco var känsligare vad gäller rull omkrets. Mekaniskt system som bestod av lameller? som badar i silikon olja. När oljan börjar bli varm så greppar det med lamellerna.

Haldex har ju en hjärna. Lameller med hydralik som styrs av elektronik. Inte lika stor chans att elda upp vinkelväxeln som var fallet med visko kopplingen.

Men när visko fungerar som tänkt så är det ett bra system. Har ägt en V70XC-00. Hade inga problem med halt väglag och märkte inte av någon fördröjning som vissa säger att det är.

Nu har jag en XC70-03 med haldex. Fungerar mycket bra. Hårdtestat på is,snö,lera och även i branta backar. Inget att klaga på. Dessutom så sover jag bättre med haldex än visko. Men jag är lättpåverkad av allt snack man har läst.
av Frigge
Snyggve skrev:
Frigge skrev:
Snyggve skrev:Jag tillhör dom som kommer ha behov av en bra 4wd. Därför är detta speciellt viktigt för mig. Innebär det att ALLA -03 har haldex?

Frigge, är du säker?

Har själv en -01:a med visco, fungerar KLOCKRENT. Dom som säger annat är förståsigpåare som inte har någon egen erfarenhet av systemet mer än att dom har "hört".

Har du erfarenhet av båda systemen?

Om ja, hur upplever du skillnaden i tex branta hala snötäckta backar eller i partier där tex bara 2 av hjulen har fäste.
Ser du någon skillnad med samma exempel ovan samt tungt släp påkopplat?

Menar du att det snarare var en ekonomisk fråga som gjorde att de bytte och att den påstådda kritiken är falsk?

:?:

Ja har en del erfarenhet ja. Har jobbat inom Volvo i 20 år och skulle väl ALDRIG köpa en bil med Visco om jag visste det var skit ?
Har inga som helst bekymmer med inkopplingstid oavsett om bilen stått ett dygn i -10 grader och jag ska upp för en backe direkt efter start.
Haldex är ett förbättrat system, går inte säga annat. Bilar med Haldex har ju INGEN inkoppling under vanlig drift vilket en bil med Visco har och därför är lite mer tung att dra så att säga, det påverkar självklart bensinförbrukningen. Den har en mer exakt inkoppling än Viscon då den är elektriskt styrd och eftersom den kan frikopplas elektroniskt går den även kombinera med DSTC vilket inte Visco kunde då den har till viss del permanent 4 hjulsdrift.
Viscons nackdel är känsligheten för rullningsomkrets på däcken, detta är dock inget större problem om man skiftar fram o bak däck så man byter alla på samma gång eller sätter dit precis likadana som satt innan vid ett byte av 2 och inte sätter dit 2 av helt annat märke men med samma dimensioner, då går vinkelväxeln sönder. Det är dock enda gången den går sönder, i övrigt håller den PRECIS lika bra som i en bil med Haldex. Som jag ser det har man lika mycket att vara orolig för om man har en bil med Haldex, kanske lite mer då en DEM= styrenhet till Haldex kostar ca 15 000 kr, så mycket kostar inte en ny Visco OM den ens går sönder vilket är VÄLDIGT ovanligt.
Enl min erfarenhet är den påstådda kritiken mot Visco helt betydelslös då den oftast kommer från oerfarna som inte har egen erfarenhet av det.
Haldexen är ju en förfining o förbättrad version av 4 hjulsdrift, självklart är det så men personligen skulle jag utan att tveka kunna köpa ytterligare en bil med Visco, utan att blinka.
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:det här finns det många trådar om. Men vis var det väöö så att alla XC70 har Haldex, medans V70XC har Visco.
NEJ det är inte så, det finns XC70 med visco haldexen kom senare än namn ändringen allt för att krångla till det.
Användarvisningsbild
av born52
Frigge skrev:

Frigge, är du säker?

Har oxo en -01:a med visco som jag tycker fungerar bra,men tyvärr fick jag byta vinkelväxellådan en nån vecka efter jag köpt bilen,(märkte inte att awd:n inte funkade vid köpet)pga att splineaxeln blivit rund därav ingen drivning på bakhjulen.
av Frigge
born52 skrev: Har oxo en -01:a med visco som jag tycker fungerar bra,men tyvärr fick jag byta vinkelväxellådan en nån vecka efter jag köpt bilen,(märkte inte att awd:n inte funkade vid köpet)pga att splineaxeln blivit rund därav ingen drivning på bakhjulen.

Ja det är en tråkig sak som kan hända, dock händer det lika ofta om inte till o med oftare på bilar med Haldex.
Användarvisningsbild
av born52
Frigge skrev:
born52 skrev: Har oxo en -01:a med visco som jag tycker fungerar bra,men tyvärr fick jag byta vinkelväxellådan en nån vecka efter jag köpt bilen,(märkte inte att awd:n inte funkade vid köpet)pga att splineaxeln blivit rund därav ingen drivning på bakhjulen.

Ja det är en tråkig sak som kan hända, dock händer det lika ofta om inte till o med oftare på bilar med Haldex.
Ofan vadan detta problem ?
av Frigge
born52 skrev:
Frigge skrev:

Ofan vadan detta problem ?

Vet inte med säkerhet varför men min teori är att Haldex har en hårdare inkoppling än Viscon som slirar in. Det gör att hylsan som överför kraften från Vxl-lådan till Vinkelväxeln får ett större vridmoment på sig. Problemet är ju att splinsen ger vika o blir rena till slut.
Användarvisningsbild
av Whisky
Mikael G skrev:En liten fundering angående viskon, varför beter den sig som i klippet, är det nåt fel på bilen dom testar? http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
En mycket bra fråga! Jag har sett det klippet för ett bra tag sedan... Men jag känner inte igen mig i min AWD -01! Jag har utan problem klättrat i värra backar än den de visar, med både lera och is/snö...
Den enda förklaring jag kan komma på är dels att bilen har automatlåda. Det är lättare att kontrollera viskon med manuell låda och dels har karln nog bestämt sig för att XC:n ska få pisk och "provocerar" fram en körteknik som inte fungerar med automatlåda och visko..?
...Eller så har systemet havererat på just den bilen! :?:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder